وزارت ارتباطات: اپلیکیشن پیام رسان ایرانی در راه است

هفته گذشته شاهد برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب و کار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران بودیم. از این مراسم خبرهای خوبی به گوش می‌رسد که در آخرین آن‌ها باید به تولید اپلیکیشن پیام رسان ایرانی از سوی وزارت ارتباطات اشاره کرد.

امیر حسین دوایی طی این همایش با بیان اینکه وزارت ارتباطات در نظر دارد تا در قالب برنامه ششم توسعه 60 هزار میلیارد تومان با مشاکت بخش خصوصی سرمایه گذاری کند گفت که ایجاد کریدور علمی و فناوری یکی از برنامه‌های این وزارت بوده که بالغ بر 14 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری را می‌طلبد. معاون فناوری وزارت ارتباطات گفت:

ایجاد پارک اینترنت اشیاء در کرج با مساحت 20 هکتار، تغییر مأموریت منطقه ویژه پیام که به عنوان هاب پستی شناخته می شود و ایجاد شهر ICT نمونه از جمله برنامه های توسعه ای ما در قالب کریدور است. وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی برنامه های جدی در زمینه رونق پیام رسان ایرانی در دستور کار دارند. دنبال این هستند تا ضوابطی وضع کنند که امکان برای ایجاد مسنجر ایرانی فراهم شود.

اپلیکیشن پیام رسان ایرانی در راه است

دوایی با بیان اینکه در زمینه راه اندازی OTT و شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز برنامه‌های مشابهی خواهیم داشت گفت سرمایه گذاری که برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در سال‌های 92 تا 95 در نظر گرفته شده است معادل 320 میلیارد ریال خواهد بود. این در حالی است که راه اندازی اپلیکیشن‌های پیام رسانی ایرانی در دستور کار قرار گرفته است اما این بدان معنا نخواهد بود که دولت مستقیماً شبکه پیام رسان را تولید خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که س ال آینده شاهد افزایش سهم ترافیک داخلی ارتباطی به 60 درصد و سهم مساوی در ترافیک داخلی و خارجی باشیم. دوایی در خصوص سرمایه گذاری در حوزه ICT می‌گوید:

320 هزار میلیارد ریال معادل 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه باندپهن تحت بستر شبکه ملی اطلاعات، در جهت توسعه کسب‌و‌کارهای مرتبط با این حوزه، کاهش میزان ارجاعات خارجی و ایجاد فضایی رقابتی تولید محتوا در داخل کشور، پیش‌بینی شده است که حدود دوسوم آن را بخش غیردولتی محقق خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات در این زمینه به سرمایه‌‌گذاری 11 هزار میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت، 16 هزار و 500 میلیارد ریالی برای نظارت بر طیف امواج فرکانسی، 14 هزار و 500 میلیاردی برای توسعه خدمات روستایی و 11 هزار میلیارد ریالی برای توسعه فناوری فضایی اشاره کرد که حدود 5 هزار میلیارد ریال آن توسط بخش غیردولتی محقق خواهد شد.

منبع تسنیم
مطالب پیشنهادی

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد