راه اندازی کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت چندسالی است که در بین طیف وسیعی از مردم محبوبیت و رواج پیدا کرده است. ایجاد هرگونه فعالیت در بستر اینترنت، شاید در نگاه اول برای همه افراد کاری آسان، کم هزینه و پر درآمد به نظر برسد، اما همه اینها فقط در نگاه اول و قبل از شروع کار است. بدون شک با نداشتن هیچگونه اطلاعات و پیش زمینه ای از دنیای دیجیتال مارکتینگ و صرفا راه اندازی یک وب سایت بدون هیچ هدفی، فعالیت ما به موفقیت نرسیده و نهایتا محکوم به شکست است. قبل از راه اندازی هر گونه کسب و کاری در بستر اینترنت لازم است تا برخی از مفاهیم و اصول این حوزه آشنا شده و آنها را در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم. در این مطلب به مراحل اولیه شروع کسب و کار اینترنتی پرداخته ایم. برای آشنایی با یک سری مفاهیم اولیه تا پایان مطلب همراه ما باشید.
تدوین استراتژی کسب و کار
قبل از شروع هرگونه فعالیت در فضای اینترنت لازم است تا استراتژی و هدف از ایجاد آن فعالیت مشخص گردد. منظور از تدوین استراژی که در کسب و کار های اینترنتی به آن بیزینس پلن نیز گفته می شود، یعنی اینکه بدانیم از کجا می خواهیم شروع کنیم و به کجا می خواهیم برسیم، تا مسیر را به صورت درست ادامه دهیم که دچار شکست نشویم. شروع هر فعالیت اینترنتی بدون تدوین استراژی و مشخص نمودن هدف، اغلب با شکست مواجه می شود، پس برای موفقیت بیشتر و رهایی از هرگونه شکست احتمالی، قبل از شروع کار می بایست همه جوانب را بررسی کرد.
تعیین نوع وب سایت
پس از تعیین استراتژی نوبت به انتخاب نوع وب سایت می رسد. انتخاب درست نوع وب سایت تاثیر بسیار زیادی در فروش محصول، ارائه خدمات، رابط کاربری و در نهایت موفقیت کسب و کار ما خواهد داشت. در چند سال اخیر وب سایت های وردپرسی به خوبی جای خود را میان کسب و کار های اینترنتی باز کرده و پاسخگوی اکثر نیازهای صاحبان کسب و کار و همچنین کاربران می باشند. با استفاده کردن از قالب های آماده وردپرس متناسب با نوع فعالیت، هم در هزینه و هم در تایم خود صرفه جویی می کنیم. اما در مواقعی طرح کسب و کار ما به گونه ایست که هیچ قالب آماده وردپرسی پاسخگوی نیاز های ما نبوده و اصلا استفاده از وردپرس برای ما مناسب نیست. در اینجاست که باید متناسب با نوع فعالیت ها و نیازهایی که از سایتمان داریم، وب سایت را از پایه و صفر شروع به کدنویسی کنیم.
انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت
دامنه یا دامین (domain) در واقع همان اسم سایت ما بوده که در بالای مرورگر نمایش داده می شود. انتخاب یک اسم خوب و مرتبط با نوع کسب و کار ما در آینده می تواند تاثیر زیادی در فرآیند برند سازی و برندیگ و همچنین سایر عوامل موثر در پیشرفت فعالیت های ما داشته باشد. دامنه ها انواع گوناگونی دارند و انتخاب یک دامنه مناسب برای وب سایت نیازمند اصول و نکاتی است که در مقاله انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت به طور کامل به آن پرداخته شده است.
انتخاب هاست مناسب برای وب سایت
پس از انتخاب نوع وب سایت و دامنه، نوبت به انتخاب یک هاست و میزبانی مناسب برای سایت می رسد. هاست (Host) یا میزبانی وب در واقع همان فضایی است که قرار است سایت ما در فضای اینترنت روی آن بارگزاری شود. انتخاب یک هاست مناسب برای وب سایت از دیگر نکات مهمی است که در ابتدای کار باید در نظر گرفته شود و کاملا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این بخش به معرفی انواع هاست های موجود پرداخته ایم، اما برای دانستن مهم ترین نکات و اصولی که در انتخاب یک هاست خوب می بایست رعایت شود، پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای انتخاب هاست مناسب برای وب سایت را مطالعه کنید.
انواع هاست
هاست ها یا همان میزبانی های وب از انواع مختلفی تشکیل شده اند که ما با توجه به حجم کاری و وسعت وبسایتمان یکی از این سرویس ها را برای شروع انتخاب می کنیم.
هاست اشتراکی
هاست اشتراکی یکی از صدها و شاید هزاران قسمتی است که یک سرور اصلی را به آن تبدیل می کنند و هر قسمت را در اختیار وب سایتی قرار می دهند. در واقع می توان گفت که یک هاست اشتراکی زیر مجموعه ای از یک سرور اختصاصی می باشد، با این تفاوت که هاست اشتراکی از حجم و پهنای باند کمتری نسبت به سرور برخوردار است. معمولا برای سایت های معمولی و نوپا با کمتر از 1000 بازدید در روز استفاده از هاست اشتراکی برای شروع پیشنهاد می شود.
سرور مجازی
با بالا رفتن بازدید های روزانه و افزایش ترافیک وبسایت، نیاز ما به ارتقا هاست و استفاده از منابع بیشتر بیش از پیش افزایش پیدا میکند. سرور مجازی یا همان vps که مخفف عبارت Virtual Private Server می باشد، بهترین پیشنهاد برای وب سایت هایی است که تا 100 هزار بازدید در ماه دارند. یک سرور مجازی در واقع بخشی از یک سرور اختصاصی است که معمولا به 10 الی 20 قسمت کوچکتر تقسیم می شود و تمامی خصوصیات یک سرور اختصاصی را دارا می باشد. از لحاظ قیمت یک سرور مجازی از هاست اشتراکی گرانتر ولی از یک سرور اختصاصی ارزانتر تر است.
سرور اختصاصی
نیاز به یک سرور اختصاصی زمانی پیدا می شود که امکانات یک vps پاسخگوی نیاز های وب سایت شما نباشد. به طور معمول برای سایت هایی با ترافیک بالا و تعداد بیش از 100 هزار بازدید در ماه از سرور اختصاصی برای وبسایت استفاده میشود. یک سرور اختصاصی از امنیت کاملا بالاتری نسبت به هاست های اشتراکی و سرور های مجازی برخوردار بوده و همچنین در آن ها همه منابع و تنظیمات سرور در اختیار افراد قرار می گیرد که برای استفاده از آن ها نیازمند تخصص بالایی می باشند.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.