تاریخچه‌ای از محصولات اپل؛ چرا هنوز هم مک برای اپل مهم است؟

در آوریل 2007، زمانی که استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل، از آیفون رونمایی کرد، این شرکت با خبرهای دیگری نیز به تیتر خبرگذاری‌ها راه باز کرد. کمپانی اپل، که به نامی آشنا در زمینه‌ی کامپیوترهای مکینتاش تبدیل شده بود، تصمیم گرفت که کلمه‌ی «کامپیوتر» را از نام کمپانی خود حذف کند و از آن به بعد با عنوان «Apple Inc» به کار خود ادامه دهد.

«ما علاوه بر مک، آیپاد را نیز به محصولات‌مان اضافه کرده‌ایم. ما اپل تی‌وی و حالا آیفون نیز ارائه می‌دهیم. مک تنها محصولی است که به عنوان یک کامپیوتر می‌توان از آن یاد کرد، پس فکر کردیم که شاید بهتر باشد نامی داشته باشیم که با کارهایمان سازگاری بیشتری داشته باشد.» این جملات قسمتی از صحبت‌های جابز در حضور بیش از 5 هزار نفر از طرفداران محصولات اپل در نمایشگاه «مک ورلد» در سانفرانسیسکو بود.

تقریباً یک دهه بعد می‌توانیم ببینیم که جابز چقدر در پیش‌بینی آینده درست عمل کرده است. کمپانی اپل از یک کمپانی سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی به کمپانی‌ای تبدیل شده است که دیگر آنقدرها روی یک موضوع خاص کار نمی‌کند و حالا مجموعه‌ای از محصولات الکترونیکی را به کاربران خود ارائه می‌دهد، کمپانی‌ای که حالا نزدیک به دو سوم فروش 216 میلیارد دلاری سالانه‌اش به فروش آیفون اختصاص دارد. مک، که شامل لپ‌تاپ‌هایی می‌شود که با برند MacBook فروخته می‌شوند، فقط شامل 11 درصد درآمد سالانه‌ی اپل هستند. با این حال نیز این کامپیوترها کسب و کاری 20 میلیارد دلاری را در هر سال برای اپل به ارمغان می‌آورند.

این رقم‌ها شایسته‌ی توجه بسیاری هستند، جابز در سال 2010 شروع به صحبت در مورد عصر «بعد از کامپیوترهای شخصی» کرد، عصری که ما گوشی‌های هوشمندمان را به کامپیوترهای شخصی ترجیح خواهیم داد.  و شاید بتوان موضوع را به عنوان توضیحی به طرفداران مک ارائه داد، طرفدارانی که می‌گویند سال‌ها است که اپل به کامپیوترهای مک کم‌توجهی می‌کند و در عوض بیشتر تمرکزش را روی آیفون، آیپد و ساعت‌های هوشمند گذاشته است.

1991: POWERBOOK

macاپل کامپیوتر جاه‌طلبانه، اما بسیار سنگین (7.2 کیلوگرمی) 6500 دلاری خود، Macintosh Portable را با PowerBook جایگزین کرد. این کامپیوتر که اولین تلاش واقعی اپل برای ساخت کامپیوترهای قابل حمل بود، با تغییراتی در ساختار، طراحی پیشین لپ‌تاپ‌ها را با چالش مواجه کرد. PowerBook مجهز به گوی غلطانی بود که باعث نزدیک‌تر شدن کیبورد به صفحه‌نمایش می‌شد و در زیر صفحه کلید فضایی خالی برای قرار گرفتن مچ دست کاربران مهیا شده بود.

 

به این ترتیب به امروز برمی‌گردیم. بیش از بیست و پنج سال از زمانی که اپل از PowerBook، اولین لپ‌تاپ این کمپانی (کامپیوتر Macintosh Portable با 7.2 کیلوگرم وزن را نمی‌توان در این دسته قرار داد)، رونمایی کرد، می‌گذرد و چندی پیش «تیم کوک» مدیر عامل اجرایی اپل، از معماری جدیدی برای گران‌ترین و قدرتمندترین گروه لپ‌تاپ‌های اپل، MacBook Pro، خبر داد. این خبر دو روز بعد از کاهش فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت منتشر شد، کاهشی که برای اولین بار از زمان عرضه‌ی گوشی‌های آیفون تا به حال رخ داده است.

این زمان‌بندی چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد؟

از کمپانی اپل، مدیر بازاریابی «فیل شیلر»، مدیر مهندسی نرم‌افزار «کریگ فدریگی» و طراح ارشد «جانی ایو» در مصاحبه‌ای اختصاصی به ما توضیح دادند که چرا مک برای اپل مهم است. و از آن‌جایی که به اهمیت مک‌ها اشاره کردند ما نیز پرسیدیم که چرا چهار سال و چهار ماه و شانزده روز طول کشید تا این «قدم بزرگ رو به جلو» برای لپ‌تاپ‌های اپل اتفاق بیفتد.

«شیلر» در این مصاحبه‌ی 90 دقیقه‌ای در دفتر اپل در کالیفرنیا خاطر نشان کرد «تقویم چیزی نیست که بخواهیم تصمیماتمان را بر اساس آن اتخاذ کنیم. ما از تیم‌مان انتظار داریم که کاری عالی را به ما تحویل دهند، و چنین کاری گاهی در یک سال و گاهی در مدت زمانی بیش از سه سال قابل انجام است. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که نوآوری‌های جدیدی روی کامپیوترهای مک داشته باشیم و فرآیندی که سال‌ها در این زمینه داشته‌ایم را حفظ کنیم.»

macتغییر درست

آخرین تغییرات MacBook Pro شامل کامپیوتری ظریف‌تر (به اندازه‌ی چند میلی‌متر) و سبک‌تر (220 گرم سبک‌تر) از مدل‌های قبلی است. فضای خالی اطراف صفحه‌نمایش کمتر شده است که این اجازه را می‌دهد که صفحه‌نمایش‌های 13 و 15 اینچی رتینای با وضوح بالای این لپ‌تاپ‌ها در فضایی کوچک‌تر جای می‌گیرند. همچنین سنسور Touch ID که iPhone 5s از آن برای تشخیص هویت و استفاده از Apple Pay استفاده می‌کند نیز در این طراحی جدید گنجانده شده‌اند.

اما چیزی که در این طراحی جدید تاریخی خواهد شد، نواری با قابلیت چند لمس همزمان است که در بالای صفحه کلید قرار گرفته است. خیلی‌ها به این نوار «نوار ابزار جادویی» می‌گویند اما اپل برای اشاره به آن از «نوار لمسی» استفاده می‌کند.

macاین نوار لمسی که با نرم‌افزار Sierra کار می‌کند، شامل صفحه‌ای لمسی با پس‌زمینه‌ی سیاه و منویی از دکمه‌های قابل تغییر، اسلایدر و حتی شکلک‌های مورد استفاده در اپ‌های مختلف است. «ایو» می‌گوید که تیم طراحی، بیش از دو سال روی این قابلیت کار کرده‌اند و این نوار ابزار «شروع یک مسیر بسیار جالب است». ابزاری که «ورودی‌های لمسی را با صفحه کلید فیزیکی ترکیب می‌کند.»

«فدریقی» می‌گوید «چیزی که در مورد این نوار ابزار جالب است این است که این نوار ابزار در هر برنامه‌ای می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از تب‌هایی که در مرورگر خود باز کرده‌اید گرفته، تا ماشین‌حساب و عکس‌هایی از ویدیویی که در حال تماشای آن هستید. این نوار ابزار همچنین با برنامه‌هایی که از کمپانی‌های دیگر هستند نیز کار می‌کند. به این ترتیب هیچ اپی بدون قابلیت لمسی باقی نمی‌ماند.»

1999: iBOOK G3

macبا بازگشت دوباره‌ی «استیو جابز» به عنوان مدیر عامل اجرایی، تفکری جدید دوباره به این شرکت رخنه کرد. طراحی گرد شده و شفاف بدنه‌ی iBook و رنگ‌های درخشان بدنه‌ی این لپ‌تاپ‌ها چشم‌های زیادی را به خود جلب کرد. این کامپیوتر حتی قابلیت Wi-Fi را در آپشن‌های خود داشت، قابلیتی که تا آن موقع تقریباً ناشناخته بود. مانند پسرعموی دسکتاپی خود iMac، این لپ‌تاپ نیز کاربران معمولی کامپیوترها را هدف گرفت. اپل اسم این محصول را iMac to go گذاشت.

جدا اما برابر

اضافه کردن یک نوار ابزار لمسی به معنای ناامیدی برای کسانی است که امیدوار بودند مک‌بوک‌ها و آیپدها با یکدیگر ترکیب شوند و گجت جدیدی را بسازند. مدیر اجرایی اپل تایید می‌کند که این اتفاق نخواهد افتاد. و این به آن دلیل نیست که اپل توانایی ساختن مک با قابلیت صفحه‌ی لمسی را ندارد، بلکه به این دلیل است که از نظر اپل وجود صفحه‌ی لمسی روی مک «استفاده‌ی خاصی» ندارد. و این قابلیت برای مک‌بوک پرو که در حال سبک‌تر و ظریف‌تر شدن است می‌تواند باری اضافی و ناخواسته باشد.

ایو سال‌ها پیش در مورد این تصمیم اپل برای اضافه نکردن صفحه‌ی لمسی به مک‌های خود گفته بود «انجام کاری متفاوت در واقع فرآیندی آسان و بسیار سریع است و این باعث اشتیاق بیشتری برای چنین کاری می‌شود. می‌توانید با سمت و سوی فعلی طراحی‌تان با راحتی کنار بیایید و نیازی به تغییر آن نبینید. اما اگر روی بهتر کردن طراحی خود کار نکنید می‌توانید به سادگی یک ایده‌ی بزرگ را نابود کنید.»

با این حال اپل این قضیه را درک کرده است که انتخاب بین لپ‌تاپ یا تبلت سخت است، مخصوصاً وقتی مک‌بوک 12 اینچی اپل را با آیپد پروی 12.9 اینچی (با کیبورد با قابلیت جدا شدن و قلم) مقایسه کنید. قیمت این دو دستگاه نیز تقریباً یکسان و حدود 1300 دلار است.

حتی «کوک» این سوال را مطرح کرد که چرا باید فردی کامپیوتر شخصی را به آیپد پرو ترجیح دهد. «در حال حاضر چرا باید فردی کامپیوتر شخصی بخرد؟ واقعاً چرا باید چنین چیزی خرید؟»

macاپل می‌گوید که با این نقاط اشتراک مک و آیپد مشکلی ندارد چون هر کدام از این  دستگاه‌ها برای انجام کارها با روش‌های مختلفی طراحی شده‌اند. برای مثال منو بار هیچ وقت از دسکتاپ مک حذف نخواهد شد، همانطور که هیچ وقت به آیپد اضافه نخواهد شد. «خیلی عالی است که دو راه حل مختلف برای حل یک سری از مشکلات داشته باشیم با این حال هر کدام از این دستگاه‌ها قابلیت‌های منحصر به فردی نیز دارند که دستگاه دیگر از آن‌ها بی‌بهره است. جدا نگاه داشتن این دو دستگاه به ما کمک می‌کند که هر دوی این راه‌حل‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و تلاش نکنیم تا یک راه حل و مدل جامع داشته باشیم.»

پس به جای فکر کردن به اینکه کدام یکی از این دستگاه‌ها می‌تواند جای آن‌یکی را بگیرد، اپل روی قابلیت‌هایی همچون Continuity تمرکز کرده است، قابلیتی که ارتباط بین دستگاه‌های مختلف اپل را راحت‌تر می‌کند. برای مثال با استفاده از Handoff می‌توانید نوشتن ایمیل را روی مک خود شروع کنید و ادامه‌ی آن را روی آیپد خود بنویسید و ارسال کنید. همچنین می‌توانید تماس‌های خود را با مک‌تان جواب دهید و از «سیری» روی کامپیوترتان استفاده کنید.

این طرز تفکر این قضیه را واضح‌تر می‌کند که چرا اپل دو سیستم عامل مختلف را توسعه می‌دهد. MacOS توسعه داده می‌شود تا با ماوس و صفحه کلید کار کند. اپل می‌گوید که منطقی نیست که برای استفاده از مک‌تان به جلو خم شوید و صفحه‌ی آن را لمس کنید. آیپد مجهز به iOS با انگشتان به درستی کار می‌کند که به این معنی است که می‌توانید لم دهید و از آیپدتان استفاده کنید.

«شیلر» می‌گوید «سال‌ها پیش وقت زیادی را صرف این موضوع کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای تولید بهترین کامپیوتر شخصی نمی‌توان MacOs را به آیفون تبدیل کرد. همچنین نمی‌توانید iOS را به Mac تبدیل کنید. به این ترتیب است که هر کدام از این‌ها در کاری که انجام می‌دهند بهترین هستند و تلاش ما نیز آن است که قابلیت‌های جدیدی که مطابق با هر کدام از این سیستم‌ها هستند را به آن‌ها اضافه کنیم و البته حواسمان باشد که آن‌قدر پایه‌ای تغییرشان ندهیم که هویت خود را از دست بدهند.»

2006: MACBOOK PRO

macاولین مکی که از پردازنده‌های سریع اینتل استفاده کرد، قابلیت اتصال برق MagSafe را نیز همراه خود داشت، اتصالی که در آن کابل شارژ به صورت مغناطیسی به لپ‌تاپ وصل می‌شود و از آسیب دیدن یا افتادن لپ‌تاپ در صورت کشیده شده کابل جلوگیری می‌کند. اپل از نسخه‌ی 15 اینچی این لپ‌تاپ در ژانویه رونمایی کرد و نسخه‌ی 17 اینچی آن را، که در حال حاضر دیگر تولید نمی‌شود، در آپریل مورد نمایش قرار داد.

سوال پول

شیلر در این جلسه از ما پرسید «امکانش هست که بطری‌های آب‌تان را جابه‌جا کنید؟» سپس روکش سیاه پارچه‌ای را از روی میز کنار زد و دو لپ‌تاپ آلمینیومی، یکی سفید و دیگری خاکستری، را مشاهده کردیم، لپ‌تاپ‌هایی که آن‌قدر ظریف بودند که پیش از کنار رفتن روکش متوجه حضور آن‌ها روی میز نشده بودیم.

این رونمایی بزرگ در اتاقی با رنگ‌های سیاه و سفید اتفاق می‌افتد، دقیقاً بالای سالن شهری اپل، جایی که مک‌بوک پروی جدید قرار است رونمایی شود. بیرون ساختمان لوگوهای اپل و بنرهای رویداد «سلام دوباره» به چشم می‌خورد.

macتوضیحات مربوط این دو لپ‌تاپ به سرعت گفته می‌شوند: ظریف‌ترین، سبک‌ترین، کوچک‌ترین و قدرتمندترین، با معماری کاملاً جدید، با تاچ‌پد بزرگ‌تر و صفحه کلید butterfly که برای اولین بار در مک‌بوک‌های 12 اینچی شاهد آن بودیم.

اپل همچنین شارژر و USB مغناظیسی خود را با چهار پورت USB-C جایگزین کرده است. یک عکس جالب ایکس‌ری از درون لپ‌تاپ قطعات آن را به نمایش می‌گذارد. یک پردازنده‌ی چهارهسته‌ای، یک چیپ امنیتی ساخت اپل، مموری سریع‌تر، معماری حرارتی جدید (شامل طراحی جدید فن‌ها و لوله‌های انتقال حرارت) و اسپیکرهایی که دو برابر دامنه‌ی دینامیک صدا را ارائه می‌دهند.

اما آیا این‌ها برای راغب کردن کاربرانی که تا به حال مک نداشته‌اند کافی است؟

تمام این امکانات در ازای هزینه‌ای می‌آیند. این مدل‌های جدید حداقل 200 دلار بیشتر از مدل‌های قدیمی قیمت دارند. مک‌بوک 13 اینچی، که به گفته‌ی اپل جز لپ‌تاپ‌های رایج این شرکت است، «نوار لمسی» ندارد اما طراحی آن ظریف‌تر، سبک‌تر، کوچک‌تر و واحدتر است. این لپ‌تاپ را می‌توان با قیمت 1499 دلار تهیه کرد. برای مدل‌های 13 و 15 اینچی به همراه نوار لمسی و تاچ‌آی‌دی باید مبالغ 1799 و 2399 دلار پرداخت کرد. از اوایل نوامبر فروش این دستگاه‌ها شروع می‌شود.

2006: MACBOOK

macدر می 2006 اپل خط تولید سری جدیدی از لپ‌تاپ‌های قدرت گرفته از اینتل خود را شروع کرد. بدنه‌ی پلی‌کربنی سیاه یا سفید مک‌بوک تبدیل به شی‌ای آشنا شد که در کافی‌شاپ‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانستید آن را به کرات مشاهده کنید.

 

در عوض می‌توانید مک‌بوک ایر را انتخاب کنید، لپ‌تاپی 13 اینچی و 450 گرمی که قیمتی برابر 999 دلار دارد. (اپل قصدی برای آپدیت این مدل از لپ‌تاپ‌های خود ندارد و در حال قطع تولید مدل 11 اینچی آن است، مدلی که به غیر از مدرسه‌ها در هیچ جای دیگری استفاده نخواهد شد.) یا می‌توانید به جای آن یک دستگاه سبک و لمسی با سیستم عامل ویندوز بخرید، دستگاهی مانند Razer Blade Stealth با قیمت 1000 دلار. همچنین کروم‌بوک‌های مختلفی از کمپانی‌های مختلفی همچون، ایسر، ایسوس، اچ‌پی و سامسونگ وجود دارند که می‌توانید زیر قیمت 200 دلار تهیه‌شان کنید، دستگاه‌هایی که در حال رقابتی شدید با اپل در محیط‌های آموزشی هستند.

«شیلر» می‌گوید «ما اهمیت زیادی به قابل تهیه بودن دستگاه از نظر قیمت آن می‌دهیم. اما طراحی ما تحت تاثیر قیمت قرار نمی‌گیرد، طراحی اپل تحت تاثیر تجربه و کیفیتی است که کاربران مک از ما انتظار دارند. بعضی اوقات این به آن معنی است که ما در بالاترین نقطه‌ی بازه‌ی قیمت قرار می‌گیریم، اما این اتفاق به قصد نیست و فقط به این دلیل است که قیمت تمام شده‌ی محصول در چنین بازه‌ای قرار دارد.»

لپ‌تاپ‌های جدید وارد بازاری نه چندان داغ برای کامپیوترها می‌شوند. مردم کامپیوترهای خود را مدت طولانی‌تری نگاه می‌دارند، چیزی حدود 4 تا 6 سال، و بیشتر مردم در بازارهایی همچون چین و هند دیگر اهمیتی به لپ‌تاپ نمی‌دهند و مستقیم سراغ گوشی‌های هوشمند می‌روند، اتفاقی که یکی دیگر از نشانه‌های به وقوع پیوستن پیش‌بینی «عصر بعد از کامپیوتر» توسط استیو جابز است. یکی دیگر از نشانه‌ها این است: فروش کامپیوترها در سپتامبر امسال برای هشتمین فصل متوالی کاهش داشت، کاهشی که در بازار کامپیوترها برای اولین بار در تاریخ اتفاق می‌افتد.

با این حال اپل در دهه‌های گذشته، به غیر از سال‌های 2013 و 2016، هر سال مک‌های بیشتری می‌فروشد.

«راجر کی» از تحلیلگران بازار کامپیوتر از Endpoint Technologies Associates می‌گوید «مردم به این محصولات توجه می‌کنند چون سازنده‌ی آن‌ها اپل است. می‌توانم تقریباً بدون حدس بگویم که اپل فقط با معرفی یک محصول می‌تواند کاری کند که خبر عرضه‌ی محصول جدید توسط بسیاری از افراد به اشتراک گذاشته شود.»

2008: MACBOOK AIR

macجابز برای اولین بار با به نمایش گذاشتن مک‌بوک ایر، طراحی ظریفانه‌ای با تاکید بر مینیمالیسم را به تماشاچیان ارائه داد. هیچ دیسک‌گران نوری، فایروایر یا اتصال اترنتی در این لپ‌تاپ وجود نداشت و تنها پرت آن یک پرت USB بود. نسخه‌ی فعلی این لپ‌تاپ که وزنی کمتر از 1.3 کیلوگرم دارد به طرز قابل توجهی شبیه به نسخه‌ی اولیه‌ی این لپ‌تاپ است.

25 سال تولید

طرفداران مک آغاز علاقه‌ی خود به مک را به سال‌ها پیش نسبت می‌دهند، سال 1984 که در آن نسخه‌ی دسکتاپ این کامپیوتر با تبلیغی که شاید معروف‌ترین تبلیغ تاریخ سوپربول باشد به نمایش گذاشته شد. با سیستم‌عاملی که آیکن و ماوس داشت، این مک 2500 دلاری به جهانیان نشان داد که استفاده از این کامپیوتر آسان و لذت‌بخش است.

از آن زمان تا حالا تغییرات زیادی در مک‌ها به وجود آمده است، صفحه‌های رنگی، بردهای گرافیکی و چیپ‌هایی که به طراحان کمک می‌کند تا بسیار سریع کارهای خود را به انجام برسانند و فیلم‌سازان و عکاسان خلاقیت خود را به واقعیت تبدیل کنند.

«رینز کوهن» یکی از بنیانگذاران گروه Berkeley Mac User Group در سال 1984، که معمولاً از جابز برای پیش‌نمایش محصولاتش دعوت می‌کرده، می‌گوید «مک همیشه هدفش راحتی استفاده برای کاربران بوده است. تمام تجربه‌ی کاربری شما تا محل خرید این محصولات برای شما به درستی چیده شده است. احساسی دارید که از افرادی که فروشگاه کنار شما هستند تا خود کمپانی آماده‌اند که تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما مهیا کنند.»

macبه دست آوردن فرمول درست برای یک لپ‌تاپ مک کمی بیشتر طول کشید.

بعد از عرضه‌ی لپ‌تاپ جاه‌طلبانه اما گران و 6500 دلاری Macintosh Portable، اپل با عرضه‌ی PowerBook در سال 1991 کمی جدی‌تر به این قضیه پرداخت. با گوی غلطان درونی، این لپ‌تاپ اولین مدل بین چندین مدل لپ‌تاپ بود که طراحی جدیدی داشت. سپس iBook با رنگ‌های درخشانش عرضه شد. و در سال 2006 لپ‌تاپ MacBook Pro با پردازنده‌های اینتل به جای چیپ‌های IBM عرضه شد.

2008: MACBOOK

macاپل نسخه‌ی بعدی مک‌بوک 13 اینچی خود را با طراحی تمام دست بدنه عرضه کرد، طراحی‌ای که بعدها تغییر داده شد و با برند MacBook Pro با سایز 13 اینچ عرضه شد. مک‌بوک پروی 15 اینچی بدنه‌ای تمام تکه از آلمینیوم داشت که باعث سبک‌تر و قوی‌تر بودن آن می‌شد.

 

در این بین اپل از پخش‌کننده‌ی موسیقی آیپاد و فروشگاه آیتونز خود رونمایی کرد.

با آغاز کار آیفون، دو محصول آیپاد و آیتونز نصف درآمد اپل را نصیب خود کرده بودند. مک‌ها دیگر منبع اصلی درآمد اپل نبودند و فقط 38 درصد از فروش این شرکت را شامل می‌شدند. این اتفاق باعث شد که جابز استراتژی معروف به «سه‌پایه‌» خود را معرفی کند. استراتژی‌ای که طبق آن آیفون، مک و آیپد سه محصول اصلی شرکت اپل حساب می‌شدند.

اما اخیراً این سه پایه تبدیل به یک پایه شده‌اند، آیفون، که در حال از دست دادن جایگاه خود است. اپل اعلام کرد که در چهارمین فصل امسال توانسته 45.5 میلیون آیفون بفروشد، آماری که 5 درصد کمتر از فروش 48 میلیون دستگاه چهارمین فصل سال پیش است. چهارمین فصل امسال و دو فصل قبلش، سه فصل متوالی هستند که فروش آیفون در آن‌ها کمتر شده است. آمار فروش آیپدها هم برای یازدهمین فصل متوالی در حال کاهش است. این تبلت در حال حاضر کمتر از 10 درصد فروش اپل را شامل می‌شود.

در حالی که بقیه‌ی قسمت‌های بازار اپل شاهد کاهش فروش است، مک عملکرد خوبی دارد. در سال 2015 و فصل بازگشت به مدرسه، اپل با فروش 5.7 میلیون دستگاه مک، با افزایشی 3.4 درصدی فروش نسبت به سال پیش و در حالی که بقیه‌ی بازار کامپیوتر شاهد کاهش 7.7 درصدی فروش بوده‌اند، رکورد فروش خود را شکست. این اتفاق تقریباً همان زمانی روی داد که ویندوز 10 عرضه شده بود و مایکروسافت امیدوار بود که بتواند فروش کامپیوترهای شخصی خود را بالا ببرد.

بر اساس آمار Gartner اپل در حال حاضر پنجمین تولید‌کننده‌ی بزرگ کامپیوترهای شخصی در جهان است و سهمی 8 درصدی از بازار جهانی کامپیوترها شخصی را در دست دارد. با این حال فروش کامپیوترهای مک سودی تقریباً نصف کل سود بازار کامپیوترهای شخصی را برای اپل به ارمغان می‌آورد و این اتفاق نیز دلیلی جز قیمت بالای مک‌های اپل ندارد. مردم برای خرید مک مبلغی بین 1200 تا 1300 دلار پرداخت می‌کنند در حالی که برای خرید کامپیوتری شخصی با سیستم عامل ویندوز 400 دلار پول می‌دهند.

«آسیمکو» تحلیلگر Horace Dediu می‌گوید اپل در حال «بردن سهمی بیشتر و بیشتر از شیرینی‌ای است که در حال کوچک شدن است.»

2012: MACBOOK PRO – RETINA DISPLAY

macبا استفاده از نام تجاری MacBook، این مدل‌های 13 و 15 اینچی صفحه‌نمایشی جدید با کیفیت بالا و از نوع IPS دارند که به کاربران وضوح بیشتر، زاویه‌ی دید بازتر و رنگ‌های طبیعی‌تری را ارائه می‌دهد. در این مدل دیسک‌گردان نوری حذف شده است.

 

مک، چابک باش؟

«شیلر» و «فدریقی» مطمئن‌اند که لپ‌تاپ‌های اپل حداقل برای یک چهارم قرن دیگر نیز در بازار موجود خواهند بود. «شیلر» می‌گوید «ایده‌ی لپ‌تاپ، این که سطحی روی میز داشته باشید که بتوانید روی آن تایپ کنید و صفحه‌ای عمودی که بتوانید کارهایتان را در آن ببینید 25 سال است که کار می‌کند. تا جایی که ما می‌توانیم ببینیم در آینده نیز هنوز جایی برای چنین ساختاری وجود دارد.»

اما تا جایی که دیگران می‌توانند ببینید آینده‌ی کامپیوترها ممکن است کامپیوترها نباشند. ممکن است واقعیت مجازی، هولوگرام، و کامپیوترهای شخصی در اندازه‌ی یک فلش که قابلیت اتصال به هر مانیتوری را دارند، یا هر تکنولوژی دیگری جای کامپیوترهای شخصی را بگیرند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، مک، آن‌طور که ما امروزه آن را می‌شناسیم ممکن است دیگر وجود خارجی نداشته باشد. اپل می‌گوید که در مورد آینده نگران نیست، در مورد از رده خارج شدن محصولات خود نیز نگران نیست، البته تا آن‌جایی که خودش کسی باشد که این کار را انجام دهد.

2015: MACBOOK

macاین نام که در سال 2011 دیگر محصولی بر اساس آن تولید نمی‌شد، دوباره و به عنوان سیستمی کاملاً جدید به بازار بازگشت. صفحه‌نمایشی 12 اینچی، ضخامت بدنه‌ی 13.1 میلی‌متری و پدی لمسی از نوع Force Touch از مشخصات این محصول هستند.

 

با این حال اپل در حال حاضر نیز باید نگران از دست دادن کاربرانش در رقابت با کامپیوترهای شخصی و تبلت‌های ویندوز باشد. «برایان هال» نائب رئیس بخش بازاریابی دستگاه‌های مایکروسافت می‌گوید «در چهار سال گذشته اپل با آپدیت نکردن سیستم خود به تعداد زیادی از کاربران خود بی‌توجهی کرده است. و به تازگی متوجه این اتفاق شده‌اند.»

البته این همان چیزی است که از مایکروسافت انتظار می‌رود بگوید. با این حال کاربرانی بوده‌اند که به ما گفته‌اند آپدیت نشدن مک یکی از دلایلی بوده که تصمیم گرفته‌اند از این سیستم فاصله بگیرند. Dawnrunner، یک کمپانی تولید ویدیو در سانفرانسیسکو است. این کمپانی قبلاً از سیستم‌های مک‌بوک و مک‌بوک پرو برای انجام کارهایش استفاده می‌کرد و شش سال پیش این سیستم‌ها را با کامپیوترهای Dell جایگزین کرد. مدیر عامل اجرایی این شرکت «جیمز فاکس» می‌گوید «ما به سیستم‌هایی چابک نیاز داریم که در نهایت قدرت کار کنند.» برای این کمپانی، مک خیلی زود این قابلیت خود را از دست داد.

مک‌بوک پروی جدید 15 اینچی برای تحت تاثیر قرار دادن افرادی همچون «فاکس» به بازار عرضه شده است. سیستمی با کارت گرافیک قوی‌تر که قابلیت اتصال دو مانیتور با کیفیت 5K در آن واحد به آن وجود دارد، قابلیتی که به گفته‌ی اپل، اولین بار است که لپ‌تاپی مجهز به آن است. با این حال هنوز هم مک‌بوک پرو کاستی‌های خودش را دارد، برای مثال صفحه‌نمایشی از نوع OLED ندارد، صفحه‌نمایشی که لپ‌تاپ‌های دیگری مجهز به آن‌اند و می‌تواند کیفیت تصویر بهتری را به کاربر ارائه دهد.

«فاکس» می‌گوید که مدل‌های امسال اپل را مورد بررسی قرار خواهد داد و تصمیم خواهد گرفت که آیا تغییر سیستم‌ها به نفع تیمش هست یا نه. می‌گوید «اگر این محصولات اتفاق شگفت‌انگیزی باشند سیستم‌هایمان را عوض خواهیم کرد اما احساسی دارم که احتمالاً آن‌قدرها هم قدرتمند نباشند.»

دیگر کاربران خلاقی نیز هستند که مک خود را دوست دارند. برای مثال رپر T-Pain، او از یک مک چهار ساله که با مموری سریع‌تر و فضای ذخیره‌سازی بیشتر آپگرید شده برای ویرایش ویدیوها و ساخت موسیقی استفاده می‌کند. او می‌گوید که خیلی دوست دارد که مک‌اش مجهز به قابلیتی همچون Touch-ID باشد تا بتواند محتواهای ساخته شده توسط خودش را ایمن نگاه دارد. اما حتی T-Pain هم به این فکر نیست که سیستم قدیمی خود را با مک جدید جایگزین کند.

او می‌گوید «با همین مک قدیمی نیز می‌توان کارهای خیلی زیادی انجام داد.»

2016: MACBOOK PRO جدید

macاپل بالاخره برترین کامپیوتر خود را بعد از چهار سال آپدیت کرد. لپ‌تاپی ظریف‌تر، سریع‌تر و سبک‌تر، مجهز به تاچ‌پدی بزرگ‌تر و تاچ‌آی‌دی جدید. با این حال قابل ذکرترین نو‌آوری این دستگاه نوار لمسی آن است، نواری که ابزارها و دکمه‌های مخصوص هر اپی که در حال استفاده از آن هستید را بالای صفحه‌کلیدتان در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

بدون سرعت‌گیر

در اواخر صحبت‌هایمان «شیلر» دوباره به سوال اول‌مان بر می‌گردد: چرا مک هنوز مهم است و چرا اینقدر طول کشید تا اپل طراحی جدیدی از این کامپیوتر ارائه دهد.

می‌گوید «نمی‌خواستیم سرعت‌گیری در مسیر پیشرفت مک‌بوک پرو باشیم. از نظر ما این تغییر، گامی بسیار بزرگ رو به جلو است. با طراحی و معماری جدید سیستم می‌توانیم نو‌آوری‌های زیادی را در آینده به این سیستم اضافه کنیم. چیزهایی که شاید حتی در حال حاضر توانایی تصورشان را نیز نداریم.»

«ایو» می‌گوید او و تیمش بیش از بیست سال گذشته را صرف ساخت و یادگیری از طرح‌های جدید کرده‌اند. در این راه از روش‌های مختلف و موادی فراتر از آلمینیوم استفاده کرده‌اند. و البته راه‌های جدیدی برای تعامل با محصولات اپل، مثل نوار لمسی، به وجود آورده‌اند.

او می‌گوید «ما از مسیری که نوار لمسی در آن راستا قرار گرفته راضی هستیم. به نظرمان این اتفاق ابتدای مسیری بسیار شگفت‌انگیز است. با این حال باید آن را به عنوان ابتدای یک راه نگاه کنیم.»

با این حال او نمی‌گوید که این اتفاق ابتدای چه مسیری است.

می‌گوید «صحبت کردن در مورد اتفاقات جدید بدون وارد شدن به جزئیات، کار سختی است، در مورد چیزهایی که در حال کار کردن روی آن‌ها هستیم،» می‌خندد «نمی‌خواهم بیشتر در موردش صحبت کنم.»

پس آیا هنوز مک مهم است؟

جواب این سوال بسته به برداشت شما از داستان مک‌بوک پرو دارد. اپل معتقد است که این بهترین لپ‌تاپی است که تا به حال ساخته‌اند. فقط باید صبر کنیم و ببینیم که بقیه‌ی جهان نیز با آن‌ها موافق‌اند یا نه.

mac
مدیر عامل اجرایی اپل، تیم کوک، در اتاق دموی مک‌بوک پرو، چند لحظه پس از معرفی کامپیوترهای جدید این شرکت روی صحنه می‌گوید «مک برای ما بیش از فقط یک محصول است. مک سندی است برای هر کاری که ما می‌کنیم و هر آن‌چه که در اپل می‌سازیم.»

 

دیدگاه خود را ثبت کنید