تاکسی اینترنتی اسنپ یکی از برترین اپلیکیشنهای ایرانی است که سهم بهسزایی از بازار فعالیت را به خود اختصاص داده است. اما برخی از محدودیتهایی که این اپلیکیشن برای رانندگان بهوجود آورده است، به مذاق رقبا خوش نیامده و معتقدند که اسنپ به سمت انحصارگرایی پیش میرود.
تاکسیهای اینترنتی چون اسنپ، تپسی، دینگ، کارپینو، کابین، ماکسیم و غیره که در برخی از مواضع صنفی اتحاد داشته و با هم برای دریافت حق خود از دستگاههای دولتی و تاکسیرانی رقابت میکنند، این روزها درگیر یک مسئله درون صنفی شدهاند که شاید سبب اختلاف شدید بین اسنپ و دیگر بازیگران این حوزه خواهد شد.
بازیگران حوزه تاکسیهای اینترنتی معتقدند که اسنپ با محدود کردن رانندگان خود در نصب اپلیکیشنهای دیگر، سعی دارد عرصه را بر رقبا تنگ کرده و انحصار بازار تاکسیهای اینترنتی را در دست بگیرد. به همین دلیل این بازیگران در اقدامی هماهنگ ضد این اقدام اسنپ به مراجع قضایی و نظارتی شکایت کرده و دنبال رفع این محدودیت هستند.
در سوی دیگر بازار، اسنپ در اقدام جدید خود اپلیکیشن کارپینو را به محدودیتهای نصب رانندگان اضافه کرده است تا تاکسیهای زرد و سبز شاغل در سامانه خود را مجبور به حذف کارپینو کند. این اقدام با اخطار دادن به رانندگان رخ داده است.
این اقدام اسنپ در راستای محدودکردن رانندگان در نصب اپلیکیشن تپسی و الوپیک رخ داده است و خشم مجدد دیگر بازیگران این حوزه را در بر خواهد داشت.
اسنپ انحصارگرایی میکند؟
مدیران اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی معتقدند این کار اسنپ سبب محدود شدن انتخاب رانندگان برای انتخاب کارفرمای خود میشود و بازار را در انحصار اسنپ قرار میدهد.
این در حالی است که مدیران قدیمیترین تاکسی اینترنتی ایران و برخی کارشناسان بر این باورند که اسنپ مانند شرکتهای فعال در کشور میتواند کارکنان و رانندگان خود را از فعالیت در دیگر رقبا منع کند. کاری که در دنیا و کشورمان به صورت رایج توسط بخش خصوصی و دولتی انجام میشود و هیچ منع قانونی ندارد.
از آن سو مدیران دیگر تاکسیهای اینترنتی و برخی از کارشناسان بر خلاف این عقیده بر این باورند که رانندگان مانند افراد دورکار (فریلنسرها) و کارکنان پارهوقت میتوانند با برندهای مختلف در حوزههای دیگر، میتوانند در خدمترسانی به مردم اختیار داشته باشند و با برندهای مختلف این حوزه فعالیت کنند.
هر چند که نظر مدیران شرکتهایی چون تپسی، الوپیک، دینگ و کارپینو در این زمینه میتواند درست باشد و انحصار را برای اسنپ بهوجود آورد، اما این اقدام میتواند مشکلات عمدهای را برای خود اسنپ در بر داشته باشد. مشکلاتی که نتیجه تلاش رانندگان و برنامهنویسان برای رفع این انحصار و ایجاد رقابت آزاد در این حوزه باشد. اقداماتی که جدا از اعلام نظر مراجع قانونی و نظارتی در جامعه بهوجود آمده و در جریان خواهد بود.
اقدام غیر رسمی ضد انحصار اسنپ
اقدامات رانندگان با حمایت برخی از برنامهنویسان و هکران آزاد برای رفع این انحصار سبب ارائه برنامههای غیر رسمی تاکسیهای اینترنتی از جمله اسنپ، تپسی و دیگر اپلیکیشنهای فعال در این حوزه شده است. اپلیکشینهایی که به راحتی این انحصار را دور میزنند. این اپلیکیشنهای غیر رسمی که به طور خودجوش فعال شده و در حال رواج هستند اگر مدیریت نشوند سبب ضربه زدن به گوشیها و اطلاعات رانندگان و همچنین اعتبار و سامانه تاکسیهای اینترنتی شوند.
باید دید این اقدام اسنپ چه واکنشی از سوی مقامات نظارتی دولتی و حکومتی خواهد داشت و این اپلیکیشن قدرتمند را محکوم خواهد کرد یا خیر.
نظر شما در این رابطه چیست؟ اسنپ به سمت انحصارگرایی میرود؟ یا از اختیارات قانونیاش استفاده میکند؟