دنیای تکنولوژی | آخرین اخبار تکنولوژی

نفس خسته اتوبوس های بنز دیگر بالا نمی آید!

بازار لوازم‌یدکی بنز همیشه به شکل عجیبی در تب‌وتاب بوده است و این موضوع شاید 10 سالی قدمت داشته باشد. به‌خصوص در این چند سال اخیر که خریدوفروش لوازم‌یدکی بنز و سایر برندها نظیر BMW و خودروهای چینی تحت تأثیر تحریم‌ها قرارگرفته‌اند. این موضع در مورد خودروهای چینی بسیار بغرنج است اما هیچ‌گاه به اوضاع اتوبوس‌های بنز داخلی نمی‌رسد. این اتوبوس‌ها که اکثراً بیش از 10 سال از عمرشان می‌گذرد با مشکل لوازم‌یدکی مواجه شده‌اند و ازاین‌پس تنها کاری که می‌کنند آلودگی هواست. بعضی از اتوبوس‌های بنز به علت قدیمی بودن سال ساخت دیگر قطعات یدکی ندارند و خرید فروششان نیز انجام نمی‌شود و درنتیجه منطقی‌ترین راه‌حل از رده خارج کردن آن‌هاست. بااین‌حال مشکلی بزرگ وجود دارد. این اتوبوس‌های بنز اکثراً برای 20 تا 25 سال فعالیت برنامه‌ریزی شده‌اند و اکثرشان حتی به نصف عمر خود هم نرسیده‌اند!

اگر اتوبوس‌های قدیمی ولوو را به‌حساب نیاوریم تقریباً 12 نوع اتوبوس بنز قدیمی از 4 سری اصلی در ناوگان اتوبوس‌رانی کشورمان حضور دارند و این در حالی است که فقط پایتخت را مدنظر قرار دهیم. این مدل‌های اکثراً سری O335 و O457 هستند و به‌تازگی به میان‌سالی پا گذاشته‌اند. خریدوفروش لوازم‌یدکی برای هر یک از این اتوبوس‌ها در چند دسته مختلف صورت می‌گیرد. دسته اول برای خرید لوازم مربوط به موتور اتوبوس مراجعه می‌کنند. هزینه‌های اصلی این دسته بر روی خرید رادیاتور و کاربراتور اتوبوس‌های قدیمی صرف می‌شود و مشکلات زیادی هم بر سر راه آن‌هاست. از طرفی فروش این دسته از لوازم‌یدکی بنز محدود است و از طرفی دیگر فروشنده‌ها معمولاً قیمت‌های چندوجهی ارائه می‌کنند. برای مثال هر بار که یک راننده اتوبوس بنز به یک نمایندگی می‌رود با دو نوع قیمت مواجه می‌شود. قیمت اول مربوط به فروش لوازم یدکی اصل و دومی لوازم فرعی است. بااین‌حال تقریب اکثر این رانندگان نمی‌دانند که هیچ فرقی میان این دو جنس وجود ندارد و در بیشتر موارد حتی کیفیت ساخت آن‌ها هم یکی است! در این میان اتوبوس‌های سری C457 بنز تنها اتوبوس‌هایی هستند که همچنان سر پا هستند و به کم‌ترین میزان این تعویض‌ها احتیاج دارند.

دسته بعدی از خریدوفروش لوازم‌یدکی بنز در مورد بخش‌های داخلی و رفاهی اتوبوس است. اکثر بنزهای قدیمی از فوم فشرده برای صندلی‌های خود استفاده می‌کنند و تقریباً همه این فوم‌ها به دلیل استهلاک بسیار بالا (افزایش حمل‌ونقل شهری) از بین رفته‌اند. اولین راه‌حل ترمیم یا خرید فوم جدید است که به دلیل نایاب بودن غیرممکن است. راه‌حل دوم مراجعه به نمایندگی فروش لوازم‌یدکی بنز و خرید صندلی‌های پلاستیک فشرده است. این صندلی‌ها باعث می‌شوند تا کابین این اتوبوس‌ها به‌طورکلی تغییر کنند اما هزینه این تعویض سرسام‌آور است.

بنز یکی از ان برندهای خوش‌شانسی است که به‌وفور دارای نمایندگی خریدوفروش لوازم یدکی است. درست برعکس خودروهای چینی اکثر نیازهای رانندگان و سرویس‌دهندگان از طریق این نمایندگی‌ها رفع می‌شود. اما این موضع خیلی دوام ندارد. با افزایش عمر اتوبوس‌ها ساپورت بنز از آنها برداشته می‌شود و لوازم‌یدکی‌شان کم‌کم از بازار جمع می‌شوند. این موضوع نیز دو پیامد بیشتر ندارد. خرابی روزافزون اتوبوس‌ها و افزایش لوازم‌یدکی بنز باقی‌مانده. هر یک از موتورهایی که به‌موقع تعمیر و بازسازی نشوند به این لوازم گران احتیاج خواهند داشت و درنهایت باگذشت هرروز به آلودگی هوا می‌افزایند. این روند هم تا جایی ادامه پیدا می‌کند که عمر خودرو تمام‌شده و دیگر نیازی به لوازم یدکی نباشد. از همین رو دو راه‌حل پیش رو ماست! اولین و کم دردسر ترین راه‌حل تعویض گروهی ناوگان اتوبوس‌رانی بر اساس عمر است. به این شکل اتوبوس‌های جدید باقیمتی بیشتر عمر مفیدتری خواهند. راه‌حل دوم نیز کنترل کیفی لوازم‌یدکی بنز و قیمت آن‌هاست تا هر اتوبوسی دچار آسیب می‌شود به‌موقع دریافتشان کند. در غیر این صورت نفسی برای اتوبوس‌های بنز باقی نخواهد ماند!

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع ویرلن
مطالب مرتبط

دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar