نوشتن رزومهای خوب، آمادهسازی و تمرین را میطلبد. کارفرمایان صدها رزومه را در هر آگهی استخدام دریافت میکنند. بنابراین مهم است که رزومهی کاریتان، شما را متمایز کند و در اولین برخورد، ذهنیت مثبتی را ایجاد کند.
افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی باعث میشود برخی از افراد سؤال کنند که آیا رزومه هنوز چیز مفیدی است یا نه. با وجود تغییر زمان و نسل، پاسخ «بله» باقی مانده است. رزومه هسته اصلی اکثر برنامههای شغلی است و بنابراین باید همراه با یک نامه استفاده شود تا نشان دهد که شما چرا بهترین فرد برای این شغل هستید.
۱. اجازه دهید با شما تماس بگیرند
این مورد ممکن است در ابتدا واضح به نظر برسد؛ اما ذکر همهی اطلاعات مناسب برای تماس، در رزومه ضروری است. بنابراین کارفرمایان میتوانند بهراحتی با شما تماس بگیرند. امروزه به علت پیشرفت فناوری و راههای فراوان ارتباطی، آدرسهای غیرمرتبط و کدپستی میتواند رزومهی شما را از میدان به در کند.
در عوض ازURL لینکدین حرفهای خود استفاده کنید و در رزومه آدرس ایمیلتان را بنویسید. از نام خود در آدرس ایمیلتان استفاده کنید. اطلاعات تماس خود را در بالای رزومه قرار دهید و نام خود را پررنگ کنید. در آخر، رزومهی خود را با استفاده از نام و نام خانوادگی خود نامگذاری کنید تا یافتن آن برای مدیران استخدام آسانتر باشد.
- آگهیهای استخدام مهندس عمران در کاربوم
۲. کیفیت، نه کمیت
فقط تجاربی را که فکر میکنید مربوط به شغل هستند، بنویسید. روی اشتغال قبلی تمرکز کنید و مواردی را بنویسید که برای موقعیت شغلی جدید مفید باشند. طول رزومهی خود را در۱ تا ۲ صفحه نگه دارید. شرح آخرین و مرتبطترین موقعیتهای شما، باید طولانیترین بخش باشد. کسی که تنها چند سال است که از دانشگاه خارج شده، احتمالا رزومهای ۱ صفحهای دارد؛ در حالی که موقعیت ارشد شغلی ممکن است ۲ تا ۳ صفحه رزومه لازم داشته باشد.
۳. تطبیق رزومهی کاری خود با مخاطبان هدف
همیشه مطمئن شوید که بخشهای مختلف رزومهی خود را، از جمله عنوان شغلی و شرح شغلی، متناسب با شغل موردنظر خود تنظیم کنید. هر بار، قبل از اینکه رزومهی خود را برای موقعیت خاصی ارسال کنید، درمورد موقعیت و شرکت تحقیق کنید. یک رزومه اصلی ایجاد کنید، که در آن تجربهی شغلی، تحصیلات و مهارتهای شما ذکر شده است. در حالی که آماده میشوید برای کار خاصی درخواست کنید، رزومهی خود را «سفارشی» کنید تا اولویتهای تأکید شده توسط این شرکت را با استفاده از زبان درست، منعکس کند.
- ساخت رزومه حرفهای با رزومه ساز آنلاین کاربوم
۴. یکنواختی با قالب
مطمئن شوید که قالببندی در کل سازگار و هماهنگ است. از عناوین روشن استفاده کنید و کار را برای کارفرما را آسانتر کنید. از عنوانها و حروف بزرگ استفاده کنید تا اطلاعاتی را که میخواهید استخدامکننده بلافاصله هنگام شروع بررسی رزومهی شما ببیند، برجسته کنید. برای توصیفات خود به جای پاراگرافها، از لیستهای گلولهای یا بالت پوینتها استفاده کنید. وقتی کسی فقط چند ثانیه فرصت دارد نگاهی به رزومهی شما بیاندازد، بسیار راحتتر میتواند رزومهی شما را بخواند، اگر از لیستهای گلولهای استفاده کنید.
۵. اهداف را فراموش کرده و مهارتهای خود را خلاصه کنید
سالها پیش، از عبارت سنتی «هدف شغلی» استفاده میشد. به جای «هدف شغلی»، عنوان شغلی موردنظر خود را با «خلاصهی عملکرد» یا «پیشنهاد ارزش منحصر به فرد» دنبال کنید که مهارتهای شما در رابطه با نیازهای کارفرما را ارائه میدهد. شما میخواهید در ارائهی تجربه، مهارت و دانش خود نه تنها دقیق، بلکه خلاق نیز باشید.
۳ تا ۶ خط بنویسید که توانایی شما در اجرای الزامات ذکر شده در آگهی شغلی را نشان میدهد. با پرداختن به نیازهای کارفرما و استفاده از عبارات کلیدی که آنها استفاده میکنند، نشان میدهید که شغل را میفهمید و از کلمات کلیدی استفاده میکنید که به احتمال زیاد، باعث بیشتر دیده شدن رزومهی شما میشود.
۶. از افعال مضارع یا مصدری به جای افعال گذشته استفاده کنید
هنگام توصیف تجربهی کاری خود، با افعال عملی قوی شروع کنید که دستاوردها، موفقیتها و مسئولیتهای شما را به بهترین وجه توصیف میکند. ابتدا مهمترین و چشمگیرترین توصیفات را لیست کنید. برخی از این نمونههای عبارتاند از:
- افزایش ۱۰درصدی فروش سالانه؛
- صرفهجویی ۸ میلیونی در بودجه برای برنامههای اضطراری؛
مطمئن شوید که از عبارات منفعلی مانند نمونههای زیر استفاده نمیکنید:
- مسئول ادارهی فروش در بخش من بود؛
- در تیمی بودم که ابتکارات جدیدی را برای صرفهجویی در وقت ایجاد کرد.
۷. تصحیح، تصحیح، تصحیح
قبل از زدن دکمهی ارسال یا چاپ، از یکی از اعضای خانواده، دوست یا همکار معتمد بخواهید که مطالب شما را تصحیح کند.
بسیاری از مدیران استخدام با گرفتن حتی کوچکترین اشتباه، بلافاصله رزومه را کنار میگذارند. رزومهی خود را حتما از دیدگاه کارفرما بخوانید. آنها برای اینکه انگیزه داشته باشند که به شما زنگ بزنند؛ چه چیزهایی را باید بدانند؟
رزومهای بیعیبونقص همچنان یکی از بهترین روشها برای داوطلبان شغلی برای جلبتوجه مدیر استخدام و ایجاد اولین تأثیر عالی است. شما طی این سالها چه نکاتی را برای نوشتن رزومهای بهتر، آموختهاید؟
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.