خانمها و آقایان در حوزه مختلف ممکن است رفتارهای مشابه یا متفاوتی با هم داشته باشند. دانستن این تفاوتها و تشابهها می تواند ما را در تعامل بهتر با جنس مخالف کمک کند. اما به عنوان یک فروشنده یا صاحب کسبوکار دانستن این تفاوتها خصوصا در مورد نحوه خرید خانمها و آقایان ضروری است و میتواند تاثیرات کلانی روی نحوه مدیریت کسب و کارتان داشته باشد.
قبل از این که وارد جزییات بیشتر شویم، باید ذکر کنیم که این تفاوتها برای همه صادق نیست. آمار و نکاتی که در این نوشته میبینید، رفتار خرید غالب مردم است. پس ممکن است بعضی از این آمار در مورد شما صادق نباشد.
تفاوتهای خرید بین مردان و زنان، کم نیست. خانمها عاشق خرید هستند و از خرید لذت میبرند، ممکن است برای تفریح و ویندوشاپینگ با دوستان خود یا با همسر خود به پاساژها بروند و از ساعتها گشت و گذار در پاساژ، حتی بدون خرید هم خسته نشوند. البته از نظر علمی هم ثابت شده است که خرید درمانی می تواند تاثیر مثبتی بر افسردگی داشته باشد.
این در حالی است که آقایان فقط وقتی به یک محصول نیاز دارند به سراغ خرید میروند. ترجیح آنها بر خرید اینترنتی است و معمولا وارد اولین مغازهای که میشوند و اولین گزینهای که نیاز آنها را برطرف میکند، میخرند.
خانمها معمولا پیچیدهتر فکر میکنند. مثلا در خرید پوشاک زنانه، خانمها ممکن است چند هفته برای خرید یک لباس جدید وقت بگذارند. آنها معمولا کمد لباس خود را در ذهن دارند و میدانند که لباس بعدی باید چه چیزی، چه جنسی و چه رنگی باشد تا کمد آنها کامل گردد و بتوانند با آن چند ست و استایل جدید ایجاد کنند. علاوه بر این تا زمانی که به یک لباس واقعا خاص و منحصربهفرد نرسند، اقدام به خرید نمیکنند. برای همین است که در هنگام خرید یک لباس جدید، همه جوانب آن را میسنجند و این فرآیند ممکن است مدتها طول بکشد.
با این تفاصیل خیلی عجیب نیست که بازار خرید و فروش محصولات اینستاگرامی بیشتر حول بانوان و در حوزه لباس، کیف و کفش، لوازم جانبی و اکسسوری زنانه شکل بگیرد. البته به هر حال آقایان هم از این بازار بهرهمند هستند.
طبق تحقیق بازاری که در شاپگرام، شبکه اجتماعی خرید انجام دادهایم، نتایج زیر به صورت کمی به دست آمد که دید خوبی از تفاوت رفتار خرید آقایان و خانمها در بازار اینستاگرام و خصوصا بازار مد و فشن میدهد.
خانمها زود به زود خرید میکنند:
در تحقیقی که صورت گرفته است، حدود 52% خانمها گفتهاند که ماهی یک بار یا بیشتر از یک بار پوشاک خرید می کنند. در حالی که فقط 21% رفتار مشابهی دارند. در واقع فرکانس خرید خانمها بیشتر است و میتوان گفت خانمها زود به زود خرید میکنند.
خانمها معمولا ارزانتر خرید میکنند:
با این که خانمها زود به زود خرید میکنند، ولی این به معنای خرج کردن بیشتر نیست. چرا که خانمها خرید ارزانتری میکنند. در تحقیقات صورت گرفته 12% آقایان در هر بار خرید بیش از 500 هزارتومان خرج می کنند، در حالی که این عدد برای خانمها تنها 9% است. همچنین 20 درصد خانمها در هر بار خرید زیر 100 هزار تومان خرج میکنند، در حالی که این عدد برای آقایان 15 درصد بیشتر نیست. لازم به ذکر است به طور کلی پوشاک خانمها چون شامل لوازمی مانند شال و روسری و دستبند و سایر لوازم جزئیتر میشود، به طور کلی ممکن است قیمت کمتری داشته باشد و این امر باعث شده که هزینه هر بار خرید خانمها کمتر باشد.
خانمها پیجهای فروش بیشتری دنبال میکنند:
58% آقایان هیچ فروشگاهی در اینستاگرام دنبال نمیکنند. این در حالی است که فقط 18% خانمها دنبالکننده پیجهای فروش اینستاگرامی نیستند. 22% خانمها بیش از ده فروشگاه در اینستاگرام دنبال میکنند. البته لازم به ذکر است نوع فروشگاههای اینستاگرام هم بیشتر حول بازار بانوان میچرخد که در این آمار بیتاثیر نیست.
نیمی از خانمهای اینستاگرامی در سال گذشته از اینستاگرام خرید کردهاند:
در پاسخ به پرسشی که در مورد خرید از فروشگاههای اینستاگرامی شده است، 52% بانوان پاسخ دادهاند که در سال گذشته حداقل یک بار از پیجهای اینستاگرامی خرید کردهاند. این عدد برای آقایان تنها 22 درصد است. مانند مورد قبلی این آمار با توجه به این که اغلب فروشگاههای اینستاگرام در حوزه خانمها فعالیت میکنند، نمیتواند قضاوت کاملی به ما در مورد تفاوت رفتار خرید خانمها و آقایان بدهد. هر چند عرضه و تقاضا در پی هم میآیند و نمیتوان به طور کلی این آمار را نادیده گرفت.
با توجه به این آمار، شبکه اجتماعی خرید شاپگرام در کسبوکار خود بازار بانوان و فروشگاههای اینستاگرامی را هدف گرفته است. این شبکه اجتماعی محصولات موجود در اینستاگرام را در دستهبندیهای مختلف مانند مانتو، شومیز، لباس مجلسی، انواع ستهای زنانه، کیف و کفش و همچنین اکسسوری زنانه طبقهبندی کرده است.
همچنین با توجه به این که خرید در اینستاگرام به صورت شخص به شخص است و تضمینی برای خرید وجود ندارد، شاپگرام با اعتبارسنجی فروشگاهها، ارائه خدمات چت، پرداخت و حمل و نقل وارد این بازار شده است. با این اوصاف همه خریدها در اپلیکیشن شاپگرام با ضمانت و پشتیبانی شاپگرام صورت میگیرد و میتوانید با خیال راحت و مطمئن خرید کنید.