تعدادی از برندهای بزرگ لوگوهای خود را اصطلاحا ریدیزاین کردند تا مینیمال و ساده، مدرن و مطابق با روند در حال تغییر و تحول جهان باشند. باز طراحی لوگو حرکتهای استراتژیکی هستند که به شرکتها کمک میکنند تا رشد را نشان دهند، برای مخاطبان جدید جذاب و برای مخاطبان قدیمی تازه و نو باشند و اطمینان داشته باشند که تصاویر آنها تمیز، ساده، سازگار و تاثیرگذار در پلتفرمهای مختلف خصوصا پلتفرمهای دیجیتال هستند. از ترفندهای ظریف گرفته تا تغییرات جسورانه، این بهروزرسانیها قدرت سادگی و مدرنسازی را در حفظ تازگی و خاطرهانگیز بودن یک برند نشان میدهند.
تصور کنید هر تابلوی شرکتی که در کوچه و خیابان میبینید سیاه و سفید بود، با فونت 12 نقطه ایTimes New Roman. این اتفاق نه تنها دنیایی بسیار خسته کننده برای زندگی به نظر میرسید، بلکه تشخیص یک کسبوکار از کسبوکار دیگر بسیار سخت میشد.
مطمئناً، نامها همه متفاوت هستند، اما نشان آنها در اقیانوسی از علائم که بسیاری از آنها هم همشکل هستند، گم میشوند. فروشگاهها چطور از هم متمایز میشوند؟ در خیابان راه میروید و یکی از فروشگاهها بسیار شبیه به فروشگاه دیگر است؛ حالا زمان طراحی لوگو فرا رسیده است! علامتی را با فونت یا نشانک برای تشخیص فروشگاه خود میگذارد و آن را قرمز رنگ میکند. وقتی اکنون به خیابان نگاه می کنید، یک لوگو ظاهر میشود.
لوگوها پیامهای فوری برند هستند که شرکتها برای مصرفکنندگان ارسال میکنند. آنها شخصیت شرکت را به نمایش میگذارند و زمانی که به درستی طراحی و انجام شوند، یک شرکت را به یاد ماندنی میکنند. یک طرح خوب میتواند قدرت ماندگاری داشته باشد، اما گاهی اوقات در طی سالها همانگونه باقی میماند و درخشش خود را از دست میدهد. این زمانی است که شرکتها به دلایلی که برندهای بزرگ لوگوی خود را تغییر میدهند، طراحی مجدد را در نظر گرفته و شروع میکنند.
گاهی اوقات تغییر لوگو برای عموم مردم تکان دهنده است و توجهی که مدنظر برند هست را به خود جلب میکند؛ و گاهی اوقات انتقال آن به مخاطبین، ظریف اما هدفمند است. به طور کلی لوگو باید با سایر عوامل برند هماهنگی کامل داشته باشد.
چرا برندهای بزرگ در سال 2025 در طراحی مجدد لوگو سرمایه گذاری میکنند؟
طراحی مجدد لوگو چیزی بیش از یک به روز رسانی بصری است. این یک حرکت استراتژیک است که نشان دهنده رشد، تکامل یا تمایل شرکت برای ارتباط بهتر در یک بازار رقابتی است. برندهای بزرگ اغلب روی طراحی مجدد لوگو سرمایه گذاری میکنند تا نشان دهنده تغییر هویت آنها باشد، برای مخاطبان جدید جذاب بوده یا با روندهای طراحی مدرن و امروزی هماهنگ شود.
علاوه بر ارتباط، طراحی مجدد لوگو اغلب با تحولات بزرگتر برند همراه است. یک لوگوی جدید چه ادغام باشد، چه ماموریت بازتعریف شده شرکت یا استراتژی برای اهداف دیجیتال، به عنوان سیگنال قدرتمندی از تغییر برای ذینفعان، کارمندان و مشتریان عمل میکند. میبینید که طراحان پیچیدگیهای طراحی مجدد لوگوها را برای برندهای بزرگ درک میکنند و تضمین میکنند که هر عنصر، از پالتهای رنگی گرفته تا تایپوگرافی، کاملاً با مسیر جدید شرکت هماهنگ است و در عین حال شناخت برند را حفظ میکند.
نقش سادگی و نوسازی در طراحی لوگو
یکی از بزرگترین روندهایی که باعث طراحی مجدد لوگو میشود، تغییر به سمت سادگی و مدرنسازی است. بسیاری از برندهای بزرگ لوگوهای تمیزتر و چندمنظورهتری را انتخاب میکنند که میتوانند به طور یکپارچه در همه پلتفرمها، از بیلبوردها گرفته تا آواتارهای رسانههای اجتماعی، متناسب شوند.
لوگوهای ساده شده به یاد ماندنیتر و جاودانهتر هستند و عناصر غیر ضروری را که ممکن است به هم ریخته یا قدیمی به نظر برسند حذف میکنند. در سال 2025، برندها در صنایع از رویکردهای مینیمالیستی استقبال کردند و از طرحهای جسورانه و مسطح به جای آرمهای اسکئومورفیک یا بیش از حد سبکشده استفاده کردند.
این تغییر ناشی از نیاز به ثبات در دنیای دیجیتال است. لوگوها باید با نمایشگرهای کوچکتر، محتوای پویا و کاربران امروزی که جستجوی سریع انجام میدهند، سازگار شوند و در عین حال تأثیر خود را حفظ کنند. برندهایی مانند گوگل، اپل و اسپاتیفای قبلاً ثابت کردهاند که لوگوهای مدرن و کارآمد، دید و یادآوری برند را بهتر نمایان میکند. در طراحی لوگو ما در کمک به برندها در طراحی و یا طراحی مجدد لوگوهای خود با سادگی و یادآوری در ذهن تخصص داریم. زیباییشناسی، عملکرد و تأثیر احساسی را نشان میدهیم تا آرمهایی ایجاد کنیم که در آزمون زمان مقاومت کنند.
تعدادی از بهترین و بدترین ریدیزاین لوگوهای معروف
در دنیای پویای برندسازی، تصمیم برای طراحی مجدد یک لوگو، لحظهای مهم در سفر یک شرکت است که نشاندهنده تکامل، تجدید قوا یا گاهی اوقات بازگشت به ریشههای آن است.نتایج چنین تلاشهایی بهطور گستردهای متفاوت است و درسهای متنوعی در مورد اینکه چه چیزی با مخاطب هدف طنینانداز میشود و چه چیزی بیتفاوت است، ارائه میدهد.همانطور که تلاشهای برندهای مختلف برای تغییر لوگوی خود را مرور میکنیم، داستانهایی از حرکات جسورانه و ترفندهای دقیق را خواهیم دید. برخی از شرکتها موفق میشوند تصویر خود را به گونهای تازه کنند که مشتریان جدید را جذب کنند و در عین حال مشتریان قدیمی را راضی نگه دارند.
اما برخی از شرکتها خود را گرفتار بحثها و انتقادات میکنند، لوگوهای جدیدشان بهعنوان حکایتهای هشداردهندهای از تغییر عمل میکند و فاقد بینش استراتژیک یا درک روشنی از مخاطبانشان است.
هدف این است که به بهترین و بدترین موارد نگاه کنیم و درباره تعادل بین حفظ هویت یک برند و مرتبط ماندن با مشتریان بیشتر بدانیم.
از مهمترین مواردی که برای طراحی مجدد لوگو نیاز است بدانیم:
تازه و بهروز باقی بماند.
روند طراحی هر ده سال یا بیشتر تغییر میکند. با طراحی مجدد لوگوی خود، در ذهن افراد جدید که به مخاطبان هدف شما میپیوندند، مرتبط بمانید. حتی تغییرات جزئی نیز میتواند به لوگوی شما ظاهری کاملاً جدید بدهد. اما فراموش نکنید که در گذر زمان لوگوها سادهتر میشوند.
برندهایی که طراحی مجدد لوگو را برای برند خود انجام دادند..
همه برندها با چالش طراحی مجدد لوگو روبرو نمیشوند (Gap، ما به شما نگاه می کنیم). اما شرکتهایی مانند اپل، گوگل و اینستاگرام نه تنها از پس این چالش برآمدند، بلکه برای همیشه بازی را تغییر دادند. آنها از قوانین سرپیچی کردند، هنجارها را به چالش کشیدند و استانداردهای جدیدی را تعیین کردند.
برای نمونه توضیحی درباره طراحی مجدد لوگو اپل را باهم بخوانیم:
- اپل: براق، شیک، و ساده
با هر بازطراحی در سالهای اخیر، اپل به همه ما یک کلاس کارشناسی ارشد در مورد چگونگی برتری در برندسازی مجدد داده است. ظاهر نهایی آنها ساده و فوق العاده شیک است. بهعنوان یک برند نوآور و مدرن، لوگوی رایانهای کنونی آنها تمام آنچه را که لازم است برای تبدیل شدن به یک فرقه کلاسیک دارد. نه تنها روی سطوح براق محصولات اپل به نظر می رسد، بلکه به تنهایی زیبا به نظر میرسد.
از یک تصویر پیچیده از سر آیزاک نیوتن که زیر درخت سیب نشسته است، این برند راه درازی را پیموده است. استانداردهای جدیدی را در مورد چگونگی دستیابی به ظاهری کلاسیک و بی انتها بدون قدیمی بودن و خسته کننده بودن تعیین کرده است.