شما هنگام خرید یک اتومبیل به چه چیزی بیشتر از همه توجه میکنید؟ قیمتش؟ وضعیت فنی اتومبیل؟ مدل و کارکردش؟ امکانات و آپشنهای آن؟ راحتی کابین آن برای سرنشینان؟ خب قطعا همه اینها موقع خرید یک خودرو میتواند مورد توجه قرار گیرد، اما خیلیها هم هستند که قیافه و چهره اتومبیل برایشان اهمیت دارد. ظاهر خودرو آنقدر اهمیت دارد که حتی کارشناسان اتومبیل میگویند که دعوا و رقابت اصلی بازار اتومبیلهای روز در همین زمینه است. بله! بسیاری از اتومبیلهای امروزی کارخانههای معظم و بزرگ از نظر فنی، آپشنها و راحتی، همه چیز تمام هستند و تفاوتها بسیار جزئی است. تنها تفاوت آنها در ظاهرشان است که آنها را نسبت به یکدیگر متمایز میکند. خب، حالا شما چه قیافهای از خودروها را بیشتر میپسندید؟ ظاهری خندان مثل محصولات مزدا یا ظاهری خشن مثل اکثر کارخانههای بزرگ اتومبیلسازی.
در جستوجوی ابهت از دست رفته
کافی است نگاهی به آخرین اخبار خودرو بیندازید تا متوجه شوید که طراحان اتومبیل هر روز مشغول طراحی یک اتومبیل جدیدتر برای از دست ندادن بازار هستند.تقریبا بیشتر خودروهای جهان با ظاهری خشن و عصبانی طراحی میشوند، اما چرا؟ کارشناسان معتقدند که مردم دوست دارند اتومبیلشان در نگاه دیگران ابهت داشته باشد و این دقیقا چیزی است که در یک ظاهر خشن میتوان به آن دست یافت. در حقیقت این ظاهر خشن باعث ایجاد اقتدار اتومبیل در جاده و خیابان نسبت به اتومبیلهای دیگر میشود. حتی برخی روانشناسان میگویند که اگر ظاهر یک اتومبیل خشن باشد، این حس در مردم ایجاد میشود که راننده آن نیز شخصیتی با ابهت و محکم دارد. حالا که فهمیدیم چرا طراحان اتومبیل سراغ طراحی خشن برای ظاهر خودروها میروند، بهتر است ۲ نمونه موفق در این زمینه را در دهه اخیر نیز معرفی کنیم.
آئودی ای-ترون
شرکت آلمانی آئودی در نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت سال ۲۰۰۹ بود که از یک محصول جدید و پرهیجان خود به نام ای-ترون رونمایی کرد. در حال حاضر مدل ۲۰۲۰ این اتومبیل هم به دنیا معرفی شده است. اولین ای-ترون خودرویی دونفره است که شباهتهایی به مدل آر-۸ دارد. چراغهای جلو جمع شده و برجستگی بدنه روی آن افزون بر فضای کرکرهای ورودی هوا در جلوی اتومبیل از این مدل چهره خشنی ساخته است. ۲ خط ممتد روی چرخها که تا جلوی اتومبیل کشیده شده، حالتی اخمو را به ای ترون میدهد. اما این خودرو بر خلاف چهره خشن و ناسازگارش، دوستدار طبیعت و محیطزیست است.
موتور ای-ترون سال ۲۰۰۹ با یک باتری لیتیومی کار میکند و توانایی تولید قدرت ۳۰۸ اسب بخار را داراست. چنین قدرتی باعث شده تا ای-ترون شتاب صفر تا صد را با زمان ۴.۸ ثانیه تجربه کند. ثبت این رکورد برای خودرویی که با نیروی الکتریسیته به حرکت در میآید از دیگر شگفتیهای ای-ترون است. باتری لیتیومی هم با یک بار شارژ کامل میتواند تا ۲۴۸ کیلومتر دوام بیاورد.
آئودی علاقهمند بود تا زمان بیشتری برای توسعه فناوری این محصول صرف کند. برای همین در نمایشگاه سال ۲۰۱۰ دیگر به فکر ثبت رکوردهای خارقالعاده نبود و تنها به تصرف بازار و کاهش قیمتها میاندیشید. به هرحال مدلهای مختلف ای-ترون عرضه شده در این سالها؛ خودروهایی هستند با چهرهای عصبانی که قلبی پاک برای محیط زیست داشتهاند.
هنسی ونوم
اگر قرار باشد سرعت و خشونت را در یک محصول جستوجو کرد، تنها باید سراغ اتومبیلهای هنسی رفت؛ خودروسازی که در سالهای گذشته توانست نام خود را در صدر خبرهای جهان ثبت کند. این شرکت با معرفی مدل ونوم جی تی برای مدتی رکورد سریعترین خودروی دنیا را در اختیار گرفت. پیش از این بوگاتی مدل ویرون لقب جت زمینی را به خود اختصاص داده بود.
اما رکورد شتاب صفر تا صد ۲.۹ ثانیه ونوم همه معادلهها را بر هم ریخت و هنسی بر بام سرعت جهان ایستاد. هر چند بوگاتی دوباره کمکاریهایش را با معرفی محصول جدید خود جبران کرد و این لقب را از حریف پس گرفت. تناسب غیرطبیعی و مثال زدنی بدنه، چراغها، رینگ و لاستیک و درهای خودرو همگی حس خشونت و انتقام را به مخاطب القا میکند.
هنسی ونوم با وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم، رقیبی جدی برای بوگاتی ویرون محسوب میشود. این مدل روی شاسی ارتقا یافته لوتوس ساخته شده است. بدنهای کربنی دارد و موتور ۸ سیلندر شورولت کوروت به حجم ۶۲۰۰ سیسی روی آن نصب شده است. برای تقویت موتور آن از ۲ سوپر شارژر استفاده کردهاند تا دستیابی به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت برایش عادی به نظر برسد. حتی تماشای حرکت نرم و آهسته این خودروی مخوف و سریع میتواند آدرنالین را بالا ببرد. جالب است بدانید در هر سال تنها ۱۰ دستگاه هنسی ونوم تولید میشود.