مرسدس بنز به عنوان یکی از بزرگترین کارخانههای خودروسازی در جهان، یکی از اولین تامینکنندگان خودرو در ایران بوده است. از ورود اولین مرسدس بنز به ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما چند دستگاه از خودروهای بنز در اواخر سطنت قاجار و در حدود سالهای 1298 هجری شمسی مصادف با دهه 20 میلادی وارد ایران شدند. بعد از آن طی حدود 100 سال گذشته مرسدس بنز تاریخ پرفراز و نشیبی در ایران داشته است که سایه سیاست بر این ارتباط تاثیرگذار بوده است. این رابطه در مواقعی به اوج خود رسیده و گاهی نیز کمرنگ شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به آنچه که در طی 100 سال بین ایران و یکی از بهترین خودروسازیهای دنیا گذشته است.
قبل از جنگ جهانی دوم
در اوایل قرن جدید شمسی تعدادی مرسدس بنز 170 وارد ایران شد. بعد از سرکار آمدن رضا شاه، تعدادی بیشتر از این خودرو و نسل بعدی آن یعنی w136 به دست ثروتمندان ایران وارد کشور شدند. نسخههایی از w138 لیموزین و کروک در این دوره پا به جادههای ایران گذاشتند و صاحبان آنها از داشتن این خودروها به دیگران فخر میفروختند. خرید مرسدس بنز به دلیل نبود امکانات نگهداری از آنها کار سختی بود که از عهده مردم عادی برنمیآمد. به تدریج با افزایش امکانات در ایران شرایط ورود خودروهای مرسدس بنز نیز به ایران افزایش یافت. اما با شروع جنگ جهانی دوم مشکلات مشترکی برای ایران و بنز ایجاد شد و در دورهای تولید و ورود این خودرو به ایران متوقف شد.
بعد از جنگ جهانی دوم
بعد از جنگ جهانی دوم مرسدس بنز با مدل 170V به بازار ایران بازگشت. بعد از آن با بهبود شرایط ایران در دهه 30 تعداد زیادی از خودرو کلاسیک مرسدس بنز 180 و 190 به ایران آمد و مرسدس بنز به یک خودروی عمومی در ایران تبدیل شد. دهه 40 در ایران محل خوبی بود برای خرید و فروش مرسدس بنز 220، 220s که به همراه 180 و 190 جزو خودروهای خانوادگی و پر فروش محسوب میشدند. در طی این دوران خودروهای مرسدس بنز یک به یک به بازار ایران میآمدند و مردم ایران به شدت از آنها استقبال میکردند. این شرایط تا انقلاب اسلامی ایران ادامه داشت.
تولید اتوبوس و کامیون بنز در ایران
با احداث شرکت ایران خودرو، برای اولین بار اتوبوسهای شرکت مرسدس بنز در ایران مونتاژ شدند. قبل از آن کارخانه خاور در اواخر دهه 30 اقدام به تولید کامیون مرسدس بنز در ایران کرده بود. به این ترتیب ارتباط بنز با ایران وارد دوره جدیدی شد. تولیدات کامیونهای بنز در ایران به 30 کشور جهان ارسال میشد و کم کم خودروهای مدرن بنز نیز در ایران تولید میشدند. در دهه 1350 مرسدس بنز مستقیما 30 درصد از شرکت ایدم را در تبریز خرید و موتورهای خود را نیز در ایران تولید میکرد که جالب است بدانید این موتورها به آلمان هم صادر میشد!
کمرنگ شدن حضور ستاره نقرهای در ایران
بعد از انقلاب اسلامی ایران همچنان دفتر مرسدس بنز در ایران باز بود و بعد از پایان جنگ نیز خودروهای لوکس مرسدس بنز به ایران وارد میشد. اما قیمت مرسدس بنز و هزینههای نگهداری آن، بسیار بالا بود و این شکاف رفته رفته بیشتر شد.
بسته شدن پرونده بنز در ایران
توافق با ایران خودرو و احداث شرکت ستاره ایران به معنای تولید خودروهای کلاس E در ایران بود. سال 1382 تا 1386 تمام تلاش ها در جهت بهبود وضعیت مرسدس بنز در ایران بود اما تحریمها و سایر مشکلات منجر شد تا بعد از 50 سال دفتر مرسدس در ایران بسته و تمامی سهام مرسدس در شرکتهای مختلف ایرانی به فروش گذاشته شود. بعد از سال 2010 رسما حضور بنز محدود شد به خودروهای وارداتی که هرازگاهی از طرق مختلف وارد ایران می شدند. در حال حاضر قیمت مرسدس بنز و تجهیزات آن با رشدی فزاینده رو به رو شده که خرید این خودرو را سختتر از قبل کرده است.
بنز مساوی با آرامش و اسایش