در انتظار واردات دوو نکیسا

برای کمپانی دوو هیچ ضرب المثلی مناسب‌تر از ضرب‌اامثل معروف با یک دست نمی شود دو هندوانه بلند کرد، نیست. شرکتی که از اول قرار بود که فقط یک تولید کننده نساجی باشد اما کم کم وارد عرصه ماشین‌سازی و بعدا هم کشتی‌سازی شد. صنایع مهندسی، صنایع ارتباطی، امنیتی، صنایع سنگین از دیگر زیرمجموعه‌های دوو بود. این شرکت سپس کمپانی سانگ یانگ را خرید. در مهندسی و کشتی سازی محصولاتی تولید کرد و در نهایت بر اثر بدهی زیاد به گل نشست. البته قرار داشتن در زمان و شرایط نامناسب نیز به ورشکستی او دامن زد. شرایطی که در یک اقتصاد معمولی منجر به سودآوری شرکت‌ها و تولید کننده‌ها می‌شد برای آقای کیم وو چونگ، مدیر دوو، تبعات منفی به دنبال داشت. حمایت همه جانبه دولت از تولید کنندگان و رانت اقتصادی که از آن برخوردار بود باعث شد که بدون فکر کردن به سود اقتصادی و تنها با تکیه بر وام های دیربازده دستش را بر تجارت بر هر نقطه زمین بگذارد. بدهکاری بی اندازه این شرکت چاره ای جز حراج برای دولت باقی نگذاشت. بعد از این فروخته شدن به جنرال موتورز، دوو به جی ام دوو تغییر نام داد. خود دوو نیز کار خود را به همین شکل و با خرید شرکت های ورشکسته آغاز کرده بود. امروز هنگام خرید دوو ممکن است یاد سیلو یا ماتیز بیفتید. برای خرید دوو شک به دلتان راه ندهید. هرچه که بوده و هر اتفاقی که افتاده باز فراموش نکنید که در دهه 80 میلادی آمریکایی‌ها یکی از خریداران اصلی دوو بودند.

این روزها خرید دوو نکیسا چیزی است که برخی از دوست داران این خودرو کره ای منتظر آن هستند اما به دلیل آنچه عدم وجود نمایندگی در ایران گفته شده، واردات و یا مونتاژ این خودرو در ایران مدام به تعویق افتاده است. به خصوص زمانی که عمر مدل های سیلو رو به اتمام است چاره ای جز خرید دوو مدل جدید باقی نمی ماند. اما در حال حاضر دوو نکیسا تنها در مناطق آزاد دیده می‌شود.

برای خرید دوو اگر زیر 10میلیون تومان پول داشته باشید باید سراغ دوو ریسر بروید اما اگر بودجه تان بیشتر است دوو سیلو گزینه بهتری تا خرید دوو ریسر است. یک دوو سیلو سال 81 را با 20 تا 22 میلیون تومان می‌شود خرید. رنگ بژ یکی از رنگ هایی رایج برای این خودرو بوده و هست. البته افرادی هم هستند که به خاطر تعلق خاطری که به دوو دارند حاضرند مدل تمیز از این خودرو را هر قیمت گزافی بخرند. برای همین دوو هایی هم پیدا می شوند که تولید سال 80 بوده اما 30 میلیون تومان قیمت گذار‌ی‌  شده‌اند. به خصوص اگر خودرو تمیز و کارکرد آن پایین باشد. یک دوو سال 78 با 300 هزار کیلومتر  کارکرد 12 میلیون تومان قیمت دارد اما دوویی دو سال جوان تر 16 میلیون تومان می‌ارزد. خریداران این خودروها در تهران  در طرح زوج و فرد رفت و آمد نمی‌کنند. چرا که کارت طرح به خودروهای بالای 10 سال تعلق نمی گیرد. فروشنده‌ای یک مدل دوو تولید سال 1383 را که 27 هزار کیلومتر کار کرده است هم قیمت با یک 206 تولید سال 90 می فروشد.

 

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها