در دنیای پویای فناوری و سرگرمیهای الکترونیک، شرکتهای بزرگ همواره در تلاشند تا با نوآوریهای خود، تجربهای جدید و هیجانانگیزتر برای کاربران رقم بزنند. سونی، غول ژاپنی صنعت بازیهای ویدیویی، یکی از پیشگامان این عرصه است که همواره با معرفی سختافزارها و نرمافزارهای نوین، مرزهای خلاقیت را جابجا کرده است. اخیراً، انتشار جزئیاتی از پتنتهای جدید این شرکت، نگاهی اجمالی به پشت پرده تلاشهای بخش تحقیق و توسعه سونی را برای مخاطبان فراهم کرده است. یکی از جالبترین این موارد، مربوط به توسعه یک دسته بازی بیومتریک سونی است که قادر خواهد بود سطح مواد شیمیایی در دستان بازیکنان را اندازهگیری کرده و تجربه بازی را بر اساس آن تغییر دهد! با دیجی رو همراه باشید.
سونی سابقهای طولانی در نوآوری کنترلرهای بازی دارد، از لرزشهای دوال شاک (DualShock گرفته) تا حسگرهای حرکتی شش محوره (Sixaxis) و بازخوردهای لمسی پیشرفته و تریگرهای تطبیقی دوال سنس (DualSense) در پلی استیشن 5. حال به نظر میرسد این شرکت گام بلندپروازانه دیگری را در سر دارد. تمرکز بر روی کنترلرهای بازی به عنوان یکی از اصلیترین نقاط تماس بازیکن با دنیای مجازی، امری منطقی است و به همین دلیل، پتنت جدید دسته بازی بیومتریک سونی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. بازیکنانی که سالها شاهد عرضه طرحهای منحصر به فرد کنترلرها بودهاند، بیشک مشتاقند تا درباره این وسیله جانبی در حال توسعه سونی بیشتر بدانند.
بر اساس مجموعهای از پتنتها (درخواستهای ثبت اختراع) که اولین بار در ماه مه 2022 در بریتانیا ثبت و در آوریل 2025 در ایالات متحده منتشر شدند (تاریخ انتشار ذکر شده در منبع اصلی)، سونی در حال کار بر روی یک کنترلر جدید است که میتواند دادههای بیومتریک دست بازیکنان را بخواند و طبق پروتکلهای تعیین شده، تنظیماتی را در بازی اعمال کند. این سیستم بیومتریک پیشرفته، از حسگرهای نوری تعبیه شده در دستههای کنترلر استفاده میکند. این حسگرها با تاباندن نور و تحلیل نور بازتابیده شده از پوست کف دست، قادر به شناسایی ترکیبات شیمیایی خاصی مانند کورتیزول (نشان دهنده سطح استرس)، لاکتات یا گلوکز خواهند بود.
کاربرد این فناوری دسته بازی بیومتریک سونی چیست؟
پتنت توضیح میدهد که این دادهها میتوانند به طور خودکار برای تغییرات درون بازی به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، اگر حسگرها سطح بالای کورتیزول را تشخیص دهند که نشان دهنده استرس زیاد بازیکن است، سیستم میتواند به طور خودکار درجه سختی بازی را در حالت تک نفره کاهش دهد یا در بازیهای چندنفره آنلاین، تنظیمات مربوط به یافتن حریفان را تغییر دهد تا تجربه متعادلتر و کماسترستری برای بازیکن فراهم شود.
این قابلیت میتواند انقلابی در شخصیسازی تجربه بازی ایجاد کند و آن را فراتر از تنظیمات دستی معمول ببرد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا این سیستم بیومتریک میتواند به مدلهای فعلی کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5 اضافه شود یا نیاز به طراحی یک دسته بازی کاملاً جدید خواهد بود؛ هر چند که طرحهای اولیه منتشر شده در پتنت، شباهتهایی به لوازم جانبی نسل فعلی پلی استیشن 5 دارند.
جزئیات فنی بیشتری نیز در پتنت دسته بازی بیومتریک سونی ذکر شده است. همانطور که در شکلهای 3 و 4 این پتنت نشان داده شده، حسگرهای قرار گرفته در طول دستهها از نور بازتابیده شده برای تعیین حضور مواد شیمیایی خاص در پوست بازیکن استفاده میکنند و بر اساس این دادهها تصمیم میگیرند که آیا نیاز به اعمال تغییرات درون بازی هست یا خیر.
نکته جالب توجه دیگر این است که پتنت به امکان استفاده از این سیستم بیومتریک در دستگاههای دیگر نیز اشاره دارد؛ مثلاً در یک هدست واقعیت مجازی (همانطور که در شکل 1 نشان داده شده) یا حتی در یک کنسول دستی مستقل. این نشان میدهد که سونی ممکن است برنامههای گستردهتری برای فناوری بیومتریک در اکوسیستم بازی خود داشته باشد.
با وجود هیجانانگیز بودن احتمال معرفی یک کنترلر بازی با قابلیتهای بیومتریک، ذکر این نکته کلیدی ضروری است که ثبت پتنت به هیچ وجه تضمینی برای تولید و عرضه نهایی محصول نیست. شرکتهای بزرگ فناوری مانند سونی به طور مداوم پتنتهای متعددی را برای ایدهها و فناوریهای در حال تحقیق خود ثبت میکنند تا از مالکیت معنوی آنها محافظت کنند. بسیاری از این پتنتها هرگز به مرحله تولید انبوه نمیرسند. با این حال، انتشار چنین پتنتهایی میتواند نشان دهنده اهداف و مسیر حرکت یک شرکت باشد. تمرکز مکرر سونی در پتنتهای اخیر بر روی تعامل کاربر و غوطهوری در بازی، نشان دهنده اولویت بخشی بالا به تجربه بازیکن است.
در نهایت، علاقهمندان به فناوریهای نوین بازی و به خصوص دسته بازی بیومتریک سونی، باید منتظر اطلاعیههای رسمی از سوی این شرکت باشند. تا آن زمان، این پتنتها تنها نگاهی جذاب به آینده احتمالی کنترلرها و تعامل ما با بازیهای ویدیویی هستند. باید دید که آیا سونی این ایده جسورانه را به محصولی واقعی تبدیل خواهد کرد یا خیر.