10 نکته و ترفند موثر برای ترک سیگار

آیا ترک سیگار برای شما هم به یک معضل تبدیل شده است؟ آیا هر بار که قصد ترک سیگار را دارید، نمی‌توانید به عهد خود پایبند باشید و دوباره به سمت آن برمی‌گردید؟

مشاوران نکات و ترفند‌های مختلفی را برای ترک سیگار به افراد با روحیه‌های متفاوت ارائه می‌دهند اما آنچه که اهمیت آن بر همگان مسلم است، اراده فرد برای ترک سیگار است. اراده افراد مهم‌ترین فاکتور برای دوام ترک و عدم گرایش دوباره به سیگار محسوب می‌شود. اگر از هم اکنون قصد دارید سیگار را ترک کنید می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود در مقابل روشن کردن سیگار مقاومت کنید. با دیجی رو همراه باشید تا با نکات و ترفندهای موثری در این زمینه آشنا شوید.

1. مثبت فکر کنید

ممکن است قبلا چندین بار سعی کرده باشید که سیگار را ترک کنید اما موفق نشده باشید. اجازه ندهید که این موضوع و افکار منفی تصمیم شما را به تعویق بیندازد. به مواردی که هر بار برای ترک سیگار تجربه کرده‌اید نگاهی بیندازید و به این فکر کنید که هم اکنون چگونه می‌توانید با انرزی و انگیزه زیاد، سیگار را ترک کنید.

2. برای ترک سیگار برنامه‌ریزی کنید

برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید

تاریخ معینی برای شروع ترک سیگار مشخص کنید و به آن پایبند باشید. پایبندی به قانون “سیگار نکشیدن”، می‌تواند به شما در ترک دائمی سیگار کمک کند. هر زمان که این کار برای شما دشوار شد، به خود بگویید “من حتی یک بار هم اشتباه  و از قانون سرپیچی نخواهم کرد” و تا زمانی که هوس کشیدن سیگار از بین نرفته است این هشدار را با خود تکرار کنید.

حتما در نظر داشته باشید که برنامه‌ای برای زمان‌های خاص مانند مهمانی‌ و … که نکشیدن سیگار در آن‌ها خیلی سخت است، داشته باشید و اقداماتی را از قبل برای رهایی از این موقعیت‌ها و وسوسه‌های احتمالی انجام دهید.

3. رژیم مناسبی را برای خود در نظر بگیرید

رژیم غذایی مناسب

یک مطالعه آمریکایی نشان داده که بعد از صرف بعضی از غذاها از جمله گوشت، میزان تمایل بیشتری برای کشیدن سیگار وجود دارد. در مقابل، برخی دیگر از مواد غذایی همچون پنیر، میوه و سبزیجات مانع ایجاد هوس سیگار کشیدن می‌شوند.

بنابراین می‌توانید به جای خوردن استیک، همبرگر یا هر غذای گوشتی دیگر یک پیتزای سبزیجات خوشمزه بخورید. همچنین ممکن است نیاز داشته باشید که برنامه خود در زمان صرف غذا یا بعد از آن را تغییر دهید. به طور مثال می‌توانید بلافاصله بعد از صرف غذا، بلند شوید و ظرف بشویید یا در اتاق یا جمعی که در آن سیگار نمی‌کشند، بنشینید. رعایت این موارد در ترک سیگار بسیار موثر خواهد بود.

4. نوشیدنی خود را تغییر دهید

4. نوشیدنی خود را تغییر دهید

در مطالعه‌ای که پیشتر بیان شد، محققان آمریکایی به بررسی رابطه بین سیگار و مصرف نوشیدنی‌ها نیز پرداختند. در این بررسی نوشیدنی‌های گازدار، کولا، چای و قهوه بر روند ترک سیگار تاثیر منفی گذاشته و تمایل به مصرف آن را برای افراد افزایش می‌دهند. بنابراین وقتی در منزل نیستید می‌توانید آب بیشتری بنوشید تا تمایل به کشیدن سیگار در شما کمتر شود.

برخی از افراد که تجربه ترک دائم سیگار را دارند، می‌گویند تغییر نوشیدنی به طور مثال نوشیدن آب به جای چای و قهوه، میزان تمایل آن‌ها برای کشیدن سیگار را کمتر نموده است.

5. مشخص کردن زمان‌های سخت

5. مشخص کردن زمان‌های سخت

زمان‌های خاصی در طول روز وجود دارد که فکر و هوس کشیدن سیگار بیشتر به سراغ افراد می‌آید. حتماً به یاد داشته باشید که هوس و فکر مصرف سیگار تنها می‌تواند 5 دقیقه طول بکشد و سپس از بین می‌رود. قبل از ناامید شدن از ترک سیگار، لیستی تهیه کنید که شامل استراتژی‌های 5 دقیقه‌ای باشد. به عنوان مثال می‌توانید برای 5 دقیقه مهمانی را ترک کنید، برقصید و یا تغییر مکان دهید. حتماً در این زمان‌ها و موقعیت‌‌ها به این فکر کنید که سیگار و مصرف آن خطر ابتلا به سرطان دهان را 38 برابر می‌کند.

6. چند حامی برای ترک سیگار پیدا کنید

ترک سیگار گروهی

اگر دوستان و اعضای خانواده شما نیز از جمله افرادی هستند که موفق به ترک سیگار نمی‌شوند، به آن‌ها پیشنهاد دهید که با هم برنامه‌ریزی کرده و سیگار را ترک کنید. همچنین مراکز پشتیبانی و حمایتی زیادی برای ترک سیگار وجو دارد که می‌توانند به شما کمک کنند. آیا می‌دانید که کمک و مشاوره‌های متخصصین این امر، احتمال موفقیت در ترک سیگار را تا 4 برابر افزایش می‌دهد؟

7. ورزش کنید

ورزش برای ترک سیگار

مطالعات علمی محققان ثابت کرده که ورزش حتی به مدت 5 دقیقه در روز مانند پیاده‌روی یا ورزش کششی- قدرتی، مصرف سیگار را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است به مغز شما در تولید موادشیمیایی برای کاهش هوس جهت کشیدن سیگار کمک کند.

8. دوستان غیرسیگاری بیابید

وقتی در یک مهمانی یا جمع دوستانه هستید، بیشتر با افراد غیرسیگاری معاشرت کنید.

لوئیز که 53 سال سن دارد، پس از ترک سیگار می گوید: “وقتی به افراد سیگاری نگاه می‌کنید به آن‌ها حسادت نکنید، تصور کنید آنها کاری عجیب انجام می‌دهند. یعنی یک لوله سفید کوچک را روشن کرده و در هاله‌ای از دود تنفس می‌کنند!”

9. دست و دهان خود را مشغول نگه دارید

9. دست و دهان خود را مشغول نگه دارید

درمان جایگزین نیکوتین می‌تواند شانس موفقیت شما را در ترک سیگار دو برابر کند. انواع قرص و اسپری بینی نیز وجود دارد که به شما در ترک سیگار کمک خواهند کرد. اگر تمایل دارید که سیگاری در دست داشته باشید محصولاتی همچون سیگار الکترونیکی برای شما مفید خواهند بود. همچنین اگر عادت دارید که سیگار همیشه در دستتان باشد، حتما یک نوشیدنی جایگزین انتخاب کنید. برای خوردن نوشیدنی نیز بهتر است از نی استفاده کنید تا کمتر به سیگار فکر کنید و دست و دهان‌تان همزمان با هم مشغول باشد.

10. لیستی از دلایل ترک سیگار را تهیه کنید

10. لیستی از دلایل ترک سیگار را تهیه کنید

هیچ کس به اندازه خودتان روی شما شناخت ندارد. بنابراین مدام به خود یادآوری کنید که چرا تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید. لیستی از این دلایل را برای خود بنویسید و در صورتی که می‌خواهید از تصمیم خود منصرف شوید و یا تسلیم شوید، آن‌ها را مرور کنید.

در انتها بد نیست به راهکار جالب جوان 28 ساله‌ای اشاره کنیم که توانسته سیگار را ترک کند. وی می‌گوید: “من یک عکس از دخترم همواره با خود داشتم و هر وقت هوس سیگار کشیدن می‌کردم به آن نگاه می‌کردم و منصرف می‌شدم”.

شما چه راهکارهایی را برای ترک این عادت ناپسند سراغ دارید؟ حتماً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی‌رو دنبال کنید
منبع nhs
مطالب پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.