چند وقتیست در محافل علمی و اقتصادی مختلف، آینده ای را به تصویر می کشند که دیگر هیچ اثری از کسب و کار های سنتی نیست، چراکه دیگر تمامی این کسب و کار ها به اینترنت منتقل شده اند.
اکنون برای ما نیز درک این حقیقت دشوار نیست، چراکه مشاهده می کنیم با رواج یافتن گوشی های هوشمند و اینترنت پر سرعت، زیر ساخت بسیار مناسبی برای تجارت الکترونیک فراهم شده و از طرفی فرهنگ خرید اینترنتی نیز به خوبی در حال شکل گرفتن در بین هموطنان است.
چالش های پیش روی تجارت الکترونیک و راه اندازی سایت
در واقع با ایجاد زیرساخت مناسب که در بالا به آن اشاره کردیم، مهمترین چالش برای رونق تجارت الکترونیک حل شده است و در این بخش، قصد داریم به چالشی اشاره کنیم که مستقیما صاحبان کسب و کار اینترنتی با آن روبرو می باشند و راه حلی نیز جهت رفع آن به شما پیشنهاد می کنیم.
چالش اصلی این است که دورنمای کسب و کار اینترنتی بسیار خوب است، افراد قبل از اینکه وارد کسب و کار اینترنتی شوند با پایین و بالا کردن اعداد و محاسبه درآمد کسب و کار های آنلاین مختلف مانند دیجی کالا، هیجان زده و مشتاق می شوند تا شب نشده، سایتی برای خود راه اندازی کنند و درآمد هایی که روی کاغذ محاسبه کرده اند را کسب نمایند.
اما پس از راه اندازی سایت، تازه متوجه می شوند، آنقدر که فکر می کردند هم آسان نیست. سایت آماده است، اما بازدیدکنندگان کجا هستند؟! چالشِ اصلی برای مدیر یک کسب و کار اینترنتی همین است.
این قسمت تلخِ ماجراست که تعدادِ کمی راه عبور از آن را می دانند. در واقع با چند ماه تلاش مستمر وقتی مدیر سایت، نتیجه تلاش شبانه روزی خود را نمی بیند، ناامید می شود و با خود فکر می کند، چطور این همه می گویند کسب و کار اینترنتی خوب است ولی هنوز هیچ درآمدی ندارم؟ استرس آن را می گیرد که پس از کلی هزینه برای راه اندازی سایت و صرف چندین ماه زمان برای بروزرسانی و تبلیغات، نتیجه نگیرد، قطعا شکست بزرگی خورده است. اما این چالش، راه حل های فراوان و خوبی را دارد که نه تنها انگیزه تان از بین نمی رود، بلکه چندین و چند برابر انگیزه خواهید گرفت و اولین فروش هایتان نیز رقم خواهد خورد.
راه حل استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
دیجیتال مارکتینگ چیست
هرچند که یک سایت با طراحی بی نظیر داشته باشید، بدون کمک دیجیتال مارکتینگ نمی توانید موفق شوید؛ پس به خوبی ادامه این مطلب را بخوانید.
به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه از ابزار و روش هایی است که هرچه بیشتر دیده شدن کسب و کار شما کمک می کند.
سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، ویدیو مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و غیره؛ همه تکنیک های دیجیتال مارکتینگ هستند که مدیر سایت برای بازاریابی و رشد سریع فروش سایت خود می تواند از آنها بهره گیرد.
بعنوان مثال، برخلاف آنچه عامه مردم تصور می کنند که ایمیل مارکتینگ کارایی ندارد، اما آیا می دانید با اجرای یک کمپین موفق بازاریابی ایمیلی در کمتر از دو ساعت قادر خواهید بود حداقل فروش خود را 3 برابر کنید؟ بارها شده که به پول بیشتر نیاز داشته ام و به کمک ایمیل مارکتینگ به سرعت کارم را راه انداخته ام.
در ادامه بصورت مختصر تکنیک های دیجیتال مارکتینگ را معرفی می کنیم.
- سئو و بهینه سازی سایت (SEO): شاید بهتر باشد «سئو» را قلب دیجیتال مارکتینگ به نامیم، چراکه قدرتی جادویی در بازاریابی اینترنتی دارد. سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو که در صورت اجرای صحیح آن روی سایت خود می توانید با کسب رتبه بهتر در گوگل، بازدیدکنندگانِ زیادی را بصورت رایگان به سایت خود جذب کنید. این بازدیدکنندگان نیز، به دلیل آنکه از طریق گوگل وارد سایتتان شده اند، اعتمادِ بیشتری به سایت خواهند داشت که این اعتماد باعث افزایش نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری می شود. جهت خواندن مقالات بیشتر در زمینه سئو پیشنهاد می کنیم به سایت میهن لرن که مرجعی بروز در این زمینه می باشد، مراجعه کنید. همچنین با مطالعه کتاب «دکترای سئو» به تالیف فروغ شریعتمداری و سعید حکیمی نیا که توسط انتشارات دیباگران تهران به چاپ رسیده است، می توانید به خوبی با مفاهیم سئو از مبتدی تا پیشرفته آشنا شوید.
- بازاریابی محتوا: به اهمیت سئو پی بردید، اما سئو دقیقا روی محتوا پیاده سازی می شود؛ پس اکنون باید به اهمیت بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ به خوبی پی ببرید. آنچه واضح و روشن است، این است که دیگر کسی به تبلیغات بنری فراوان در گوشه و کنار سایت ها توجهی نمی کند، عصر آنگونه تبلیغات ها به سر آمده است. امروز عصر بازاریابی محتواست. برای اینکه بیشتر به قدرت بازاریابی محتوا اعتماد کنید به سخن بیل گیتس اشاره می کنیم که در دو دهه گذشته گفته است «محتوا پادشاه است». در بازاریابی محتوا، هدف تولید محتوای با کیفیت و بروز است که باعث می شود، اعتماد کاربر پیشاپیش به شما جلب شده و به محض ارائه محصول و خدمات، چشم بسته آن را خریداری کند!
- بازاریابی ویدیویی: حتما بارها دیده اید که یک ویدیو به چه سرعتی در رسانه های اجتماعی مانند تلگرام یا اینستاگرام منتشر می شود. به این فیلم ها، ویدیو های ویروسی یا viral می گویند که یکی از قدرتمندترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است. هرچه بتوانید ویدیو های جذاب تری را تهیه کنید که مانند ویروس، میان افراد در رسانه های اجتماعی منتشر شود، با سرعت بیشتری برندسازی سایت خود را انجام خواهید داد.
- بازاریابی شبکه های اجتماعی: هرچند که درگذشته حضور افراد بیشتر در سایت ها و انجمن ها بود، اما امروزه داستان کمی تغییر کرده، چراکه هر فردی که یک گوشی هوشمند و اندرویدی دارد در شبکه های اجتماعی پرسه میزند! افرادی که صرفا به سایت خود اتکا می کنند، سخت در اشتباهند. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ به خوبی از قدرت شبکه های اجتماعی در عصر حاضر اگاه است و بعنوان مکمل از این ابزار، در کنار سایت خود استفاده می کند.
برای آشنایی با دیگر ابزار های دیجیتال مارکتینگ و یادگیری آنها، می توانید کتاب «صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ» نوشته سعید حکیمی نیا و فروغ شریعتمداری که توسط انتشارات دیباگران تهران منتشر شده است را تهیه کنید.
اکنون که می دانید دیجیتال مارکتینگ چیست، دقدقه ای دیگر نمایان می شود؛ اینکه چگونه می توانیم به علمِ روز دیجیتال مارکتینگ مسلط شویم. در ادامه سایت میهن لرن را به شما معرفی می کنیم که از سال 1393 جدیدترین آموزش های فارسی را در زمینه های مختلف، به ویژه دیجیتال مارکتینگ ارائه می دهد.
سایت آموزشی میهن لرن
همواره پس از یافتن، راه حل ها مشکلِ دیگری که نمایان می شود؛ این است که با وجود مراجعِ آموزشی متعدد و شیوه های تدریس مختلف، چگونه در فرایندی استاندارد، آموزش ببینیم و بر کار خود مسلط شویم.
سایت آموزشی میهن لرن در زمینه دیجیتال مارکتینگ و سئو بصورت صفر تا صد، مقالات، پادکست ها، کتاب های الکترونیکی و ویدیو های زیادی را منتشر کرده است که اغلب بصورت رایگان در اختیار مخاطبان این سایت قرار گرفته است.
همچنین جالب است بدانید که گروه آموزشی سایت میهن لرن تاکنون بیش از 4 کتاب توسط ناشرین برجسته کشور به چاپ رسانده که از طریق سایت های اینترنتی و یا در بازار قابل تهیه است.
جهت مشاهده سایت آموزشی میهن لرن به آدرس www.MihanLearn.net مراجعه کنید.