5 راه برای برطرف کردن مه مغزی؛ مراحلی ساده برای بهبود تمرکز و توجه

مه مغزی که به عنوان “هوشیاری ابری” یا “ذهن مه‌آلود” نیز شناخته می‌شود، به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد احساس می‌کند کمی کمتر از حد معمول بیدار یا هوشیار است! در این حالت فرد از زمان یا محیط اطراف خود کاملاً آگاه نیست و به دشواری می‌تواند روی یک موضوع متمرکز شده و توجه کند. از جمله علائم شایع مه مغزی این است که تمرکز و توجه فرد کم می‌شود، به سختی می‌تواند افکارش را واضح بیان کند، حافظه‌اش ضعیف می‌شود، در تصمیم‌گیری مشکل دارد و احساس خستگی ذهنی می‌کند.

در این مقاله از دیجی رو قصد داریم پنج روش را معرفی کنیم که می‌توانند به از بین بردن مه مغزی کمک کنند. نیازی به گفتن نیست که بهبود تمرکز و توجه تا چه حد می‌تواند به شما کمک کند تا در زندگی روزمره پیشرفت کنید. پس اگر علائم بالا را در خود می‌بینید، حتماً در ادامه ما همراه باشید.

5 روش مؤثر برای از رفع علائم مه مغزی

1- فعال باشید

مه مغزی

«سابینا برنان» (Sabina Brennan)، نویسنده کتاب «غلبه بر مه مغزی» می‌گوید وقتی شروع به ورزش می‌کنید، خونی که در مغز شما جریان پیدا می‌کند، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به سلول‌های عصبی‌تان می‌رساند. با ورزش منظم، بهبودهایی در حافظه، توجه و سرعت پردازش اطلاعات در مغز خود، مشاهده خواهید کرد.

2- خودتان را به چالش بکشید

مه مغزی

کارشناسان مرکز «Hackensack Meridian Health» در نیوجرسی می‌گویند فعالیت ذهنی نیز به همان اندازه فعالیت بدنی اهمیت دارد. در واقع، این متخصصان پیشنهاد می‌کنند که با مغز خود مانند یک عضله رفتار کنید و مطمئن شوید که این عضوتان نیز به صورت منظم ورزش می‌کند. ورزش دادن مغز می‌تواند به شکل حل پازل‌ها و بازی‌های سنتی تقویت‌کننده ذهن باشد و نتیجه آن می‌تواند کیفیت زندگی روزمره شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود دهد. به طور منظم مطالعه کنید و در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید (کار یا سرگرمی) اطلاعات کسب کنید. درگیر شدن با چنین فعالیت‌هایی سلول‌های مغزی شما را تحریک می‌کند و آن‌ها را فعال نگه می‌دارد.

3- درست و سالم غذا بخورید

مه مغزی

تغذیه ذهن فقط به بازی‌های فکری و انجام فعالیت‌های مغزی خلاصه نمی‌شود و غذا خوردن نیز تأثیر مستقیمی بر این مسئله دارد. «فلیسیا گلدستین» (Felicia Goldstein)، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا، می‌گوید: «من به شدت رژیم غذایی مدیترانه‌ای را توصیه می‌کنم.» نشان داده شده است که خوردن زیاد ماهی، میوه، سبزیجات، آجیل، لوبیا و غلات کامل، تفکر، حافظه و سلامت کلی مغز را بهبود می‌بخشد.

4- به اندازه کافی استراحت کنید

مه مغزی

«کامینی کریشنان» (Kamini Krishnan)، متخصص اعصاب در کلینیک کلیولند، اینگونه توضیح می‌دهد که: «مه مغزی نوعی تجلی التهاب یا پاسخ به استرس مزمن است. ما به افراد توصیه می‌کنیم قبل از اینکه احساس خستگی کنند، به مدت 20 تا 30 دقیقه استراحت کنند و فعالیت متمرکزی مانند پیاده‌روی یا گوش دادن به موسیقی انجام دهند.»

5- خوب بخوابید

مه مغزی

بنا به گفته محققان دانشکده پزشکی هاروارد، کمبود خواب می‌تواند باعث مه مغزی شود. «خواب فرصتی است که مغز و بدن می‌توانند سموم را پاکسازی کرده و به سمت بهبودی حرکت کنند. بنابراین، مطمئن شوید که به بدن خود اجازه خواب کافی و مورد نیازش را می‌دهید. هر شب 7 تا 7 ساعت بخوابید و هر شب با رفتن به رختخواب در یک زمان مشخص، یک برنامه خواب منظم داشته باشید و همیشه از آن پیروی کنید.

جمع‌بندی

مه مغزی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و به روش‌های مختلفی خود را نشان دهد. اما خبر خوب این است که با انجام برخی تغییرات ساده در سبک زندگی خود، می‌توانید به طور قابل توجهی علائم آن را بهبود ببخشید. با به کارگیری نکات ساده‌ای که در این مقاله ذکر کردیم، می‌توانید به ذهن خود کمک کنید تا به طور واضح‌تر و کارآمدتر عمل کند. با این حال باید صبور باشید، زیرا بهبود علائم مه مغزی ممکن است زمان ببرد. به خودتان سخت نگیرید؛ مه مغزی یک مشکل رایج است و شما تنها نیستید، اما با این وحود اگر نگران مه مغزی خود هستید، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

منبع morninghoney
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها