سید مرتضی موسویان، رئیس فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد طی برگزاری «همایش فرصتهای سرمایه گذاری و کسب و کار در فناوری اطلاعات و ارتباطات» عنوان کرده است که 4.5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که 40 درصد این تعداد را دانشجویان رشتههای مهندسی به خود اختصاص دادهاند و از این میان 17 درصد مربوط به دانشجویان حوزه برق و کامپیوتر است. موسویان با اشاره به تغییر روند قطبهای اقتصادی بازار به سمت توسعه خدمات رسانی و جایگزینی آن با 48 درصد به جای صنعت و کشاورزی گفت:
آمارهای غیررسمی از ضریب نفوذ ۸۰ درصدی اینترنت در کشور حکایت دارد و این درحالی است که متوسط استفاده از اینترنت در دنیا ۴۶ درصد است. درهمین حال این آمارها از وجود ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور حکایت دارد.
۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال در این شبکه های اجتماعی عضویت دارند. بررسی ها نشان می دهد که به صورت میانگین ایرانیها ۵ تا ۹ ساعت در روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند و میانگین این حضور در دنیا ۱۶ ساعت در ماه است.
پیش بینی می شود تا ۴ سال دیگر، میانگین حضور در شبکه های اجتماعی در دنیا به ۱۲۰ ساعت در ماه رشد پیدا کند.
کلمه «خبر» محبوب ترین عبارت جستجو شده ایرانیان
مشاور وزیر ارشاد با بیان آن که حدود 20 میلیون مصرف کننده بازیهای کامپیوتری در کشور وجود دارد اعلام کرد که ایرانیها سالانه چیزی حدود 14.6 میلیارد ساعت خود را صرف بازیهای کامپیوتری و موبایلی میکنند. وی میگوید که ظرفیت بالقوه بازار فناوری اطلاعات ایران برای سرمایه گذاری به 8 برابری ظرفیت پهنای باند کشور طی 3 سال اخیر رسیده است. هم اکنون وبگاههای پر بازدید ایران مربوط به پایگاههای داخلی بوده و توسط این سرورها مدیریت میشود و پس از ایران نیز جایگاه دوم در اختیار سرورهای آمریکایی است. کاربران ایرانی به ترتیب از وبگاههای ارائه کننده خبر، تبلیغات، بازی و نرم افزار، شبکه های اجتماعی و محتوای آموزشی، استقبال می کنند. این آمار نشان می دهد مردم به سمت فرهنگی شدن و ارتقای سواد رسانه ای در حال حرکت هستند و بررسی منابع داده ای از پرمخاطب ترین محتوای دیجیتال نیز نشان می دهد که علاوه بر استفاده از گوگل و یوتیوب، ایرانیها بیشترین عضویت را در شبکه های اجتماعی تخصصی دارند.
موسویان میگوید:
کاربران ایرانی بیشترین عضویت را در شبکه اجتماعی لینکدین در میان کشورهای منطقه دارند و این نشان از آن دارد که کاربران ایرانی به دنبال تخصص هستند. در همین حال بیشترین رجوع به نرم افزارهای کاربردی و نقشه در میان سرویس های خارجی، از علاقه آنها به محتوای فرهنگی حکایت دارد. جایگاه ایران در رتبه بندی خدمات الکترونیم و تولید محتوا مطلوب نیست.
در انتها وی از تشکیل شبکه همکاری فعالان تجارت تولید محتوا در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بستر 400 خانه فرهنگ دیجیتال خبر داد. رئیس مرکز رسانه های دیجیتال از افزایش سرعت شبکه سازی مجازی با ایجاد « شبکه ابر فرهنگ» تا ۹۰ برابر خبر داد و در زمینه حمایت از پروژه های این بخش گفت: تنها ۲۳ درصد از حمایتهای انجام شده به هدف رسیده و ۶۷ درصد از حمایتهای انجام شده از بخش خصوصی، محقق نشده است.