گیمرها همیشه با نگاهی کنجکاو و هیجانزده به آینده مینگرند و حالا به نظر میرسد سونی سیگنالهای واضحی از این آینده را برایمان ارسال کرده است. در حالی که هنوز نامی رسمی در میان نیست، صحبتها و ویدیوهای اخیر این شرکت، همه نگاهها را به سمت کنسول نسل بعدی، یعنی پلی استیشن 6، معطوف کرده است. سونی با انتشار یک ویدیوی فنی، دریچهای به سوی فناوریهایی گشوده که قرار است نسل دهم بازیهای ویدیویی را تعریف کنند و به گفته معمار ارشد پلی استیشن، این آینده تنها «چند سال» با ما فاصله دارد. این خبر در کنار شایعات داغ دیگر، آتش اشتیاق طرفداران را برای دانستن جزئیات بیشتر درباره پلی استیشن 6 شعلهورتر کرده است. با دیجی رو همراه باشید.
فرآیند توسعه یک کنسول بازی، ماراتنی طولانی و پیچیده است. شرکتهای بزرگ مانند سونی، معمولاً بلافاصله پس از عرضه یک نسل، کار روی نسل بعدی را آغاز میکنند. این یعنی کار روی پلی استیشن 6 احتمالاً از مدتها پیش در جریان بوده است. با این حال، در سال جاری میلادی بود که نشانههایی از آمادهسازی برای رونمایی عمومی و عرضه نهایی آن پدیدار شد. چند ماه پیش، خبر همکاری شرکت AMD، غول تولید کننده تراشه، با سونی روی پروژهای مرموز به نام «پروژه آمیتیست» (Project Amethyst) منتشر شد. گمانهزنیها فوراً آغاز شد که این پروژه یا به پلی استیشن 6 اشاره دارد یا به کنسول دستی شایعه شده سونی؛ البته، این احتمال هم وجود دارد که هر دو، یک محصول واحد باشند.
زمان عرضه پلی استیشن 6: چند سال تا نسل دهم فاصله داریم؟
مهمترین سرنخ درباره زمان عرضه پلی استیشن 6 از زبان یکی از معتبرترین افراد در دنیای پلی استیشن بیرون آمد. در ویدیوی فنی که اخیراً توسط سونی منتشر شد، مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد پلی استیشن 5، در کنار جک هیون (Jack Hunyh)، معاون ارشد AMD، حضور یافت تا درباره فناوریهای در دست توسعه برای پروژه آمیتیست صحبت کند. اگرچه بخش عمدهای از این ویدیو شامل اصطلاحات فنی پیچیدهای بود که شاید برای گیمر معمولی چندان ملموس نباشد، اما یک جمله از سرنی کافی بود تا همه را به وجد بیاورد.
او گفت:
این فناوریها هنوز در مراحل بسیار اولیه هستند و فعلاً فقط در شبیهسازیها وجود دارند، اما نتایج کاملاً امیدوار کننده است و من واقعاً هیجانزدهام که آنها را تا چند سال آینده به یک کنسول نسل جدید بیاورم.
استفاده از عبارت «چند سال آینده» یک اشاره مستقیم و واضح است که نشان میدهد سونی برای عرضه پلی استیشن 6 یک بازه زمانی نسبتاً نزدیک را هدف گرفته است. این گفته با شایعات و تحلیلهای غالبی که عرضه این کنسول را برای سال 2027 پیشبینی میکنند، کاملاً همخوانی دارد. حتی بدبینانهترین پیشبینیها نیز تاریخ عرضه را تنها یک سال دیرتر، یعنی در سال 2028، تخمین میزنند. این بازه زمانی منطقی به نظر میرسد، زیرا به سونی اجازه میدهد تا چرخه عمر پلی استیشن 5 را کامل کرده و در عین حال، رقابت با مایکروسافت را از دست ندهد.
رقابت، موتور محرک اصلی صنعت بازی است. شایعات حاکی از آن است که مایکروسافت نیز قصد دارد کنسول نسل بعدی ایکس باکس خود را در حدود سال 2027 روانه بازار کند. سونی، با وجود اینکه در فروش سختافزار در نسل فعلی با اختلاف زیادی از مایکروسافت پیشی گرفته است، هرگز نمیخواهد به رقیب خود اجازه دهد که حتی برای مدتی کوتاه، بازار را بدون حضور یک کنسول پلی استیشن جدید در اختیار بگیرد. این پیشدستی در عرضه یا حداقل عرضه همزمان، یک استراتژی حیاتی برای حفظ سلطه بر بازار است و به همین دلیل، بازه زمانی 2027 برای پلی استیشن 6 بسیار محتمل به نظر میرسد.
فناوریهای جدید در پلی استیشن 6: نگاهی به آینده گیمینگ
اما پلی استیشن 6 چه چیزی برای ارائه خواهد داشت؟ در همان ویدیوی فنی، سرنی و هیون به سه فناوری پیشگامانه اشاره کردند که ستونهای اصلی کنسول نسل بعد خواهند بود: آرایههای عصبی (Neural Arrays)، هستههای درخشندگی (Radiance Cores) و فشردهسازی جهانی (Universal Compression).
این سه فناوری در کنار هم، یک هدف مشترک را دنبال میکنند: «ارائه جزئیات بیشتر، نرخ فریم بالاتر و بهرهوری بیشتر». به عبارت سادهتر، بازیها روی پلی استیشن 6 قرار است بهتر به نظر برسند و روانتر اجرا شوند.
- آرایههای عصبی (Neural Arrays): این فناوری به احتمال زیاد به بهبود تکنیکهای آپاسکیلینگ (Upscaling) با کمک هوش مصنوعی مربوط میشود. آپاسکیلینگ به کنسول اجازه میدهد تا بازی را در یک رزولوشن پایینتر رندر کرده و سپس با استفاده از الگوریتمهای هوشمند، آن را به یک رزولوشن بالاتر (مانند 4K یا 8K) تبدیل کند. این کار فشار پردازشی را به شدت کاهش میدهد و به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا از قدرت سختافزار برای بهبود گرافیک یا افزایش نرخ فریم استفاده کنند.
- هستههای درخشندگی (Radiance Cores): این فناوری به طور خاص برای بهینهسازی و کاهش فشار پردازشی رهگیری پرتو (Ray-Tracing) طراحی شده است. رهگیری پرتو، تکنیکی است که نور، سایهها و بازتابها را به شکلی فوقالعاده واقعگرایانه شبیهسازی میکند، اما به قدرت پردازشی بسیار زیادی نیاز دارد. با وجود هستههای اختصاصی برای این کار، پلی استیشن 6 قادر خواهد بود تا جلوههای رهگیری پرتو را با کیفیت بالاتر و با تأثیر کمتری بر نرخ فریم اجرا کند.
- فشردهسازی عمومی (Universal Compression): حجم بازیها در سالهای اخیر به شکل سرسامآوری افزایش یافته است. این فناوری قرار است با ارائه یک راهکار فشردهسازی بهینهتر، هم حجم فایلهای بازی را کاهش دهد و هم سرعت بارگذاری دادهها از حافظه SSD را افزایش دهد. این یعنی دنیای بازیها میتواند پر از جزئیات و بافتهای باکیفیتتر باشد، بدون اینکه زمانهای بارگذاری طولانیتر شوند.
با این حال، یک چالش بزرگ در بازیهای مدرن این است که ما به یک سقف در زمینه پیشرفت گرافیکی رسیدهایم. تفاوت گرافیکی بین نسلها دیگر به اندازه گذشته چشمگیر نیست و تصور اینکه این فناوریها بتوانند یک جهش انقلابی ایجاد کنند که برای هر کاربری محسوس باشد، کمی دشوار است. اما نکته جالب اینجاست که به نظر نمیرسد این فناوریها قرار باشد صرفاً در انحصار پلی استیشن 6 باشند. جک هیون از AMD اشاره کرد که برنامه آنها «آوردن این نوآوریها برای توسعهدهندگان در تمام پلتفرمهای بازی» است. این بدان معناست که احتمالاً مایکروسافت نیز از فناوریهای مشابهی در کنسول نسل بعدی ایکس باکس خود استفاده خواهد کرد و این نوآوریها به یک استاندارد جدید در کل صنعت بازی تبدیل خواهند شد.
جمعبندی: آینده پلی استیشن 6 چگونه خواهد بود؟
اگرچه هنوز اطلاعات رسمی و کاملی درباره پلی استیشن 6 در دست نیست، اما قطعات پازل به آرامی در کنار هم قرار میگیرند. سونی با پروژه آمیتیست و همکاری با AMD، در حال ساختن پایههای یک کنسول قدرتمند است که هدف آن ارائه بازیهایی با گرافیک بهتر، نرخ فریم بالاتر و زمان بارگذاری کوتاهتر است. اظهارات مارک سرنی نشان میدهد که نباید زمان زیادی منتظر بمانیم و احتمالاً در سال 2027 شاهد رونمایی از این کنسول خواهیم بود. رقابت با مایکروسافت نیز این جدول زمانی را تأیید میکند.
فناوریهایی مانند آرایههای عصبی و هستههای درخشندگی، نشان از تمرکز سونی بر بهینهسازی تکنیکهای مدرن مانند آپاسکیلینگ با هوش مصنوعی و رهگیری پرتو دارند. در نهایت، گرچه شاید پلی استیشن 6 نتواند یک انقلاب گرافیکی به معنای کلاسیک آن ایجاد کند، اما بدون شک تجربهای روانتر، سریعتر و پرجزئیاتتر را برای گیمرها به ارمغان خواهد آورد و استاندارد جدیدی را برای نسل دهم بازیهای ویدیویی تعریف خواهد کرد.