گردهمایی بزرگ انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و تجهیزات جانبی در تاریخ 13 بهمنماه سال جاری در هتل اسپیناس خلیج فارس تهران با حضور اعضای انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی و مدیران سازمانهای دولتی و اتحادیههای مربوط به صنعت تلفنهمراه برگزار شد.
در این مراسم حسین غروی رام رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ضمن تقدیر از تشکلهای همارز انجمن بویژه مجمع عالی واردات کشور، فدراسیون واردات کشور، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، اتاق اصناف ایران و اتاق بازرگانی ایران که با حضور در این گردهمایی از صنف تلفن همراه حمایت کردند، گفت: علیرغم تمام گرفتاریهایی که تحریمها برای کشورمان بوجود آوردهاست، خوشبختانه با ذینفعان دولتیای سر وکار داریم که دغدغههای این صنف را با وجود تمامی محدودیتهای موجود متوجه میشوند و همواره نهایت تلاش خود را بکار میگیرند که جریان توزیع کالا علیرغم تمامی شرایط بد اقتصادی نظیر کمبود ارز و منابع قطع نشود و مسلما بدون این همراهی، دسترسی هموطنان ما در این سطح به تکنولوژی و محصولات روز دنیا مهیا نبود.
غروی با اشاره به فعالیت رو به جلوی اعضای انجمن گفت: اساتید دور زدن تحریمها و شیردلانی که با متحمل شدن ریسک سرمایهگذاری زیاد، علیرغم تمامی بیمهریهای شرکتهای تولیدکننده مطرح موبایل در دنیا، همواره در نهایت سرعت و با قیمتهای بسیار مناسب، مصرفکنندگان ایرانی را از استفاده از این محصولات بینصیب نگذاشته و علاوه بر تامین شایسته کالاها، خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه کرده اند.
رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: به طور قطع در مقطع کنونی، اگر توان خود را در تعاملات دورن صنفی متمرکز کنیم، راه توسعه و پیشرفت صنف بیشتر خواهد شد. هماهنگی و بلوغ صنفی نه به تحریمها ربطی دارد و نه به دولت و قانونگذاران. ارتباط و تعامل همافزا فیمابین خود واردکنندگان و همچنین توزیعکنندگان عمده و خرده فروشان، شرکتهای خدمات پس از فروش، شرکتهای آنلاین در بسترهای B2C و B2B، استارتآپها و شرکتهای نرمافزاری تولیدکننده اپلیکیشنهای کاربردی و تولیدکنندگان آتی تلفنهمراه، تنها راه پیشرفت و استقلال این صنف بزرگ با گردش مالی 2.5 میلیارد دلار در سال است.
وی افزود: انسجام و همکاری با اتحادیههای سراسر کشور و تشکلهای اقتصادی همارز، اولین اقدام از ابزار این توسعه است. ما واردکنندگان تنها یک حلقه از این زنجیره هستیم و دست همکاری با مابقی زنجیره توزیع خواهیم داد تا توسعهای که شایسته این صنف است، محقق شود.
در تلاش برای آزادی مدیران شرکتهای واردکننده موبایل هستیم
در ادامه این همایش ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و رییس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و تلفن همراه ایران با اشاره به مشکلاتی که برای برخی اعضا و هیات مدیره قبلی این انجمن در سال گذشته پیش آمده بود، گفت: ما برای حل مشکل این افراد با قوه قضاییه و شخص آقای رییسی در حال نامهنگاری هستیم و امیدواریم مشکلات این افراد هر چه زودتر حل شود. بین تخلف و جرم فاصله زیاد است و این امر نباید سبب شود تا این افراد از جمع خانواده خود دور باشند.
وی با اشاره به واردات موبایل به صورت مسافری گفت: متاسفانه وجود اشکالاتی که در حوزه قانونگذاری و زیرساختها وجود داشت، باعث شد که برخی با اجاره کارت ملی اقدام به واردات موبایل به اسم مسافری کنند اما اگر دو میلیون گوشی به این عنوان وارد میشد تنها 10 درصد آن واقعا مسافری بود و مابقی با هدف تجاری وارد شد.
ابراهیم درستی در خصوص ارز تخصیص یافته به واردات تلفن همراه گفت: 80 درصد کالاهای بازار کمتر از 400 دلار قیمت دارد و باید به این 80 درصد ارز مبادلهای تعلق بگیرد تا مردم هزینه کمتری بابت تلفن همراه پرداخت کنند.
رییس اتحادیه فروشنگان صوت و تصویر و تلفن همراه ایران ادامه داد: درخواستی که ما از واردکنندگان داریم این است که فروشندگان و خردهفروشان را فراموش نکنند و این طور نشود که واردکنندگان با احداث یک فروشگاه و دفتر مرکزی خود اقدام به خردهفروشی نیز بکنند.
نائب رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به طرح افق گفت: این طرح بسیار خوب است و امیدوارم با تامین زیرساختهای لازم و امکانات به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود، در طرح رجیستری نیز ابتدا مخالفتها و فشارهای زیادی مطرح بود اما با وجود امکانات و زیرساختهای مناسب توانستیم آن را به سرانجام برسانیم.
تلفن همراه از نگاه حاکمیت بعنوان یک کالای اساسی شناخته میشود
محمدباقر اثنی عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور نیزدر این گردهمایی حضور داشت. ویبا اشاره به رشد قابل توجه استفاده از تلفن همراه در ایران گفت: سال 74 موبایل وارد ایران شد و در همان مقطع نیز تولید پراید آغاز شد، اگر این دو موضوع را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه رشد، تغییرات و سطح تکنولوژیهای بکار رفته خواهیم شد. امروزه تلفن همراه و خطوط ارتباطی آن بسیار متفاوت شده است، تا جاییکه بیشتر امور زندگی انسانها بوسیله تلفن همراه انجام و مدیریت میشود. امروزه ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به بالای 100 درصد رسیده است و در مواقع اضطرار میتوان پیامهای اختصاصی و متناسب هر موضوع را برای تمامی هموطنها ارسال کرد.
در ادامه اثنی عشری با اشاره به فعالیت سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: این سازمان تشکلی است که دارای 18 هزار عضو در 30 استان کشور است و بسیاری از اعضای واردکنندگان موبایل نیز عضو این سازمان هستند.
او ادامه داد: متاسفانه با بروز حوادث سال 96 برای برخی از اعضا، سازمان نظام صنفی نیز وظیفه خود دانست تا این موضوع را پیگیری کند و نامهنگاریهایی نیز در این خصوص با سازمانهای مربوطه داشتهایم. نگاه حاکمیت به تلفن همراه در آن مقطع بعنوان یک کالای اساسی بود و اختلال در این موضوع به مثابه اختلال در نظام اقتصادی عنوان میشد.
باید چارهای برای گارانتی تلفن همراه اتباع خارجی اندیشیده شود
در گردهمایی بزرگ انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و تجهیزات جانبی مهدی محبی رییس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران نیز حضور داشت و خاطر نشان کرد: نیاز است که شرکتهای فعال در حوزه تلفن همراه در مورد صدور کارت گارانتی دقت کنند و سریال گوشی با کارت گارانتی همخوانی داشته باشد به طور مثال با درخواست لینک کدهای فعالسازی همتا در کارتهای گارانتی نیز ثبت شود و فقط به صورت ارتباطی نباشد زیرا برای اتباع خارجی که کد ملی ندارند این موضوع تبدیل به یک معضل شده است.
مهدی محبی به راهاندازی آموزشگاه در اتحادیه این صنف اشاره کرد و گفت: طی توافقی با سازمان فنی و حرفهای آموزشگاهی را در اتحادیه پایهگذاری کردیم که اعضای انجمن و فروشندگان برای آشنایی بیشتر با مشکلات و معظلات موجود در بازار میتوانند در این دورهها شرکت کرده و در پایان نیز گواهینامه فنی و حرفهای دریافت نمایند.
70 هزار واحد صنفی در حوزه موبایل کشور فعال هستند
افشین اکبری رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مشهد بعنوان نماینده اتحادیههای استانی در این پردهمایی با اشاره به فعالیت 70 هزار واحد صنفی در این حوزه گفت: در سال 98 آمار واردات به طور میانگین در هر ماه کمتر از 800 هزار دستگاه بود و این امر سبب شده بود ما با کمبود کالا در سراسر کشور روبرو بشویم. از سوی دیگر واردات کالای قاچاق نیز به این صنف ضربه زیادی زد. هر چند در دیماه با واردات 1 میلیون و 600 هزار تلفن همراه توانستیم رکورد جدیدی خلق کنیم و به دولت ثابت کردیم که اگر کار را به بخش خصوصی سپرد آنها میتوانند بازار را تامین و اداره کنند. امروز دیگر واردات از انحصار سه شرکت خارج شده و بیش از 200 شرکت در این حوزه فعالیت دارند.
افشین اکبری به موضوع مالیات حاکم بر بازار تلفن همراه نیز اشاره کرد و گفت: مالیات واردکنندگان مشخص است و اعضای انجمن در حال انجام و ارائه آن هستند ولی در خرده فروشی بدلیل عدم زیرساختهای لازم و اطلاعرسانی صحیح با مشکلات عدیدهای مواجه هستیم، اگر هر چه زودتر فکری به حال این معضل نشود بدون شک ما در سال آینده با بحران اجتماعی در صنف تلفن همراه مواجه خواهیم شد این در حالی است که بسیاری از خردهفروشان هنوز از میزان افزایش مالیات اطلاعی ندارند.
وی ادامه داد: با توجه به اصلاحیههایی که در سود واردکنندگان و عمده فروشان بوجود آماده، اما هنوز با وجود این کاهشها ما خواهان تغییر در نوع نحوه محسابه سود و مالیات هستیم.
رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مشهد ادامه ضعف خدمات پس از فروش، واردات از کشورهایی که کالای آنها کیفیت مطلوب ندارد، و یا وارادات محصولات آنلاک شده و توزیع سبدی کالا را از دیگرمشکلات بازار تلفن همراه در ایران برشمرد.
89درصد از نیاز بازار موبایل توسط 87 عضو انجمن تامین میشود
امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و تجهیزات جانبی از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود که در رابطه با شکل گیری این انجمن گفت: سال 94، بیست و دو شرکت واردکننده در بازار تلفن همراه فعالیت میکردند که انجمن را تاسیس کردیم و در شهریورماه همان سال مجوز را اتاق بازرگانی دریافت کردیم. از دستاوردهای دور اول انجمن، طرح رجیستری بود که به ثمر رسید، البته پیادهسازی این طرح مشکلاتی را برای همکاران ما بهمراه داشت، با تلخی اجرا شد ولی به سرانجام رسید.
او ادامه داد: در سال 97 و بعد از اتفاقات تلخ پیش آمده در صنف تلفن همراه، یک وقفهای در فعالیت انجمن نیز بوجود آمد، اما مجدد پس از پیگیری مسرانه برخی از همکاران، دور جدید فعالیت انجمن آغاز شد. در آن ابتدا 57 شرکت اجازه واردات گوشی داشتند. پس از مدتی و در مردادماه سال 98، با برگزاری مجمع، هیئت مدیره جدید انجمن فعالیت خود را با ساختار و امکانات بیشتر آغاز کرد و تا به امروز 32 هفته از فعالیت هیئت مدیره جدید میگذرد.
امیر اسحاقی در رابطه با دستآوردهای تیم جدید انجمن گفت: یکی از دستآوردهای این دوره، شکلگیری کمیسیون تنظیم و ساماندهی بازار با محوریت رضا قربانی بود. کمیسیون خدمات پس از فروش نیز از دیگر اقدامات موثر و روبهرشد انجمن در این دوره محسوب میشود که در حال اصلاح قوانین 18 ماه گارانتی محصولات بازار تلفن همراه است که با همکاری تشکلها و اتحادیههای همارز انجمن، اخبار خوبی را تا چند هفته آینده در این خصوص خواهیم شنید.
وی با اشاره به اعضای انجمن، ادامه داد: تا به امروز 218 شرکت مجوز واردات تلفن همراه را دریافت کردهاند، ولی تا اولین واردات خود را بصورت رسمی انجام ندهند، نمیتوانند به عضویت انجمن واردکنندگان موبایل درآیند. در حال حاضر از این تعداد شرکت، تعداد 132 شرکت تا به امروز واردات داشته و از این تعداد شرکت واردکننده، تعداد 87 شرکت عضو رسمی انجمن هستند، که این 87 شرکت، 89 درصد سهم بازار تلفن همراه در ایران را تامین میکنند، که این نشاندهنده ایجاد یک تشکل بزرگ در بازار است.
دبیر انجمن اشارهای به تامین کالا در بازار نیز داشت و در این رابطه گفت: هیئت مدیره جدید به سازمان مجمع عالی واردات متعهد شد، پس از پرچیده شدن گوشیهای مسافری، نیاز بازار از سوی اعضای انجمن تامین شود و در بازار با کمبود کالا مواجه نشویم که خوشبختانه امروز با همراهی، همکاری و ریسکپذیری اعضای انجمن، این مهم تحقق پیدا کردهاست.
در دیماه سال جاری یک میلیون و ششصد هزار تلفن همراه وارد بازار ایران شدهاست، درصورتیکه نیاز بازار ایران یک میلیون و سیصد هزار کالا است، و با توجه به افزایش مصرف در دوماهه پایانی سال و همچنین افزایش ثبت سفارش واردکنندگان، جای هیچگونه نگرانی از بابت تامین کالا در بازار نیست.
اسحاقی در ادامه با اشاره به مشکلات این صنف گفت: منتظر حل مشکلات ارزی واردکنندگان هستیم، چند راهکار پیشنهاد شدهاست، ولی هنوز در هیچ کدام از آنها به قطعیت نرسیدهایم، در حال حاضر گوشیهای آیفون ارز نیمایی دریافت نمیکنند ولی بقیه برندها شامل ارز نیمایی میشوند.
از دیگر معظلات واردکنندگان، ثبت سفارش است که بدلیل طولانی شدن زمان آن باعث خواب سرمایه همکاران ما شدهاست، مقرر شده است از سوی سامانه جامع م همتا، مکانیزیسیون سیستم انجام شود، که منتظر انجام این اتفاق و یا لغو مجوز وزارت صمت هستیم.
تمدید مجوزهای خدمات پس از فروش منوط به کسب امتیاز لازم در این حوزه است
سید جواد احمدی، معاون نظارت و بازرسی سازمان حمایت از مصرفکنندگان نیز در این گردهمایی با بیان اینکه در گذشته اولویت این سازمان تامین بازار بود که محقق شده و در حال حاضر اولویت ارائه خدمات به مصرفکنندگان است، اظهار کرد: در گذشته شرکتها برای دریافت مجوز باید ثابت میکردند که توانایی ارائه خدمات پس از فروش را دارند، اما از سال گذشته خوداظهاری شرکتهای خدمات پس از فروش برای دریافت مجوز کافی است، اما شرکتها باید در مرحله ارائه خدمات درستی اظهاراتشان را به منصه ظهور بگذارند.
وی افزود: در سال گذشته مقرر شده بود ارزیابی عملکرد شرکتهای خدمات پس از فروش به تدریج ساماندهی و بعد از یک سال از تاییدیه ارزیابی انجام شود. بنابراین در حال حاضر کار شرکتهای ارزیاب تقریبا شروع شده است.
احمدی با بیان اینکه تمدید مجوزهای خدمات پس از فروش منوط به این است که شرکتها امتیاز لازم را در حوزه خدمات پس از فروش کسب کنند، تصریح کرد: بنابراین توصیه میکنم در فرصت باقی مانده شرکتهایی که تا زمان تمدید تاییدیه فرصت کافی دارند، حتما زیرساختهای لازم را فراهم کنند تا با مشکل مواجه نشوند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان حمایت از مصرفکنندگان با اشاره به تعریف شاخص هایی برای ارزیابی این شرکتها، گفت:
در نهایت با توجه به امتیازی که شرکتها کسب میکنند، ممکن است کلا تایید نشود، به صورت مشروط تایید شوند یا کاملا تایید شوند.
وی همچنین از آغاز صدور تاییدیهها به صورت الکترونیکی برای تسهیل کار سامانه جامع گارانتی خبر داد و گفت که از امروز دستگاههای مرتبط دیگر نیز قادر به استفاده و مشاهده این سامانه هستند.
به گفته این مقام مسئول در گامهای بعدی در این سامانه، رتبهبندی شرکتها انجام میشود و شکایات مصرف کنندگان قابل ثبت خواهد بود و افراد میتوانند با مراجعه به این سامانه ببینند خدمات کدام شرکت بهتر است و از بین آنها انتخاب کنند.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد که اصلاحیه ضوابط اجرای قوانین حمایت از حقوق مصرفکنندگان در دست تهیه است و احتمالا تا پایان سال تایید و ابلاغ خواهد شد.
طرح افق از فروردین سال 99 اجرایی میشود
در ادامه این گردهمایی دکتر قدیمی نماینده همتا به معرفی سامانه جامع گارانتی و سامانه افق پرداخت و در ابتدا با اشاره به وضعیت کنونی بازار تلفن همراه در ایران گفت: سابقا صنف تلفن همراه بدنام بودند 90 درصد نیاز کشور از طریق قاچاق انجام میشد و یک درصد تولید داشتیم و 9 درصد الباقی نیز بصورت قانونی وارد بازار میشد.
در آن ابتدا کسانیکه اقدام به عرضه تلفن همراه بصورت قانونی میکردند، بدلیل پرداخت عوارض، مالیات و غیره، قدرت رقابت با دیگر واردکنندگانی که بصورت غیرقانونی عمل میکردند، را نداشتند. ولی امروز با پیادهسازی طرح رجیستری وارادات نظم خاصی پیدا کردهاست و همینطور واردات گوشیهای مسافری نیز به صفر رسیده است و تنها مسافرهای واقعی امکان آوردن تلفن همراه را به داخل ایران دارند.
قدیمی با اشاره به وضعیت خدمات پس از فروش تلفن همراه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات آن زمان نیز، عدم تعریف خدمات پس از فروش بود، بدلیل ارائه خدمات بیکیفیت و نامناسب، بسیاری از خریداران خرید کالا را بدون گارانتی انجام میدادند که حداقل در ازای دریافت خدمات نامناسب بهای کمتری را نیز پرداخت کنند، که همین موضوع شرکتهایی را که خدمات مناسب ارائه میکردند دچار زیان میکرد و سهم بازار آنها کاهش مییافت. کارتهای گارانتی جعلی و خرید و فروش کارت گارانتی از دیگر معظلات حاکم در بازار بود.
نماینده همتا حل مشکلات خدمات پس از فروش را راهاندازی سامانه جامع گارانتی دانست و تصریح کرد: از این رو به منظور ساماندهی بازار، طرح مکمل رجیستری با عنوان سامانه جامع گارانتی با نظارت سازمان حمایت و همتا بر اساس الزامات قانونی و زیرساختهای فراهم شده، پیادهسازی شد که حمایت از حقوق مصرفکنندگان یکی از قانونهای زیرشاخه آن است.
قدیمی اهداف کلان این سامانه را ساماندهی و یکپارچه سازی فرآیند ارائه خدمات گارانتی، ساماندهی شرکتهای ارائه دهنده خدمات گارانتی در حوزه تخصیص مجوز، رتبه بندی و نظارت سیستمی و افزایش ریسک ارائه خدمات گارانتی به کالاهای غیراصیل و قاچاق دانست و در رابطه با معماری آن افزود: واردکنندگان و تولیدکنندگان فقط از یک درگاه تمام خدمات خود را در سامانه جامع تجارت دریافت میکنند و با سامانه جدیدی مواجه نخواهند شد، اما سامانه جامع گارانتی ارتباط سیستمی با سامانه جامع تجارت دارد که شرکتهای خدماتی با این سامانه در ارتباط هستند که اطلاعات آنها برای انجمنها، تشکلها، اتحادیهها و عموم مردم قابل رویت است و ارائه این اطلاعات در بازار مشخص میکند که چه شرکتهایی در بازار خدمات ارائه میدهند، و رتبهبندی آنها نیز در این سامانه مشخص شدهاست.
این دو سامانه با سامانه بازرسی که ذیل سازمان حمایت در حال اجرایی شدن است، ارتباط خواهند گرفت و مردم میتوانند شکایتهای خود را در آن ثبت و پیگیری کنند و از روند آن مطلع شوند.
وی گفت:
از شهریورماه امسال الزام ثبت سیستمی گارانتی موبایل ابلاغ و اطلاعرسانی شدهاست و همه واردکنندگان ملزم به رعایت این قانون هستند.
قدیمی همچنین در رابطه با شرایط آغاز دوره گارانتی گفت: سابقا تاریخ فروش، ملاک آغاز گارانتی بود که مشکلاتی داشت و فروشندگان با اعلام تاریخهای غیرواقعی در فاکتور برای شرکتهای خدمات دهنده معظلاتی را بوجود میآوردند، اما از آذرماه توسعه شرایط آغاز دوره گارانتی موبایل با رویت یا فعالسازی در شبکه بجای تاریخ فروش مندرج در فاکتور مبنا قرار گرفت، که این کمک را حاکمیت به شرکتهای ارائه دهنده خدمات داد تا از سوءاستفادههای موجود جلوگیری شود.
او در ادامه گفت: شرکتها در ابتدای طرح خیلی با فرآیند و مدارک ارائه شده آشنا نبودند، بههمین دلیل درخواست رد میشد، ولی امروز وضعیت قابل قبولی داریم.
استعلام گارانتی موبایل از طریق سه بستر اپلیکیشن، وبسایت و کد #7777* و یا #7777*4* امکانپذیر است که با درج کد IMEI کالا در این سهبستر، میتوان استعلامهای لازم را دریافت نمود.
قدیمی در رابطه امکانات سامانه جامع گارانتی گفت: برای شرکتهای گارانتی دهنده یک کارتابلی بوجود میآید که دارای امکاناتی همچون نمایش کالاهای گارانتی شده، نمایش وضعیت کالایهای گارانتی شده (فعال شدن گارانتی و…)، مدیریت نمایندگان و مشاهده و پاسخ به نظرات مردمی است.
همچنین در فازهای بعدی این سامانه امکانات دیگری همچون ارائه درگاه USSD/SMS جهت تعامل راحتتر مشتریان و خریداران کالاهای مشمول گارانتی، ارائه یک درگاه اینترنتی به شرکتهای همکار گارانتی برای استعلام شماره سریال/ کد رهگیری کالا و ارائه برنامه موبایل به منظور ساماندهی امور گارانتی کالاها برای فروشندگان/ نصابان و مشتریان برای آن در نظر گرفته خواهد شد.
دکتر قدیمی در ادامه از طرح افق رونمایی کرد و گفت: افق مخفف استانداردسازی فاکتور و قیمت است، که سابقا صدور فاکتور بصورت دستی انجام میشد و در حال حاضر در سامانه جامع تجارت طراحی شدهاست تا فاکتورها بصورت الکترونیکی صادر شوند و از دورهای که پایلوت آن آغاز خواهد شد، تجار و واردکنندگان میبایست فاکتورهای خود را در این سامانه ثبت کنند.
نماینده همتا در ادامه افزود:
علاوه بر اطلاعات فاکتورهای فیزیکی، یکسری اطلاعات تکمیلی نیز در فاکتورهای الکترونیکی ثبت خواهد شد که بر اساس مجوزها، واردکنندگان و تولیدکنندگان میتوانند هم صدور فاکتور برای تجار(عمده فروش و خرده فروش) داشته باشند و هم برای مصرفکننده، که این مهم منجر به شفافیت شبکه توزیع تا رسیدن کالا به مصرفکننده نهایی شده و همچنین موجودی کالاهای کشور توسط سطوح مختلف زنجیره هم مدیریت خواهد شد.
اعضای این زنجیره پس از اخذ مجوز باید در سامانه جامع تجارت عضو شوند تا بتوانند خرید و فروش خود را در سامانه ثبت و در نهایت منجر به صدور فاکتور الکترونیکی شود که نظارتهای لازم بر قیمت منطبق بر ضوابط سازمان حمایت نیز اعمال خواهد شد.
قدیمی ساز وکار اجرایی و نظارتی طراحی شده برای طرح افق را جلوگیری از فعالسازی دستگاه بدون صدور فاکتور خردهفروشی و ثبت شکایت در سامانه 124 و ارسال اطلاعات فاکتور به خریداران برشمرد و تصریح کرد: از جمله مزایا و استقرار این طرح ثبت تاریخ فروش و در نتیجه تاریخ دقیق شروع گارانتی، تسهیل در محاسبه مقدار واقعی مالیات، پیشگیری و شناسایی گرانفروشی و در نهایت شناسایی احتکار خواهد بود.
او در رابطه با زمانبندی اجرای طرح افق گفت: تا تاریخ 30 دیماه هماهنگیهای لاز با بخش خصوصی در رابطه با فرآیندها انجام شدهاست و پیادهسازی این فرآیندها را تا تاریخ 30 بهمنماه انجام خواهیم داد. پایان اجرای پایلوت طرح 29 اسفندماه خواهد بود و سعی خواهیم کرد از اول فروردینماه سال آینده، استقرار تدریجی طرح را آغاز کنیم، که گام بعدی استقرار طرح افق منوط به الزام اعضای زنجیره به ثبت فروش است.
اولین دوره از نمایشگاه تخصصی موبایل در اردیبهشت ماه 99 برگزار میشود
در ادامه گردهمایی محمدرضا عالیان مدیر روابط عمومی انجمن از برگزاری نمایشگاه تخصصی موبایل، تبلت و تجهیزات جانبی با عنوان موبایلکس خبر داد و گفت: انجمن در نظر دارد اردیبهشت ماه سال 99 اولین نمایشگاه تخصصی تلفنهمراه را با عنوان MOBILEX-2020 در یکی از مراکز تجاری عرضه موبایل در تهران در فضایی بالغ بر 1600 مترمربع برگزار کند. این جشنواره-نمایشگاه با هدف تقویت هویت صنفی و ایجاد ارتباط سازنده فعالین صنف با رویکرد اتصال حلقهها از واردات تا توزیع برپا خواهد شد.
محمدرضا عالیان در رابطه با اهداف این نمایشگاه خاطر نشان ساخت: معرفی انجمن و معرفی واردکنندگان رسمی تلفن همراه و نمایش توانمندی شرکتها، معرفی ارائه دهندگان خدمات پس از فروش تلفن همراه، معرفی پلتفورمهای آنلاین عرضه تلفن همراه، معرفی آخرین مدلهای عرضه شده برندها، آگاه سازی و رونق کسب وکار، تعامل تجاری میان واردکنندگان و عرضه کنندگان سراسری از جمله اهداف تعریف شده در برگزاری نمایشگاه موبایلکس خواهد بود.
در پایان مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل به اهداف واحد روابط عمومی اشاره کرد و گزارش عملکرد واحد تحت مدیریت خود را در طول 22 هفته فعالیت، به اعضای این انجمن گزارش داد.
این دیگه چه کوفتیه دوباره میخوان دست بکنن تو جیب ملت