آینده جالب سئو 2019 در گوگل

موتورهای جستجو هر روز باهوش‌تر می‌شوند، سئو هر روز پیچده‌تر می‌شود و همینطور آموزش سئو هر روز سخت تر می‌شود. امروزه گوگل سعی می‌کند به سوالاتی که روزانه ۵ الی ۶ میلیارد است، در نتایج پاسخ دهد. همچنین در قسمت جستجوی صوتی هم این اتفاق می‌افتد. صاحبان وبسایت‌ها در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند و فکر می‌کنند این موضوع یعنی جستجوی صوتی به بهینه سازی سایت آن‌ها آسیب می‌رساند.

به همین دلیل ما در این مقاله آموزشی سئو، مهم ترین مواردی که باید در سئو 2019 گوگل بدانید و بشناسید را جمع آوری نموده‌ایم

۱ – Featured Snippets یا توضیحات ویژه

اگر امروز به صفحه نتایج موتور جستجو نگاه کنید (SERP) می‌بینید که رقابت شدیدی در آن جا برقرار است. به عبارتی تبلیغات ادوردز فضای زیادی را بر اساس نوع جستجو در صفحه نتایج اشغال می‌کند. تبلیغات تصویری برای فروش یا کادری که چندین سایت را معرفی می‌کند مثال هایی از تبلیغات هستند که صفحه سرچ ارگانیک را پر می‌کنند.

ممکن است رقبای شما برای گرفتن کلیک بیشتر در نتایج موارد زیر را بهینه سازی می‌کنند:

  • درج نقشه سایت در گوگل برای لوکال سئو یا سئوی محلی
  • اینفوگرافیک های مطلع کننده
  • بهینه سایت برای Featured Snippets
  • کادر مردم همچنین پرسیده اند که … (People Also Ask)
  • اخبار گوگل
  • تصاویر گوگل
  • اضافه کردن ویدیو های در یوتیوب
نمونه People also ask در نتایج
نمونه People also ask در نتایج

مثال: زمانی که در گوگل سرچ کنیم “apple buy iPhone” گوگل کادر بالا را هم نشان می‌دهد و این به خودی خود می‌تواند بر تعداد کلیک‌های ما اثر منفی و یا مثبت بگذارد.

یا یک مثال دیگر؛ در این قسمت شاهد این هستید که عکسی که ارائه شده از سایتی است که توضیحات را ننوشته است.

یک نمونه از Featured Snippets
یک نمونه از Featured Snippets

توضیحات ویژه یا همان Featured Snippets تاثیر غیر قابل انکاری در سال 2019 خواهند داشت. رضایت کامل کاربر در پیدا کردن جواب سوالات ساده‌ای که می‌پرسد. گزیده پاسخ نشان داده شده از سایت هایی می‌آید که گوگل آن را مناسب برای پاسخ کاربر تعبیر می‌کند.

با این حال باید بدانیم که گوگل چگونه ارزشمندی و قابل اعتماد بودن این صفحه ها را متوجه میشود. گوگل اخیرا شروع به ساخت نمودار های اطلاعاتی بر اساس داده های ویکیپیدیا کرده است. در زبان انگلیسی گوگل ورای آنچه شما فکر میکنید به سوالات پاسخ می‌دهد. کادر مردم همچنین پرسیده‌اند که این موضوع را ثابت کرده است. این باکس ها به راحتی با یک کلیک در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

البته Featured Snippets ها را می‌توان در سرچ کنسول گوگل یا  همان ابزار وبمستر تولز دید. اصولا در سایت‌های فارسی زبان کمتر Featured Snippets وجود دارد.

نکته کاربردی: در سال 2019 رسیدن به بالای صفحه نتایج حتی پیچیده تر و سخت تر هم خواهد شد. برای بهینه سازی وبسایتتان شما باید استراتژیک پیش بروید. استراتژی شما باید بر اساس هدفی که دارید چیده شود.

اگر می‌خواهید محتوای شما در قسمت توضیحات ویژه گوگل (Featured Snippets) مخصوصا قیمت People Also Ask که عکس آن را نشان دادیم، رتبه بگیرد؛ در محتوای خود قسمت پرسش و پاسخ را لحاظ کنید.  جدول های که اطلاعات را به صورت دسته  بندی شده هم می‌توانند در بالای صفحه نتیجه جستجو قرار بگیرند. حتی اگر رقیب های قسمت بالای صفحه نتیجه، خیلی قوی باشند، سایت های جوان و کوچکتر هم می‌توانند شانسی برای قسمت بالایی داشته باشند، البته به شرطی که در محتوای خود جواب سوالات را به شکلی که گوگل میخواهد  آورده باشد.

پس در 2019 شما باید مرتبا از خودتان بپرسید که جامعه هدف شما هنگام جستجو در اینترنت به دنبال چه چیزی است. هر چه بیشتر بتوانید این نیاز را با محتوای خود مرتفع کنید شانس بالا رفتن رتبه شما افزایش میابد.

۲ – داده‌های سازمان یافته (Structured data) مهم‌تر می‌شوند.

Structured data یا داده‌های سازمان یافته همان ستاره‌هایی هستند که در نتایج گوگل مشاهده می‌کنیم و یا اسم نویسنده و یا قیمتی که گوگل در صفحه خودش میزد همه مربوط به Structured data هایی می‌شود که گوگل آن‌ها را از داخل وبسایت‌های مختلف میخواند.

هر روز SERP قوی تر و تکمیل تر می‌شود و گوگل هر روزه به انواع داده دست پیدا می‌کند. امروزه گوگل میتواند توضیحات متای با معنی برای محتوا های موجود بسازد. لازم به ذکر است که موتور جستجو از داده های سازمان یافته برای ساختن توضیحات کامل و فنی استفاده میکند. از انجایی که تغییراتی در چیدمان تبلیغات به وجود امده است وفضای توضیحات کوچکتر شده است، بهتر است که مطمئن شوید توضیحات چشمگیری دارید.

برای مثال خرید گوشی سامسونگ را دیروز جستجو کردیم و یک سری امتیازها دیدیم که در عکس زیر برای شما آورده‌ایم. این موارد همه داده‌های ساخت یافته هستند:داده‌های ساخت یافته در گوگل

این ویژگی ها و توضیحات کامل و غنی میتوانند CTR شما را به شدت افزایش دهند. (CTR میزان نرخ کلیک در گوگل است) بعضی منابع بیان میکنند که این مقدار میتواند تا 30 درصد افزایش داشته باشد اما تجربه همه گیری نیست.

گوگل برای نشان دادن توضیحات غنی نیاز به داده های سازمان یافته دارد. در قسمت زیر میتوانید مثال هایی از این قبیل توضیحات را ببینید.

  • ستاره های درجه بندی
  • Calories
  • ساعات بازگشایی و تعطیلی
  • تاریخ وقایع

نکته کاربردی: به بهترین شکل ممکن مطالب خود را علامت گذاری کنید. برای این کار میتوانید از موارد مختلفی استفاده کنید. بیشترین جایی که توصیه می‌شود  schema.org است.

۳ – تجربه کاربر

چیزی که ما امروزه به نام بهینه سازی موتور جستسجو داریم دیگر معنای خود را از دست داده. شما در انتهای کار باید متوجه این موضوع باشید که شما برای بیننده های سایتتان درحال بهینه سازی هستید. تجربه کاربری امروزه نقش بسییار مهمی را در سئو ایفا میکند.

نکاتی که در ادامه برای سئوی آن پیج گفته میشود را حتما در لیست انجام قرار دهید.

سرعت لود: با استفاده از ابزار سایت GTMetrix می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را بسنجید. همچنین میتوانید از ابزار رایگان گوگل به نام  PageSpeed به اندازه گیری کارایی سایت خود بپردازید. برای آموزش این ابزار کافی هست در گوگل جستجو کنید آموزش جی تی متریکس و آموزش های رایگان وبسایت mizfa.com را مطالعه کنید.

مشکلات تکنیکال وب سایت: کاربران هرو روزه دارند درخواست های بیشتری پیدا میکنند و از ان طرف پیج های شما هم باید همگام با درخواست کاربران در سال 2019 قابل استفاده باشد. برای مثال زمان استفاده از ادوبی فلش به پایان رسیده است.

بهینه سازی برای موبایل: در بیشتر مناطق بیتشر از نصف جست و جو ها با گوشی های هوشمند و تبلت ها صورت میگیرد. این موضوع باعث میشود که اهمیت برطرف کردن نیاز های این کاربران پر رنگ تر بشود.

۴ – تکنیک AMP برای افزایش سرعت صفحه

بهینه سازی امروزه به استاندارد خاص خودش برای ساخت وبسایت های جدید رسیده است. با سریع تر شدن پیج های موبایلی AMP و وب اپ های پیشرونده گوگل به شما نشان میدهد که چگونه صفحه های موبایلی خود را سریع تر کنید.

صفحات amp در گوگل به این شکل هستند
صفحات amp در گوگل به این شکل هستند

AMP ها پیش از این به بخش مهمی از صفحات نتایج سرچ گوگل تبدیل شده بودند. انتظار می‌رود که AMP ارزش بیشتری هم پیدا کند. با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد لازم نیست که همه سایت ها از این مورد استفاده کنند. AMP ها معمولا از تصاویر و ساختارهایی اینچنینی دوری می‌کنند و تنها از متن تشکیل می‌شوند، دلیل این کا ر این است که سرعت لود به شدت بالا میرود.

قبلا از AMP استفاده میکردیم و مدتی بعد ان را پاک کردیم. اما سایت های خبری امروزه به ان نیاز دارند. زیرا مقالات اخباری را به درون اخبار گوگل میبرد که در بالای صفحه نتیجه وجود دارد.

در ابزار سرچ کنسول هم گزارشی از صفحات AMP وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را ازریابی کنید اگر درباره سرچ کنسول گوگل اطلاعاتی ندارید می‌توانید آموزش سرچ کنسول گوگل وبسایت میزفا را مشاهده کنید.

۵ – اهمیت محتوا

با اینکه الگوریتم‌های گوگل هر روزه در حال بهتر شدن هستند اما باز هم به محتوای متنی برای تشخیص مربوط بودن صفحه سایت به سوال پرسیده شده در گوگل نیاز دارند. گوگل در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری برای انالیز مطالب متنی داشته است و از تکنولوژی و Rankbrain برای درک بهتر محتوا استفاده می‌کند.

این نکته برای تشخیص کیفیت همانطور که سیستم بیشتر پیشرفت خواهد کرد در سال 2019 هم ادامه پیدا خواهد کرد. هدف شما باید این باشد که بهترین محتوا را در موضوع مورد نظر خود ارائه دهید.

نکته کاربردی: محتوای خود را به شکل پیوسته بازبینی کنید و مطمئن شوید که کیفیت خود را حفظ می‌کنند همچنین مطالب با ارزش به ان اضافه کنید. ابزارهای محاسبه کننده کلمه مثل افزونه یوآست می‌توانند در انالیز و نوشتن محتوا کمک کنند. آن‌ها به شما نشان می‌دهند که چه کلماتی مهم تر هستند و باید در متن شما بیشتر استفاده شوند. چه کلماتی مترادف عبارت کلیدی شما هستن و نیاز به استفاده از آن‌ها دارید.

دقت کنید که کلمه کلیدی را بیش از حد در متن استفاده نکنید. متاسفانه هنوز شاهد این موضوع هستیم که سایت های زیادی این کار را انجام میدهند.

۶ – جستجوی صوتی

در سال 2014 گوگل اذعان کرد که بیش از 40 درصد کاربران ان از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند. برای نوجوانان این مقدار به بیش از 50 درصد هم رسید. بر اساس گفته های گوگل از هر 5 سرچ در موبایل یکی از ان ها به شکل صوتی انجام می‌شود. با توجه به افزایش استفاده از دستیار های صوتی و خدمات هوشمند منزل کاربران احتمالا از این مورد در سال 2019 بیشتر استفاده خواهد کرد.

نکته کاربردی: به این دلیل که کاربران به صورت مستقیم با موتور جستجوی صوتی ارتباط برقرار می‌کنند، بهتر است هنگام بهینه سازی محتوا تمرکز خود را روی عبارات کلیدی بلند مدت حفظ کنید. همچنین بهتر است که پیشبینی کنید که که سوالات کاربران چه چیزهایی خواهد بود و به آن ها در محتوای خود پاسخ دهید.

ابزار مفیدی که در این قسمت می‌توانند به شما کمک کنند:

  • answerthepublic.com
  • گوگل ترندز (Google Trends)
  • گوگل ساجست (Google Suggest)
  • ubersuggest.io

 

۷ – ایندکس اولیه موبایلی گوگل

در 2 سال گذشته گوگل نشان داده است که تمرکزش بر روی موبایل است. از انجایی که کاربران موبایلی در زمینه جستجو در اینترنت به شدت افزایش پیدا کرده اند و حتی از کاربران دسکتاپ هم بیشتر شده اند، این موضوع چندان غافل گیر کننده نیست. برای مثال در سال 2016 بهینه سازی موبایل تنها به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی در نظر گرفته میشد، اما در سال 2017 گوگل بالاخره برای بیان کرد که پیج های پر سرعت موبایلی بسیار مهم هستند و آپدیت های موبایلی خود را منتشر کرد و در تابستان 2018 ان ها را به کار گرفت. گوگل خواهان ان است که در نسخه موبایلی پیج ها را در اینده ایندکس کند و در موبایل ان ها را نشان دهد.

اگر تا الان پیج های خود را برای موبایل بهینه سازی نکرده اید بهتر است شروع کنید. این مقاله گوگل درباره ایندکس اولیه موبایلی است.

۸ – لینک ها اهمیت خو را حفظ می‌کنند.

هر ساله تیتر هایی نظیر سئو مرده است یا لینک سازی مرده است می‌بینید. اما در حقیقت حتی در سال 2019 لینک سازی به ایفای نقش مهم خود در سئو ادامه میدهد. در 2018 Gary Illyes از طرف گوگل در کنفرانسی بیان کرد که سیستم رتبه دهی قدیمی هنوز هم اهمیت خود را حفظ کرده است و گوگل از ان استفاده می‌کند. همچنین لینک سازی و اتوریتی همچنان قدرت خود را دارند.

در حقیقت linkless backlinks در سال 2019 اهمیت بیشتری خواهد داشت. این موضوع به این شکل است که گوگل همچنان به ذکر شدن سایت شما در وبسایت های دیگر حتی بدون لینک توجه خواهد کرد.

نکته کاربردی: برای سئوی 2019 شما نیاز دارید بدانید که لینک سازی های شبکه ای و پست های موقت بک لینک دیگر به درد شما نمیخورد. به جای ان  شما باید به سرمایه گذاری در تولید محتوای خاصی که خود کاربر به دلیل لذتی که از محتوای شما برده ان را شیر کند.

همچنین باید مواظب پست های مهمان باشید. دو سال پیش گوگل هشدار داد که این محتوای بی کیفیت تاثیر منفی خواهند داشت. پس به شدت مطمئن شوید که محتوا برای شما در صدر قرار دارد.

قانون ساده ای که در سال  2019 موقع لینک سازی باید از ان پیروی کنید این است که  هر بار به این موضوع توجه کنید که لینک شما ابا واقعا برای کاربر مفید خواهد بود یا نه؟

۹ – تمرکز زیاد بر جستجوی تصاویر

گوگل در سال 2017 به شکل قابل توجهی قسمت جستجوی تصاویر خود را اپدیت کرد. بیشتر سایت ها در کشمکش با کاربران بودند زیرا کاربران بدون دیدن سایت اصلی و ایجاد ترافیک برای آن سایت می‌توانستند عکس را ببیند و آن را دانلود کنند. با پیشرفت قسمت جستجوی تصاویر گوگل این موضوع مهم‌تر هم شد.

نکته کاربردی: این موضوع که کاربران به دنبال تصاویر و المان های بصری هستند باید به شما این سرنخ را بدهد که محتوای تصویری خود را بهینه کنید. سعی کنید از رقبایتان عکس های بهتری داشته باشید. در سال 2019 درست مثل سال قبل شما باید نگاهی کلی به محتوا داشته باشید. محتوای سایت شما ترکیبی هارمونیک از متن، تصاویر و محتوای ویدیویی است که باید برای کاربر ارزش خلق کند و موضوع محتوا رو به شکلی کامل پوشش دهد.

۱۰ – الگوریتم Rankbrain: یادگیری ماشین

با Rankbrain در سال 2015 الگوریتم خود یادگیرنده جدیدی معرفی کرد. از آن زمان هوش مصنوعی برای پاسخ به سوالات تایپ شده که قبلا هیچوقت پرسیده نشده بودند به کار رفت. تقریبا این الگوریتم 15 درصد سوالان هر روزه کاربران را پاسخ میداد.

در این زمان رنک برین چیزهای بسیاری اموخت و گوگل قادر شد تا به سوالات خیلی پیچیده تر پاسخ دهد. میتوانیم انتظار داشته باشیم که موتور های جستجو در سال 2019 به درک بهتر و بیشتری از انسان ها برسند.

این خبر خوبی برا همه کسانیست که هر روزه برای ساخت سایت های سریع با محتوای عالی تلاش میکنند و به کاربر اهمیت میدهند.

 

نتیجه: چک لیست شما برای سال 2019

  • به سایت خود مارک آپ اضافه کنید تا گوگل بتواند از داده های سازمان یافته شما برای توضیحات غنی استفاده کند و شما بتوانید CTR خود را افزایش دهید.
  • قسمت فنی سایت خود را بهبود دهید. مطمئنا بهینه سازی موبایلی باعث می‌شوند که خزنده های گوگل بیشتر سایت شما را ایندکس کنند.
  • سعی کنید که وب سایت خود را به سریع ترین حد خود برسانید.
  • تمرکز خود را بر روی بهینه سازی مطلبتان برای کاربران موبایلی بذارید.
  • هنگام انتشار مطلب بر سایت های دیگه تمرکز خود را روی بک لینک نگذارید.
  • همیشه تلاش کنید که انچه کاربر برای رضایت نیاز دارد را نسبت به سایت های رتبه یک در عبارت کلیدی مورد نظرتان، تهیه کنید.
  • و در نهایت اگر مدیر وبسایت باشید و یا در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید سعی کنید آموزش سئو را از دور یا نزدیک دنبال کنید تا از قدرت موتورهای جستجو غافل نباشید و یا حداقل آشنایی با ابزارهای قدرتمند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس داشته باشید.
منبع میزفا
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها