آشنایی با دو ابزار مهم گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس برای وبمسترها

همان طور که می‌دانید داشتن سایت به تنهایی نمی‌تواند در موفقیت کسب و کار نقش داشته باشد و لازم است وبمسترها با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول و یا گوگل آنالیتیکس سایت را برای بهتر نشان داده شدن در موتورهای جستجو بهینه سازی نمایند. در حال حاضر مدیران وبسایت‌ها و متخصصان سئو از ابزارهایی که نام بردیم برای بالا بردن وضعیت سایت و همچنین تحلیل و آنالیز آن استفاده می‌کنند. این امر کمک می‌کند تا کاربران و مشتریان بهتر بتوانند شما را در بین موتورهای جستجو بیابند و از خدمات و محصولات‌تان استفاده نمایند. ما در این مطلب سعی داریم شما را با ابزار سرچ کنسول و همچنین گوگل آنالیتیک آشنا کرده و به شما بگوییم که در دوره‌های آموزش گوگل آنلیتیکس و همچنین سرچ کنسول گوگل چه مباحثی را می‌توانید فراگیرید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول Google Search Console خدماتی است که شرکت گوگل آن را به رایگان در اختیار وبمسترها و همچنین متخصصان سئو قرار داده است تا با استفاده از آن بتوانند به بررسی و ارزیابی سایت‌ها و مشاهده نتایج آن در گوگل بپردازند. به این ترتیب شما می‌توانید متوجه شوید سایت شما از نظر سئو در چه شرایطی قرار دارد و برای بالا بردن و بهینه سازی آن چه کارهایی بهتر است انجام گیرد.

افرادی که به عنوان مدیر بر روی وب سایت کار می‌کنند، می‌توانند از این ابزار استفاده نمایند و فرقی نمی‌کند که در این حوزه تازه‌کار باشند یا حرفه‌ای زیرا می‌توان با استفاده از آموزش‌ها و دوره‌هایی که در این خصوص وجود دارد در مدت زمانی کوتاه کار با بخش‌های مختلف آن را فراگرفت. به عنوان مثال صاحبان مشاغل مختلف که برای کسب و کار خود سایتی راه‌اندازی کرده‌اند می‌توانند از این ابزار استفاده نمایند. زیرا در این شرایط حتی اگر خودشان هم با این ابزار کار نکنند حداقل می‌توانند مطلع شوند که متخصص سئویی که استخدام کرده‌اند تا چه اندازه توانسته به بهبود سایت کمک نماید.

متخصصان سئو طیف گسترده دیگری هستند که به استفاده از این ابزار نیازمندند. زیرا می‌توانند بر روی ترافیک وب‌سایت نظارت کرده و برای بالا بردن رتبه آن در گوگل و همچنین بهبود آن تمهیدات خاصی را در نظر گیرند. دیگر آن که مدیران هر سایت نیز می‌توانند با استفاده از سرچ کنسول Search Console خطاهای سرور، موارد امنیتی سایت و… را شناسایی کرده و برای برطرف کردن مشکلات پیش آمده تلاش نمایند.

سرچ کنسول گوگل

مزایای استفاده از سرچ کنسول گوگل

با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول امور زیر را می‌توان بررسی کرد:

  • سرچ کنسول می‌تواند شما را از قرار گرفتن سایت و مطالب آن در نتایج گوگل مطمئن سازد.
  • می‌توان با استفاده از آن مشکلات به وجود آمده در سایت را شناسایی کرد.
  • وبمسترها و یا مدیران سایت می‌توانند ببینند تا چه اندازه کاربران و مخاطبان به سایت رجوع کرده و آن را دیده و بر روی مطالب کلیک کرده‌اند.
  • در صورت بروز مشکل به شما هشدار داده می‌شود.
  • اگر سایتی به سایت شما لینک شده باشد از آن مطلع خواهید شد.
  • می‌توان کلماتی که سبب شده بازدیدکنندگان بیشتری به سایت شما مراجعه کنند را پیدا کرد.
  • می‌توانید سایت ریسپانسیو شده و همچنین نقشه سایت را در نتایج گوگل مشاهده کرد.
  • لینک‌های موجود در وب سایت که شکسته شده‎اند را می‎توان با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول شناسایی کرد.

در دوره آموزش سرچ کنسول چه آموزش‌هایی داده می‌شود؟

در این قسمت قصد داریم ببینیم که در دوره‌های آموزش سرچ کنسول چه آموزش‌‎هایی به علاقمندان داده می‎شود و با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول چه می‌توان کرد.

  •  ثبت آدرس و دامنه سایت در این برنامه
  • ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول
  • اضافه کردن کاربر به گوگل سرچ کنسول
  • آموزش ایندکس دستی صفحات
  • آموزش حذف صفحه ایندکس شده در این پلتفرم

با توجه به این آموزش‌ها می‌توانید سایت خود را بهینه سازی کرده و مشکلات پیش آمده را برطرف نمایید. سرچ کنسول کمک می‌کند تا بتوانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • میزان کلیک کاربران را در گوگل ببینید.
  • دفعاتی که نتایج شما در گوگل نمایش داده شده را بیابید.
  • میانگین نرخ کلیک کاربران یعنی CTR را بررسی کنید.
  • میانگین رتبه سایت خود در گوگل را بررسی کنید. این میانگین می‌تواند عددی بین 1 تا 100 باشد.

چنانچه سایت از نظر فنی یا سئو مشکلی داشته باشد گوگل سرچ آن را نشان خواهد داد بنابراین می‌توانید از طریق داکیومنت‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهد مشکل و خطای به وجود آمده را نیز رفع نمایید. این امور به شرطی انجام می‌شود که بتوانید نصب و اتصال سایت خود به گوگل سرچ کنسول را به درستی انجام دهید. اگر در اینجا این پرسش برایتان پیش آمده است که آیا در ایران می‌توان از این ابزار استفاده کرد یا خیر؟ پاسخ ما بله است و شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش این ابزار بسیار کاربردی، صفر تا صد نصب و استفاده از آن را فراگیرید.

گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس چیست؟

پیشتر اشاره کردیم که یکی از ابزارهای کاربردی دیگر برای بهینه سازی سایت در بین موتورهای جستجو گوگل آنالیتیکس google analytics است. این ابزار که یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند جهت تحلیل وب سایت به شمار می‌آید در بین وبمسترها و کاربرهای ایرانی با عنوان‌های گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیز نیز شناخته می‌شود. این ابزار بسیار کاربردی به مدیران سایت و متخصصان سئو کمک می‌کند تا بتوانند تحلیل دقیق و درستی از وبسایت خود داشته باشند به این معنا که می‌توانند سایت، بخش وبلاگ و همچنین سایر شبکه‌های اجتماعی که به آن متصل است را بررسی کرده و با توجه به مراجعه کاربر به سایت و سایر پلتفرم‌ها بتوانند نرخ تبدیل و زمان ماندن کاربر در صفحات مختلف و … را بررسی نمایند. به این ترتیب می‌توانند متوجه شوند کاربر یا مشتری به طور دقیق در وب سایت آن‌ها به دنبال چه می‌گردد و خواهان چیست؟ همچنین این ابزار کمک می‌کند متخصصان این حوزه بتوانند علاوه بر بهبود سئو سایت، به افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات بهتر به مشتریان کمک نمایند.

بی‌شک آنچه بیان کردیم تنها بخشی از کارکردها و قابلیت‌هایی است که ابزار گوگل آنالیز در اختیار شما قرار داده است و یکی از ویژگی‌های مهم آن را می‌توان در سازگاری آن با سایر ابزارهای گوگل برشمرد. پیشتر اشاره کردیم که چه افرادی بهتر است کار کردن با ابزار گوگل سرچ کنسول را فراگیرند، در مورد گوگل آنالیتیکس نیز همین طور است. یادگیری استفاده از این ابزار برای مدیران وبسایت، وبمسترها، افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالند و همچنین متخصصان محتوا و سئو و .. می‌تواند بسیار سودمند باشد. البته بهتر است اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که ابزار گوگل آنالیتیک تاثیری در سئوی سایت ندارد اما با استفاده از داده‌های آن می‌توان به بهبود سئو سایت کمک کرد.

ویژگی‌های استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک

در یک تعریف کلی از ویژگی‌هایی که ابزار گوگل آنالیز در اختیار کاربران می‌گذارد می‌توان به نتایج زیر رسید.

  • میزان ورودی‌های سایت را می‌توان بررسی کرد.
  • کاربر یا مخاطب از چه مسیر و ورودی‌هایی وارد سایت می‌شود و چه مدتی در آن جا می‌ماند.
  • مدیران سایت متوجه خواهند شد که بهتر است بودجه تبلیغاتی خود را برای چه قسمت‌هایی هزینه کنند.
  • با انجام چه کارهایی می‌توان یک مشتری عادی یا بالقوه را به یک مشتری دائمی یا بالفعل تبدیل کرد.
  • می‌توان با این ابزار بررسی کرد که بیشترین ترافیک سایت در چه زمانی رخ داده است.

آموزش گوگل آنالیز

دوره آموزش گوگل آنالیز شامل چه مباحثی می‌شود؟

برای آن که بتوانید به خوبی با این ابزار کار کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های آموزش گوگل آنالیتیکس شرکت نمایید. در این دوره‌ها موارد زیر آموزش داده می‌شود.

  • معرفی گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی با مفاهیم و انواع گزارش در این ابزار
  • دریافت گزارش‌های بنیادی گوگل آنالیتیکس
  • بررسی conversion و کمپین‌ها

بیشتر دوره‌های آموزشی که در این حوزه برگزار می‌شود ضمن داشتن جذابیت برای کاربران پروژه محور بوده و بخش منتورینگ آن یعنی پشتیبانی منتور می‌تواند مشکلات و ابهامات شما در هر موردی را برطرف نماید.

نکته مهم: در اینجا ذکر یک مطلب ضروری است. بسیاری از کاربران و وبمسترهایی که از این دو ابزار برای تحلیل و بررسی سایت استفاده کرده‌اند، می‌دانند که آمار و نتایج این دو یکسان نبوده و مطابقتی با هم ندارند. با توجه به اینکه متخصصان این حوزه در تلاشند تا با استفاده از سرچ کنسول گوگل و تجزیه و تحلیل آمارها، ترافیک را به صفحات فرود برسانند، در نهایت متوجه می‌شوند که اعداد و ارقام به هیچ وجه تناسبی با هم ندارند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ زیرا این دو ابزار دارای متدهای مختلفی برای اندازه‌گیری و تحلیل هستند. به طوری که آنچه شما از فایل‌های Log خود انتظار دارید شباهت بیشتری به داده‌های سرچ کنسول گوگل دارد.

به همین منظور بهتر است ابتدا بتوانید رفتار کاربر را بسنجید و داده‌های آن را جمع آوری کرده و تحلیل نمایید.

در ایران چگونه می‌توان از دو ابزار گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس استفاده کرد؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل در ایران امکان‌پذیر است، اما در مورد گوگل آنالیتیکس باید گفت متأسفانه این ابزار در ایران به دلیل تحریم‌ها قابل دسترس نیست و کاربران ایرانی نمی‌توانند با آی‌پی ایرانی از این ابزار استفاده نمایند. اما یک راه حل برای استفاده از این پلتفرم وجود دارد و آن هم تغییر آی پی به وسیله VPN است.

چگونه کار با این دو ابزار را حرفه‌ای بیاموزیم؟

چنانچه مایلید کسب و کار اینترنتی خود را رونق ببخشید لازم است ابتدا با ابزارها و برنامه‌هایی که می‌توانند در این مسیر سبب توفیق شما شوند آشنا شوید.

مدیر وب شرایطی را مهیا کرده تا دارندگان وب سایت‌های مختلف بتوانند با شرکت در دوره‌های حضوری و آنلاین گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس این مجموعه به بهبود وضعیت سایت خود در گوگل و سایر موتورهای جستجو و همچنین بازاریابی اینترنتی و .. کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های آموزشی این مجموعه به وبسایت مدیر وب به آدرس modireweb.com مراجعه نمایید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجی‌رو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها