مرسدس بنز علاوه بر پدر خودروسازی جهان، باید پدر اتوبوسسازی جهان نیز نامید. اولین اتوبوسهای جهان به دست کارل بنز بیش از صد سال پیشساخته شدند. حتی از اتوبوسهای اولیه یک مدل وارد ایران نیز شد. بعدازآن با افزایش نیاز مردم و ایجاد زیرساختهای لازم در کشور اتوبوسها در دهه 20 و 30 به اساسیترین عناصر حملونقل مسافر در ایران بدل شدند. در همان دوران بود که شرکت ایران ناسیونال با همکاری بنز شروع به مونتاژ اولین 302 های ایران کرد. خودرویی که همچون پیکان و نیسان وانت نقش اساسی در ایران ایفا کرد و هماکنون نیز نمونههایی از آن در مسیرهای شهری و حتی بینشهری فعالیت میکنند. در ادامه به بررسی بازار خریدوفروش اتوبوسهای بنز در سایت دیوار خواهیم پرداخت.
مرسدس بنز o302؛ پیر مردی که همچنان خواهان دارد
همانطور که گفتهشده ایران ناسیونال با مونتاژ اتوبوسهای شرکت بنز کار خود را در ایران شروع کرد. بعدازآن نیز ایرانخودرو این کار را ادامه داد. اتوبوسهای 302 برای بیش از 5 دهه جز مهمترین عناصر حملونقل مسافر در ایران بودند و نمونههای مختلف شهری و بینشهری که به آنها بیابانی گفته میشد در این مدت طولانی ساخته و مورداستفاده قرار گرفتند. دلیل موفقیت این اتوبوسها کیفیت ساخت بالا و توان ماندگاری بالای موتورهای آنها بود. مرسدس بنز برای ساخت کامیون و اتوبوسها مستقیماً در ایران سرمایهگذاری کرده بود و موتورهای باکیفیت این اتوبوسها نیز تحت نظارت مرسدس بنز در شرکت ایدم تبریز تولید میشد.
این موتورها حتی بعد از 30 سال حضور بر روی این اتوبوسها و طی میلیونها کیلومتر مسافت همچنان بدون مشکل به کار خود ادامه میدهند. هرچند با بالا رفتن عمر این اتوبوسها، کمبود امکانات و استهلاک بالا دیگر شکوه روزگار گذشته را ندارند و حالا مدتی است که از ناوگان حملونقل عمومی خارجشدهاند. بااینحال همچنان در سایت دیوار آگهیهای فروش مرسدس بنز 302 دیده میشود. در حال حاضر قیمت مرسدس بنز 302 در سایت دیوار در حدود 50 تا 70 میلیون تومان است. که البته باید دید بعد از خدمت بیش از 20 سال همچنان تواناییهای قدیمی خود را حفظ کردهاند یا نه!
بنز c457
بعد از سالها تولید مرسدس بنز 302 توسط شرکت ایرانخودرو دیزل در بعد از انقلاب حالا نوبت به آن رسیده بود که این اتوبوس دوستداشتنی جای خود را به نمونههای سرحالتر و جدیدتر بدهد. دراینبین ایرانخودرو دیزل که هیچگاه شریکی بهتر از مرسدس بنز نداشته است بازهم به سراغ اتوبوسهای این ستاره آلمانی رفت. بااینحال برخلاف 302 این بار حاصل این همکاری چیزی نبود که بسیاری از افراد در داخل ایران انتظار داشتند. C457 تولید ایرانخودرو دیزل فاصله زیادی باکیفیت نمونه اصل آن داشت. موتور c457 دارای تکنولوژی بهروزی نبود و از طرفی شرکت برای مونتاژ این خودرو روی لیست بلندی از امکانات آن خط کشیده بود. اتوبوس تولیدشده در ایرانخودرو دیزل قرار بود حداقل 50 درصد از نیاز بازار اتوبوسهای داخل کشور را تأمین کند ولی بههیچعنوان این اتفاق رخ نداد. در همین زمان سایر شرکتها نیز نمونههای مختلفی را عرضه کردند که شاید ازلحاظ امکانات شرایط بهتری از این اتوبوس داشتند. بهطورکلی نظرات در مورد مرسدس بنز c457 بسیار متناقض است اما همه در مورد اینکه نمونه مونتاژ در مقابل نمونه اصل حرفی برای گفتن ندارد تأکیددارند. قیمت مرسدس بنز c457 موجود در سایت دیوار در نمونههای شهری و بیابانی قیمتی در حدود 80 تا 180 میلیون تومان دارد.
بنز 0500
داستان اتوبوس بنز 500 کمی متفاوتتر از سایر اتوبوسهای مرسدس بنز است. تعداد از این مدل بهصورت وارداتی به ایران آمدند. اما کارخانههای مختلفی در ایران دست به تولید اتوبوس زدهاند و به فکر ساخت مدل 500 بنز نیز افتادهاند. دراینبین در اتفاقی عجیب یکی از شرکتهای سازنده اتوبوس با استفاده از شاسی مان اقدام به تولید اتوبوس بنز 0500 کرده است. حاصل تلاشهای این شرکت ایجاد یک موجود از مان و بنز بود که نام بنز 500 روی آن نهاده شده بود. بااینحال به نظر میرسد نمونههای موجود در سایت دیوار از نوع مونتاژهای وطنی عجیبوغریب نباشند. قیمت اتوبوس بنز 500 در سایت دیوار بیشتر از 200 میلیون تومان است.