موفقیت بازی Pokemon Go حدود 7.5 میلیارد دلار به ارزش نینتدو اضافه می‎کند

به دنبال عرضه‎ی بازی Pokémon Go، سهام شرکت نینتندو هم‎چنان رو به اوج‎گیری است. بعد از افزایش 9.3 درصدی سهام به دنبال عرضه‎ی بازی از هفته‎ی گذشته، قیمت سهام این شرکت در روز دوشنبه 24.52 درصد افزایش داشته و به 20260 ین ژاپن (193 دلار) رسیده است تا بیشترین مقدار بالا رفتن سهام این شرکت در یک روز را از سال 1983 شاهد باشیم، به نحوی که این موفقیت باعث شده که 7.5 میلیارد دلار به ارزش بازار این شرکت اضافه شود. این بازی در راس چارت‎ دانلود اپلیکیشن‎ها در کشورهای ایالات متحده، استرالیا و نیوزلند قرار گرفته و طبق گفته‎ی برخی از تحلیل‎گران بازار، در حال حاضر بر روی 5 درصد تمامی گوشی‎های هوشمند اندرویدی در آمریکا نصب شده است.

نینتندو واقعا موفقیت عظیمی به دست آورده است، ولی باید به یاد داشت که این بازی تنها حاصل ساخت و نظارت این شرکت بازی ژاپی نیست. خالق این اپلیکیشن شرکت نیانتیک است، یک شرکت سازنده‎ی بازی‎های واقعیت افزونده که از مهرماه سال 2015 شرکت اسپین‎آفی از گوگل (تعریف رایج شرکت اسپین-آف بدین صورت است که بخش‌های یک شرکت یا سازمان، به تجارت‌های مستقل تبدیل شود) به شمار می‎رود و این بازی را در همکاری با شرکت Pokémon ساخته است. نینتندو سرمایه‎گذار هر دو شرکت مذکور (نیناتیک و Pokémon) است (که طبق گفته‎ی روزنامه‎ی Financial Times در حدود 30 درصد درآمد بازی Pokémon Go را دریافت می‎کند)، ولی دانلود این اپلیکیشن رایگان است و درآمدزایی نینتدو به واسطه‎ی ریز تراکنش‎‎های درون بازی است.

طبق یک تحلیل‎گر معتبر، بازی Pokémon Go به منظور گذاشتن تاثیر بارزی بر میزان سود نینتندو باید ماهانه چیزی در حدود 140 تا 196 میلیون دلار در هر ماه درآمدزایی داشته باشد. خانم Mia Nagasaka از وب‎سایت Morgan Stanley در گفتگو با CNBC اعلام کرد که بازی Pokémon Go تخمین زده می‎شود که در اولین روز عرضه‎ی خود در حدود 3.9 تا 4.9 میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد، او اشاره می‎کند که این بازی باید موقعیت خود را در نزدیکی رتبه‎های بالایی چارت‎های دانلود اپلیکیشن‎ها برای چنین درآمدزایی حفظ کند. این درآمد می‎تواند از طریق ریز تراکنش‎ها و هم‎چنین از طریق ارتباط‎های بازاریابی درون بازی نیز می‎تواند باشد یعنی کاربران به عنوان مثال با عرضه‎ی Pokémon مخصوص مکان‎های مختلف به سمت انجام تراکنش‎های مالی کشانده شوند.

سوال مهمی که این‎جا مطرح می‎شود دوام آوردن میزان توجه‎ی فعلی نسبت به این بازی است. Tim Culpan از وب‎سایت Bloomberg مقایسه‎ای بین عرضه‎ی این بازی و رونمایی از کنسول Wii نینتندو در سال 2007 کرده است، به نحوی که کنسول مذکور باعث شد که قیمت سهام این شرکت به 67600 ین ژاپن، قبل از این‎که بعد از دو سال به حالت معمولی برگردد، افزایش داشته باشد.

گرچه ارائه‎ی یک اکوسیستم سخت‎افزاری جدید برای مدت بیشتری دوام خواهد آورد و Culpan اضافه می‎کند که مقایسه‎ی بهتر می‎تواند با عناوین بازی معروفی نظیر Words With Friends باشد که تا چند هفته قبل از این‎که کاربران علاقه‎ی خود را نسبت به آن از دست بدهند به صورت ویروسی مورد توجه قرار گرفت.

بازی Pokémon Go یقینا پتانسیل لازم را دارد. بازی که قسمتی از دوست‎داشتنی‎ترین و شناخته‎ شده‎ترین بازی‎های جهان است و در حال حاضر محبوبیت آن ناشی از ارائه در تنها سه بازار است. (ارائه‎ی این بازی در کشورهای دیگر، نظیر بریتانیا، متوقف شده است چون سرورهای نیناتیک در تلاش هستند از عهده‎ی محبوبیت فعلی این بازی برآیند). نحوه‎ی فعلی اجرای بازی نیز نسبتا بدون مشکل است و یقینا جای بیشتر برای ایجاد تجربه‎ی درگیرکننده‎تر و غنی‎تر وجود دارد.

با این وجود، عدم توانایی نیانتیک از برآورده‎سازی تقاضای جریان فعلی کاربران امری خوشایند نیست. و گرچه بازیکنان از این بازی فعلا راضی هستند، ولی اگر قابلیت‎های جدیدی به آن اضافه نشود آیا در طی هفته‎ها یا ماه‎های آتی بسیاری از آن‎ها به انجام این بازی ادامه می‎دهند؟ همراه با ارائه‎ی اپلیکیشن اجتماعی Miitomo، بازی Pokémon Go نشان می‎دهد که نینتندو پتانسیل آزاد‎ نشده‎ا‎ی زیادی در بازار موبایل دارد، حوزه‎ای که سالیان سال از آن دوری ‎کرده است. عناوین بازی‎های نینتندوی بیشتری در چند ماه آینده به بازار خواهند آمد ولی این شرکت ابتدا باید ثابت کند که می‎تواند سود و توجه‎ی نشات گرفته از محصول خود را حفظ کند.