اهمیت تست فلوک پرمننت

ویرانت

تست فلوک نوعی تست پشتیبانی شبکه است، که به منظور اطمینان از صحت و سلامت کابل‌کشی شبکه انجام شده و اطلاعات بسیار کاملی را در مورد وضعیت کابل‌ها و اتصالات در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای بررسی وضعیت کابل‌کشی شبکه، تسترهای مختلفی در بازار موجود است اما تست فلوک، به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، بهترین نوع تستر شبکه به شمار می‌رود. در ادامه این مطلب به معرفی کامل تست فلوک و توضیح اهمیت تست فلوک پرمننت می‌پردازیم.

معرفی تست فلوک و کاربرد آن

هدف تست فلوک، بررسی نحوه عملکرد لینک یا کانال و انواع کابل شبکه و فیبر نوری و تهیه گزارش کاملی در مورد وضعیت کابل فیبر نوری، و سایر تجهیزات شبکه است. در حقیقت، تستر فلوک یک ابزار اندازه‌گیری بسیار دقیق برای شناسایی عیوب پسیو موجود در شبکه و میزان کیفیت عملکرد سخت‌افزارهای شبکه است. اهمیت تست فلوک پرمننت و چنل در این است که به کمک این تست، اطلاعات کاملی در مورد نحوه کابل‌کشی، سرعت شبکه، متراژ کابل، موقعیت دقیق قطعی کابل و مواردی از این دست، فراهم می‌شود. ویژگی بسیار مهم این تستر، قابلیت ذخیر‌سازی این اطلاعات در قالب یک گزارش است. به کمک تست فلوک، همواره امکان این وجود دارد که یک گزارش مکتوب از وضعیت کابل‌کشی شبکه را به صورت فایل پی دی اف، به کارفرما ارائه دهید.

تست فلوک دارای انواع مختلفی است که برای کابل‌های مسی یا فیبر نوری قابل اجرا هستند. انواع تست فلوک فیبر نوری عبارتند از تست فلوک فیبر نوری مالی مود و سینگل مود، تست افت و خطای فیوژن، تست متراژ و قطعی. انواع تست فلوک کابل مسی شامل تست فلوک کابل Cat5، Cat6، Cat7 و Cat8، تست انواع کابل‌های UTP-SFTP، تست پرمننت و چنل، تست کیستون و پچ پنل و پچ کورد و تست متراژ و قطعی است.

پیشینه تست فلوک

کمپانی فلوک در سال 1948 و توسط جان فلوک، دوست و هم‌اتاقی قدیمی دیوید پاکارد، موسس شرکت مشهور Hewlett-Packard، تاسیس شد. جان فلوک و دیوید پاکارد، هر دو در آن زمان در کمپانی جنرال الکتریک مشغول به کار بودند و جان فلوک پس از تاسیس شرکت خود، که زیرمجموعه کمپانی معروف و خوشنام Dancher است، تولید تجهیزات آنالیز و اندازه‌گیری را آغاز کرد. این تجهیزات شامل مواردی مانند لوازم الکترونیک اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی است. پس از آن، فلوک کمپانی خود را گسترش داده و مواردی مانند طراحی و فروش ابزارهای تست و اندازه‌گیری دقیق برای محیط‌های آکادمیک و صنعتی را نیز به مدل کسب و کار خود اضافه کرد. امروزه، این شرکت مدعی دستیابی به بیش از 99% اهداف خود است و محصولات آن به بیش از صد و بیست کشور در دنیا صادر می‌شود. دو شرکت فلوک بیومدیکال و شبکه فلوک نیز، به عنوان شرکت‌های وابسته به این کمپانی فعالیت می‌کنند.

بررسی هزینه تست فلوک

از مهم‌ترین مزیت‌های تست فلوک، بهبود بهره‌وری شبکه با هزینه مناسب و مقرون به صرفه است. تست فلوک، با هزینه بسیار اندکی، یک تحلیل جامع و دقیق در مورد شبکه و عیوب و اختلالات موجود در آن فراهم می‌کند که در آن موقعیت دقیق خطاها نیز مشخص شده است. هزینه تست فلوک بر اساس عامل‌های مختلفی تعیین می‌شود و مقدار دقیق آن مشخص نیست. پارامترهای موثر در هزینه تست فلوک عبارتند از تعداد تست‌های انجام شده، نوع تست انجام شده (فلوک چنل یا پرمننت)، نوع کابل، محلی که تست در آن انجام شده، و پراکندگی. در حقیقت، اهمیت تست فلوک پرمننت و چنل در این است که با صرف هزینه اندک، از بروز مشکلات جدی در شبکه و ایجاد هزینه‌های تعمیر و تعویض جلوگیری می‌شود.

اهمیت تست فلوک پرمننت و چنل
اهمیت تست فلوک پرمننت و چنل

مزایای تست فلوک پرمننت و چنل

تستر فلوک، بهترین ابزار برای تست پسیو شبکه و تجهیزات زیرمجموعه آن است که ارزیابی کاملی از شبکه در اختیار تکنسین‌ها قرار می‌دهد. مهم‌ترین پارامترهای بررسی شده در این تست مواردی همچون سرعت انتقال داده‌ها، تشخیص متراژ شبکه، محل دقیق قطعی شبکه و کیفیت کابل‌کشی هستند. به طور معمول، تستر فلوک برای شبکه‌های با طول نود تا صد متر استفاده می‌شود اما با انجام یک سری تغییرات، امکان استفاده از این تستر برای متراژهای بالاتر نیز وجود دارد. تست فلوک قابلیت انجام تست برای انواع مختلف کابل مسی و فیبرهای نوری را دارد و برای تشخیص خمیدگی یا کشیدگی بیش از اندازه در کابل‌ها و شناسایی موقعیت دقیق این عیوب استفاده می‌شود. همچنین، این تست برای تشخیص قطع شدن اتصالات شبکه و محل آن‌ها و تعیین مقدار دقیق متراژ کابل‌های مسی یا فیبر نوری در شبکه کاربرد دارد. اهمیت تست فلوک پرمننت و چنل در این است که سرعت انجام این تست بسیار بالاست و باعث فزایش بازده شبکه به میزان 33 درصد می‌گردد. تستر فلوک از قابلیت بررسی صحت عملکرد پچ پنل‌ها و پچ کوردها و اعلام گزارش از نتیجه بررسی برخوردار است و امکان تشخیص وجود نویز در شبکه و اعلام آن را نیز دارد. هزینه اجرای این تست پایین است و در عین حال، توانایی ارائه گزارش کامل و گراف رنگی را نیز دارد. از تست فلوک به منظور اندازه‌گیری و آنالیز پارامترهای فیزیکی و مفهومی شبکه از جمله  Propagation Delay، Wire Map، c loop Resistance، Return Loss، Wire Map، Delay Skew، NEXT، Insertion Loos، ACR، Length استفاده می‌گردد.

معرفی پارامترهای موجود در گزارش تست فلوک

اهمیت تست فلوک پرمننت
اهمیت تست فلوک پرمننت

همانطور که گفته شده، اهمیت تست فلوک پرمننت و چنل در فراهم کردن گزارشی کاملی در مورد پارامترهای شبکه است. گزارش تست فلوک حاوی پارامترهایی است که آشنایی با آن‌ها برای بررسی و خواندن این گزارش ضروری است. تعدادی از مهم‌ترین پارامترها در ادامه معرفی می‌شوند.

  • Wiremap: این پارامتر به بررسی مشکلات فیزیکی موجود در کابل شبکه می‌پردازد و نحوه عملکرد آن بر اساس اعلان ارور و خطا در گزارش است.
  • propagation delay: این پارامتر بیانگر مدت زمانی است که برای منتقل شدن یک سیگنال کابل لازم است. مقدار این پارامتر به صورت عدد نمایش داده می‌شود.
  • delay skew: این پارامتر نشان‌دهنده مینیمم و ماکزیمم زمان ارسال سیگنال است و به عبارتی، کندترین و تند‌ترین شرایط ارسال در شبکه را مشخص می‌کند. مقدار این پارامتر عددی بین 25 تا 30 ثانیه است.
  • cable length : این پارامتر نشان‌دهنده طول کابل شبکه است. پارامتر Cable Length در شبکه مانع از بیشتر شدن طول کابل از صد متر (مقدار استاندارد) می‌شود.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجی‌رو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها