رفته رفته تعداد خریدارانی که گوشی تلفن را برمی دارند یا لپ تاپ را روشن میکنند تا چیزی بخرند، افزایش مییابد. به همین دلیل خرده فروشها و مغازه داران باید خلاقیت، آزمون و خطا و نگرشهای روانی را با هم ادغام کنند تا با رقبای انلاین خود رقابت کنند. با این حال خرده فروشها شرایط ویژهای دارند که وب سایت های آنلاین از آن بی بهره هستند. آنها میتوانند توجه مشتری را جلب کرده و آنها را به فروشگاه خود ببرند.
بهترین راه برای جلب مشتری و وارد کردن او به فروشگاه ایجاد یک طراحی و فضای مناسب برای مغازه یا فروشگاهتان است. در اینجا 5 نکته برای طراحی و شکل دهی به مغازه را به شما می گوییم تا به کمک آن هزینه ویترین هم مدیریت شود.
برنامه ریزی کلی برای فضای ویترین و دکور مغازه
مغازه با فضای مناسب و دلباز رفت و آمد مشتری را تسهیل میکند. برای این امر گزینههای مختلفی پیش روی شماست که با در نظر گرفتن عواملی مثل اندازه فروشگاه، نوع محصولی که میفروشید و بازار هدف، میتوانید آن گزینهها را انتخاب کنید.
اگر میخواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول میتوانید قیمت ویترین و دکور مغازه را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال ویترین و دکور مغازه در تهران باشید میتوانید سفارش ویترین و دکور مغازه ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، میتوانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.
- چیدمان خطی: در این چیدمان قفسهها را در ردیفهای خطی میگذارید تا رفت و آمد راحتتر باشد. در صورتی که میخواهید روی قفسه محصولات را نمایش دهید یا یک مغازه یا فروشگاه بزرگ دارید این چیدمان مناسب است.
- چیدمان هندسی: با استفاده از قفسهها، ستونها و سبکها و مدلهای خاص روی سقف میتوانید یک طرح هندسی زیبا ایجاد کنید که جذابیت و کاربرد را در کنار هم داشته باشد.
- چیدمان دایره: در این چیدمان قفسهها و کمدها را به شکلی طراحی میکنید که یک دایره در فروشگاه ایجاد شود. این طرح محصولات را بیشتر از قبل در معرض دید قرار میدهد و توجه عده زیادی را جلب میکند. زمانی که میخواهید تخفیفهای خاص اعمال کنید این چیدمان مناسب است.
- چیدمان زاویه دار: در این طرح با چیدمان منحنی و زاویه دار فضای زیبایی به وجود میآید. در این طرح با ایجاد خطوط بیشتر فضا محدودتر میشود و جمعیت هر بار فقط بر محصولات خاصی تسلط خواهد داشت.
- چیدمان باز: شما به عنوان صاحب فروشگاه میتوانید هر چیدمانی را که دوست دارید اعمال کنید تا مشتری آزادانه در فروشگاه گشت و گذار کند و به هر طرفی که دوست دارد برود.
نمایش ویترین و دکور فروشگاه
شما به عنوان یک فروشنده باید محصولات توی فروشگاه یا مغازه را به مشتری نشان دهید. اما نوع ویترین و نمایش محصولات به چند عامل بستگی دارد. تجربه نشان داده نمایش محصولات بیشتر به معنای فروش بیشتر است. با این حال این موضوع برای تمام فروشگاهها کاربرد ندارد. مثلاً اگر بوتیک یا محصولات خاص دارید نمایش محصول بیش از حد میتواند تمرکز را از روی چند برند خاص بردارد. به همین دلیل مغازهها و فروشگاهها میتوانند ویترین خود را با خیال راحت پر کنند تا در نتیجه آن فروش بیشتر داشته باشند، اما بوتیکها نباید ویترین شلوغ داشته باشند. از سوی دیگر دکور خاص بوتیکها با وجود خلوت بودن هزینه بیشتری در پی دارد.
ست کردن محصولات با ویترین مغازه
فروشگاه یا مغازه شما باید قفسهها و دسته بندیهای مرتب و منظم داشته باشد تا مشتریها بدانند هر چیزی را کجا پیدا میکنند. اما بهتر است محصولاتی را که به هم میخورند در یک بخش قرار دهید، حتی اگر از یک نوع نباشند. مثلاً میتوانید لباسهای زمستانی با کیف ست و اکسسوری را در یک ویترین بگذارید. حتی میتوانید استراتژی کاربردی بیشتری داشته باشید و جورابها را در کنار کفشهای قرار دهید. یا مثلاً اگر فروشگاه دستگاه بازی دارید میتوانید سی دی بازیها را در کنار کنسول بازی قرار دهید. با این کار با محصولاتی که قرار است بفروشید ویترین را میچینید و هزینه کمی مصرف میکنید.
جذاب کردن دکور مغازه به شکلهای مختلف با کمترین هزینه
بله طراحی قفسه و چیدمان یک عامل بصری است. اما عواملی مثل عطر، صدا، مزه و لمس هم میتوانند جلب توجه کنند و مشتری را به سمت ویترین بخوانند. با این عوامل میتوانید در عین کاهش هزینه ویترین مشتری را جلب کنید.
- عطر: چه در صنعت مواد غذایی باشید یا نه، میتوانید با عطر و بو نظر مشتری را جلب کنید. در حالی که رستورانها و قنادیها باید بیشتر از این قاعده پیروی کنند، اما فروشگاهها و هتلها هم میتوانند با ایجاد عطر آشنا نظر مشتری را جلب کنند.
- صدا: حتماً شما هم در مغازه موسیقی پخش میکنید، اما حتماً همان آهنگی که پخش میشود و مورد علاقه شماست درست نیست. بسته به فضای ایجاد شده و ویترین میتوانید موسیقی مناسب را انتخاب کنید.
- مزه: اگر فروشگاه مواد غذایی یا رستوران دارید میتوانید از این عامل نهایت استفاده را ببرید. در غیر این صورت میتوانید به مشتری نوشیدنی بدهید تا با خیال راحت در مغازه بچرخد و شاید خرید بیشتری هم انجام دهد.
- لمس: ویترین و قفسهها را طوری بچینید که مشتری بتواند چیزهایی را که دوست دارد بردارد و لمس کند. در این صورت امکان خرید افزایش مییابد.
بررسی میزان موفقیت در کاهش هزینه ویترین مغازه و فروشگاه
حالا که چیدمان مناسب را برای مغازه انتخاب کردید، ویترین را درست چیدید، محصولات توی ویترین را با هم ست کردید، و با استفاده از عوامل مختلف مثل عطر و بو مشتری را به سوی ویترین خود جلب کردید، باید بدانید هنوز کار تمام نشده است. با کمک کارمندان خود باید رفتار مشتری در مغازه را زیر نظر داشته باشید. آنها در فروشگاه چقدر وقت میگذرانند و چکار میکنند. میزان فروش، رفت و آمد مشتری و زمان حضور آنها در فروشگاه را زیر نظر داشته باشید. با استفاده از این دادهها متوجه میشوید تغییر ویترین و هزینههای صرف شده چه تاثیری داشته است. سپس میتوانید راهکارهایی کم هزینه را بیشتر انجام دهید. با این کار با حداقل هزینه میتوانید راهکارهای مثبت و سود ده را ادامه دهید. در نتیجه فروش بالاتری هم خواهید داشت و مشتریها به سراغ شما میآیند.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.