گستردگی حوزه فعالیت اقتصادی، کار چندان آسانی نیست اما نه برای ژاپنیها! نمونه بارزش تویوتا است که نزدیک به ۹۰ سال از تولید اولین نمونه خودرویش میگذرد؛ شرکتی که تا قبل از تولید خودرو، یک شرکت نساجی به نام تویودا –که برگرفته از نام موسسش بود- نام داشت و اولین تولیدات اتوموبیلش را با نام تویوتا و غالبا برپایه طراحی و استفاده از قطعات سایر خودروسازان روانه بازار کرد. اما تویوتا با سرعتی بالا پیشرفت کرد و هم اکنون نه تنها در زمینه خودرو، بلکه در ساخت مونوریل، قایق، خانه، ربات و تجهیزات الکترونیکی نوین پیش قدم است و توانسته بخش بزرگی از این بازارها را به تسخیر خود درآورد.
تویوتا برای اینکه نشان دهد همواره به جای آرزو کردن، فعل توانستن را صرف میکند، در سال ۱۹۶۳ خودروی افسانهای خود به نام ۲۰۰۰GT را تولید و روانه مسابقات فرمول یک ژاپن کرد و نشان داد که حد و مرزی برای بلندپروازیهای خود نمیشناسد. در این مطلب بیشتر با نسلهای جدید تویوتا جی تی آشنا میشویم.
همه چیز فدای کیفیت
چهل سال بعد از تولید اولین سری جی تی، تویوتا دست به تولید یک GT جدید با نام GT۸۶ زد که با بدشانسی به عنوان خودروی سال ۲۰۱۳ اروپا انتخاب نشد. تویوتا جی تی یک کوپه دو درِ چهارنفره با موتور دو لیتری و چهار سلیندر ۱۶ سوپاپه است که توان تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. شتاب صفر تا صد این اتوموبیل، ۷.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. این قلب تپنده ناآرام ظاهری متناسب نیاز دارد تا بتواند بیننده را به یک یک ماشین تویوتای پرقدرت جذب کند. با نگاه به جی تی از نمای جلو، سپر با خطوط شکسته و ورودی هوای بزرگ روبرو میشوید که در هارمونی کامل با چراغهای ال ای دی اخمو، آنچه را که از یک خودروی اسپرت و خشن انتظار دارید برآورده میکند. آنچه این چهره خشن را تکمیل میکند، طراحی ساده و در عین حال عضلانی در نمای کنار و عقب ماشین است. در جی تی فضای کم صندوق عقب و همچنین سرنشینان عقب کمی به چشم میآید اما کیفیت مطلوب مواد استفاده شده در کابین و امکانات ایمنی فراوانش که ۵ ستاره ایمنی را نیز برای جی تی به ارمغان آورده است میتواند نقاط ضعف این خودرو را بپوشاند. جی تی باک بنزین ۵۰ لیتری دارد و با استاندارد یورو ۵ میانگین ۷.۱ لیتر برای هر صد کیلومتر ترکیبی (داخل و خارج از شهر) بنزین مصرف میکند.
شاگرد خوب ولی ناموفق در ایران
باورش سخت است اما تویوتا جی تی خلاف خودروی دیگری از این کمپانی مانند تویوتا کرولا 2017، در ایران مهجور ماند و با وجود قابلیتهایش به علت معرفی نامناسب و تبلیغات منفی نتوانست بازار خوبی در ایران پیدا کند؛ بطوریکه در ایران فقط مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ این خودرو در بازار موجود است. اغلب جی تیهای موجود در ایران با گیبرکس اتوماتیک وارد شدهاند و شاید آخرین جی تیهای وارداتی هم باشند؛ به دلیل قوانین جدید درباره واردات خودروهای لوکس به ایران، مدلهای جدیدتر جی تی که سال ۲۰۱۷ با اعمال فیس لیفت و به روزرسانیهایی در زمینه آلایندگی، روانه بازارهای جهانی شد، خیابانهای ایران را نخواهند دید.
اگر از دوستداران جی تی هستید و به دنبال نشستن پشت فرمان آن، سریعترین راه جستوجو و خرید آن، آگهیهای سایت دیوار است. میتوانید مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ جی تی را در این سایت ببینید و لذت رانندگی با جی تی را تجربه کنید.
منبع : ویرلن