در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی و تمامی جوانب کاربردها و تاثیرات آن بر خودروسازی میپردازیم.
در چند دهه اخیر با پیشرفت سریع فناوری و افزایش نگرانی جامعه نسبت به مسائل زیستمحیطی، خودروهای برقی به یک الگوی نوین و بهینه در حوزه حملونقل پاک تبدیل شدهاند. این خودروها، با تولیدِ حداقلیِ گازهای گلخانهای و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و کاهش خرابی لوازم یدکی ، نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و ایجاد پایداری در حوزه حملونقل ایفا میکنند. با این حال، تحولات در خودروهای برقی تنها به انرژی مصرفی آنها محدود نمیشود. یکی از مواردی که به بهبود عملکرد، افزایش ایمنی و توسعه خودروهای برقی کمک کرده، استفاده از هوش مصنوعی در طراحی و فناوری مربوط به آنهاست. هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری جدید، نقش موثری در دگرگونی فناوری خودروهای برقی ایفا میکند و از آن میتوان برای بهبود کارایی موتور، مدیریت انرژی، افزایش ایمنی و حتی پیشرفت در حوزه خودرانی نیز کمک گرفت.
هوش مصنوعی و صنعت خودروسازی
فناوری هوش مصنوعی، پتانسیلی باورنکردنی در جهت ساخت و تولید خودروها با عملکردهای متنوع و بروز دارد و با این حال کاربردهای هوش مصنوعی بسیار گستردهتر است. هدف استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی، ساخت خودروهای بدون راننده بوده است. اما این تکنولوژی نیاز به پژوهشها، سرمایهگذاریها و پیچیدگیهای محاسباتی دارد و در حال حاضر رویای خودروهای بدون راننده با هوش مصنوعی به حقیقت تبدیل شده است. البته که هوش مصنوعی در صنعت خودرو کارش تمام نشده و برای عملی کردن خودروها خودران نیاز به زیرساختهایی است که باید توسط دولتها فراهم گردد.
ویژگیهای هوش مصنوعی در صنعت خودرو
به طور خلاصه ویژگیهای هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی در موارد زیر خلاصه میگردد:
- هوش مصنوعی به رباتها و ماشینها این فرصت را میدهد که مانند انسان تفکر و تصمیمگیری کنند. اینکار بدین صورت انجام میگردد که، نرمافزار هوش مصنوعی در خودرو به تمام سنسورها متصل و ورودیها را از Google Street View و دوربینهای فیلمبرداری داخل ماشین جمع آوری میکند. در واقع هوش مصنوعی به واسطهییادگیری عمیق درک، قدرت تصمیمگیری را در خودروها شبیه سازی و اقداماتی را مانند فرمان و ترمز را کنترل میکند.
- هوش مصنوعی در مراحل مختلف خودرو از طراحی تا پس از تولید کاربرد دارد.
- هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی قصد دارد محصولاتی با کیفیت برای آیندهی انسانها تولید کند.
هوش مصنوعی چگونه بر صنعت خودروسازی اثر میگذارد؟
حالا که با هوش مصنوعی، فناوریهای زیرمجموعه آن و اصطلاحات مرتبط با آن آشنا شدید؛ میتوانیم وارد موضوع اصلی مقاله یعنی کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی شده و به این موضوع جذاب بپردازیم. هوش مصنوعی به عنوان علمی که به ماشینها و سیستم های کامپیوتری امکان میدهد تا با استفاده از دادهها و الگوریتمهای خاصی، وظایفی را انجام دهند که نیاز به فهم و تصمیمگیری انسانی دارند، اهمیت بسیاری دارد.
از آنجا که صنایع خودرو سازی نیز چه در مرحله ساخت و چه در مرحله استفاده کاربر نهایی، به وظایف انسانی بسیار وابسته هستند؛ این تکنولوژی به شکل چشمگیری وارد این حوزه نیز شده و تغییرات بزرگی را در فرآیندها و محصولات این صنعت به وجود آورده یا خواهد آورد. در ادامه این بخش به معرفی مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در خودروسازی میپردازیم.
تشخیص اشیاء و شناسایی موقعیت
از متداولترین کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در خودروسازی، تشخیص اشیاء اطراف خودرو و شناسایی موقعیت آنها نسبت به خودرو است. در این روش با استفاده از سنسورها و دادههای مختلف مانند سرعت، فاصله و تصویر، خودروها میتوانند بهطور دقیق اجسام و موانع اطراف خود را تشخیص داده و موقعیت خود را در محیط مشخص کنند.
این کاربرد از دقت و سرعت بالایی برخوردار است؛ که منجر به ایمنتر شدن رانندگی میشود. در واقع تشخیص عناصر محیطی در اطراف خودرو مقدمهای بر خودران سازی خودروها نیز بوده و اجرای این فرآیند را ممکن کرده است.
خودرانسازی خودروها
از بهترین نمونههای کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی خودرانسازی آنها است. با استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی و در ترکیب با پیشرانههای الکتریکی، خودروها قادر به تشخیص موقعیت و مسیر خودشان در جاده میشوند. از این طریق آنها میتوانند بدون نیاز به مداخله انسانی، کار رانندگی را با کیفیت مناسب و خطای بسیار کمی انجام میدهند.
این ویژگی علاوه بر کاهش حوادث و تصادفات، امکان رانندگی در شرایط سخت و پیچیده را نیز فراهم میکند. البته ممکن است بارها درباره مشکلات رخ داده برای خودروهای خودران شنیده باشید. با این وجود تعداد حوادث این خودروها کمتر از خودروهای معمول بوده و از طرفی خودران سازی خودروها هنوز در ابتدای مسیر توسعه قرار دارد.
بهبود ایمنی و کارایی
استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی در خودروها منجر به بهبود ایمنی و کارایی آنها میشود. به عنوان مثال با استفاده از سیستمهای تشخیص تصادف و جلوگیری از آنها، خودروها قادر به اطلاعرسانی به راننده و انجام اقداماتی همچون توقف اضطراری خودرو میشوند. همچنین بهینهسازی روش استفاده از خودرو و پیشرانه آن موجب کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو شده که این نیز یکی دیگر از مزایای کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی است.
سیستم های ناوبری و آدرسی دهی
سیستمهای ناوبری یا آدرس دهی مبتنی بر هوش مصنوعی اگرچه کار رانندگی را بهطور کامل انجام نمیدهند؛ اما رانندگی را برای رانندگان راحتتر میکنند. در این زمینه با استفاده از GPS و تطبیق آن بر روی نقشههای هوشمند، کاربران میتوانند مسیرهای بهینه را برای سفر خود انتخاب کرده و به سرعت و با راحتی به مقصد خود برسند.
البته این سیستمهای ناوبری در گذشته و پیش از ظهور هوش مصنوعی نیز وجود داشتند. اما امروزه هوش مصنوعی به آنها کمک کرده است تا در انتخاب بهترین، سادهترین و کوتاهترین مسیرها، بر اساس مسافت، وضعیت راهها و ترافیک، تصمیمات هوشمندانهتری بگیرند.
بهینه سازی فرآیندهای تولید
همه کاربردهای هوش مصنوعی برای افزایش امکانات و تسهیل رانندگی نیستند. در واقع آنچه امروز و به تازگی مورد توجه متخصصان قرار گرفته است؛ کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی برای بهینه سازی فرآیندهای تولید خودرو است. این موضوع کمی پیچیده بوده و شامل جزئیات فنی بسیار زیادی میشود؛ اما آنچه مهم و قابل ذکر است؛ تلاش متخصصان حوزه خودرو سازی برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند تولید، با هدف کاهش هزینه ها و افزایش بهرهوری در خطوط تولید است.
این ویژگیها برای شرکتهای خودرو سازی حیاتی بوده و به آنها اجازه میدهد تا در بازار توانایی رقابت بیشتری با سایر تولیدکنندگان داشته باشند. همچنین تجربه ثابت کرده است که با افزایش بهینه سازی و ماشینی کردن فرآیندهای تولید خودرو، همیشه محصولات با کیفیتتری میتوان به بازار عرضه کرد. بهطور خلاصه بهینه سازی فرآیندها در این زمینه شامل بهینه سازی در بخشهای زنجیره تامین، کنترل کیفیت و طراحی و تولید میشود
نتیجه گیری
سعی کردیم تا در مقاله تاثیر هوش مصنوعی بر دنیای خودرو و خودروسازی به تمامی جوانب این فناوری مدرن بپردازیم. چنانچه برای تکمیل آن، مطلبی به ذهنتان میرسد با ما درمیان بگذارید.
این مقاله از وب سایت https://khoshrekaab.com/ ؛ فروشگاه لوازم یدکی خوش رکاب برگرفته شده است.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.