5 آسیبی که کار کردن مداوم با کامپیوتر به بدن شما می‌زند + راه‌های پیشگیری

اکثر افراد اغلب بر این گمان‌اند که کار با کامپیوتر، ساده‌ترین کار در جهان است. اما این تصور کاملا غلط می‌باشد زیرا که کار با رایانه در دراز مدت آسیب‌هایی به بدن انسان وارد خواهد نمود. به طور مثال، نشستن طولانی مدت برای بدن بسیار مضر است چرا که جسم انسان به این کار عادت ندارد. نشستن زیاد در حین کار با کامپیوتر باعث کمر درد نیز می‌شود.

همچنین استفاده مداوم از رایانه تاثیرات منفی روی گردش خون در بدن گذاشته که منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی در انسان می‌گردد. استفاده زیاد از صفحه کلید و ماوس باعث سفتی ماهیچه‌ها در دست، بازو، گردن و همچنین التهاب و صدمه در این نواحی می‌شود. علاوه بر این خیره شدن و نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش باعث خشکی چشم و سردرد می‌گردد. کار زیاد با رایانه منجر به بروز حالت‌هایی همچون استرس، اضطراب، انزوا و افسردگی نیز در فرد خواهد شد. ولی خوشبختانه مشکلاتی از این قبیل را می‌توان با راه‌حل‌هایی ساده تاحد زیادی پیشگیری کرد.

با این مقدمه، در مطلب پیش رو از دیجی رو قصد داریم 5 آسیبی که کار کردن مداوم با کامپیوتر به بدن شما می‌زند را بیان کرده و نکاتی برای پیشگیری از آن‌ها ارائه کنیم. با دیجی رو همراه باشید.

نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت زنگ خطری برای سلامتی انسان است. فرقی نمی‌کند شما در جلوی آینه بنشینید یا تلویزیون یا کامپیوتر. در هر حال این کار روی گردش خون تاثیر می‌گذارد و فشار مداومی را به کمر شما وارد می‌کند. همچنین هنگام نشستن، بدن کالری خیلی کمی می‌سوزاند، در حالی که اکثر افراد اغلب در حین کار مواد غذایی با کالری بالا مصرف می‌کنند. در نتیجه این امر باعث افزایش وزن، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و نهایتا کوتاه شدن عمر انسان می‌گردد.

راه‌های پیشگیری

نشستن اگرچه یک امر کاملا عادی و طبیعی است اما زمانی که بیش از حد باشد به عنوان خطری برای بدن انسان محسوب می‌شود. بنابراین سعی کنید این موضوع را کمی تغییر دهید و نکات زیر را رعایت کنید.

  • حداقل بعد از یک ساعت کار، 5 دقیقه استراحت کنید.
  • در طول استراحت قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید.
  • بخشی از کار خود را در حالت ایستاده انجام بدهید و در صورت امکان از میزهای ایستاده و بلند استفاده نمایید.
  • قبل یا بعد از کار حتما ورزش کنید و حرکات ورزشی در حین کار، مانند تصویر زیر انجام بدهید.
نرمش پشت میز نشینی
(برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید)

وضعیت نامناسب بدن

وضعیت و پوزیشن نامناسب بدن لزوما در حین نشستن ایجاد نمی‌شود. بلکه پوزیشن نامناسب در حالت ایستاده، خوابیده یا در حین راه رفتن نیز اتفاق می‌افتد. همچنین باید توجه داشته باشید که فعالیت‌های روزانه شما روی عضلات بدنتان تاثیر می‌گذارند و آن‌ها را سفت یا ضعیف می‌کنند. این امر باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، شانه، گردن و سردرد تنشی در حین انجام کار با کامپیوتر می‌شود.

وضعیت نشستن

راه‌های پیشگیری

  • در حین انجام کار با رایانه، استراحت مکرر داشته باشید و ورزش‌های کششی انجام بدهید.
  • گردن، پشت و کمرتان را با دستتان ماساژ دهید.
  • صفحه مانیتور کامپیوترتان را به صورت ارگونومیک تنظیم کنید، به صورتی که لبه بالایی هم تراز چشمتان باشد و به اندازه طول بازو از صورت شما فاصله داشته و مقدارکمی آن را رو به عقب زاویه بدهید.
  • صندلی‌های اداری ارگونومیک یا بالشتک‌های مناسب برای کمر خود تهیه کنید.
  • تلاش کنید که به وضعیت مناسب نشستن در حین کار عادت کنید یعنی کمی رو به عقب تکیه بدهید. این وضعیت برای سلامت کمر شما بهتر است.

فعالیت‌های تکراری و مداوم

دست درد

آسیب فشار تکراری (RSI)، نوعی بیماری است که ناشی از حرکات جسمی مداوم و تکراری می‌باشد که به تاندون‌ها، اعصاب و بافت‌های نرم آسیب می‌رساند. این آسیب به دلیل وضعیت نامناسب دست در حین کار کردن، باعث ایجاد سندروم تونل کارپال در آن‌ها می‌شود.

راه‌های پیشگیری

  • تمرینات و نکات گفته شده در بالا را رعایت کنید.
  • وضعیت بدنتان را در حالتی قرار بدهید که فشار کمتری به مچ دستتان وارد شود.
  • از ماوس‌های ارگونومیک استفاده کنید.
  • بازو و دست خود را در حالت استراحت و ریلکس قرار بدهید.
  • هنگام استفاده از ماوس یا صفحه کلید، نیروی کمی به آن‌ها وارد کنید.
  • قبل از شروع به کار دستان خود را ورزش دهید و گرم کنید.

خیره شدن به صفحه نمایش

چشم درد

ساعت‌ها خیره شدن به صفحه کامپیوتر منجر به خستگی چشم، سردرد، تاری دید، سوزش، خارش یا اختلالات موقت بینایی می‌شود. خوشبختانه، خستگی چشم به ندرت منجر به آسیبی جدی می‌شود و با رعایت موارد ساده‌ای می‌توان به راحتی آن را بهبود بخشید یا از آن‌ها پیشگیری کرد.

راه‌های پیشگیری

  • از نمایشگرهای با کیفیت و اندازه مناسب استفاده کنید.
  • از نگاه کردن به صفحه با تابش و نور زیاد خودداری کنید.
  • حداقل به اندازه یک بازو بین چشمتان و صفحه نمایش فاصله باشد.
  • گاهی اوقات چشمک بزنید یا چشمانتان را ببندید.
  •  از قانون 20/20/20 حتما پیروی کنید. یعنی هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه روی یک جسم که به فاصله 20 فوتی (6 متر) شما قرار دارد، نگاه و تمرکز کنید. برای یادآوری این قانون می‌توانید از ابزاری مانند EVO یا EyeLeo استفاده کنید.
  • روشنایی اتاقتان را بهبود ببخشید.
  • زمانی که فضای اتاق تاریک می‌شود، نور صفحه کامپیوترتان را هم تنظیم و کم کنید.

فشار عاطفی، اضطراب و افسردگی

تعامل اجتماعی

کامپیوتر ابزاری است که به ما کمک می‌کند تا در زمان کمتر، کار بیشتری را انجام دهیم. در عین حال این ابزار سبب می‌شود تا افراد زمان کمتری را با خانواده، همکاران و دوستان خود بگذرانند. لذا این موضوع منجر به افسردگی، انزوا و اضطراب در افراد می‌گردد. علائمی همچون سردرد، کمر درد، بی‌خوابی، تغییر ریتم تنفس و ضربان قلب بالا، عموما نشان دهنده‌ی افسردگی و اضطراب در انسان هستند.

راه‌های پیشگیری

  • آگاهانه و عمیق نفس بکشید.
  • علاوه بر ورزش‌های کششی، اقدام به پیاده‌روی تند یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها کنید تا سطح استرس‌تان کم شود.
  • در اوقات فراغت‌تان به دنبال تعامل اجتماعی باشید.
  •  وعده‌های غذایی‌تان را با همکاران، دوستان یا اعضای خانواده خود بخورید.
  • نوشیدن مقدار زیاد آب را فراموش نکنید.
  • برای فعالیت‌های اجتماعی بعد از کار، حتما برنامه ریزی کنید.
  • مدیتیشن را قبل یا بعد از کار انجام بدهید.
  • قبل یا بعد از کار ورزش کنید.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، در صورتی که از کامپیوتر مدت زمان طولانی استفاده می‌کنید، حتما به فکر سلامتی جسم و روحتان باشید. خوشبختانه با رعایت موارد ساده و آسانی در زندگی، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های ناشی از کار مداوم با کامپیوتر خودداری کرد. حتما توجه داشته باشید که در برنامه زندگی‌تان ورزش، تعامل اجتماعی و استراحت را قرار بدهید و اجازه بدهید این تغییرات جزئی از رفتار و شیوه زندگی‌تان شود.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع makeuseof
مطالب مرتبط
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها