بلیط هواپیما فلای تودی

چگونه در بدترین شرایط آرام و خونسرد باشیم؟ 8 راهکار عملی و موثر

در زندگی همه ما موقعیت‌های استرس‌آور زیادی وجود دارد. اگر ما نتوانیم در این موقعیت‌ها خونسرد باشیم و آرامش خود را حفظ کنیم، مطمئناً نتایج مخرب زیادی در پی خواهد داشت. به دست آوردن آرامش و خونسردی در زندگی غیر ممکن نیست، تنها نیاز به اجرای روش‌های موثر و تمرین روزانه دارد. در این مطلب قصد داریم راهکارهای عملی و موثری که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در موقعیت‌های مهم زندگی خونسرد و آرام باشید را آموزش بدهیم. با دیجی رو همراه باشید.

1. نفس عمیق بکشید

نفس عمیق

هر زمان که با یک وضعیت استرس‌زا روبرو شدید و می‌خواهید با عجله کار را تمام کنید و به نتیجه برسانید، برای یک دقیقه کار را متوقف کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • پنج مرتبه نفس عمیق بکشید و به آرامی هوا را از دهانتان خارج کنید.
  • در ذهنتان تصور کنید که با انجام هر بازدم، تمام استرس از بدن شما در حال خارج شدن است.
  •  لبخند بزنید، حتی اگر نمی‌توانید بخندید، حتما ادای لبخند زدن را در بیاورید.

در صورت نیاز هر چند ساعت در محل کار یا خانه برای آرامش و احساس خونسردی بیشتر، مراحل بالا را تکرار کنید.

2. عضلاتتان را شل کنید

2. شل کردن عضلات

پس از انجام مراحل بالا، خیلی سریع نقاط و عضلات سفت شده در بدنتان مانند فک بسته شده، شانه‌های سفت شده، دست‌های به هم فشرده و… را شناسایی کنید.

برای ایجاد آرامش کامل در بدن، هر قسمت از بدن خود را که تحت تنش و در حالت انقباض است به آرامی لمس کنید یا ماساژ دهید. تصور کنید که در مکانی آرام در حال انجام این کار هستید؛ به عنوان مثال تصور کنید در ساحل، وان آب گرم یا  جاده‌ای زیبا هستید.

3. آرام غذا را بجوید

3. جویدن آرام

اگر می‌خواهید صبور بودن را یاد بگیرید و در عین حال وزن نیز کم کنید، هنگام صرف غذا آرام و خونسرد باشید. خوردن غذا با سرعت کم و جویدن آرام آن، یک روش مطمئن برای جلوگیری از خوردن زیاد است.

با ذهنی آگاه به طعم، بافت و رایحه غذا توجه کنید، به آرامی غذا را بجوید و سعی کنید تمام موادی که برای درست کردن غذا استفاده شده است را حدس بزنید. جویدن آرام غذا به خصوص غذاهای مورد علاقه‌تان به شما کمک می‌کند که صبور و خونسرد بوده و احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

4. رهایش کنید!

3. رها کردن

رها کردن و فکر نکردن در مورد موقعیت‌های استرس‌زا، یک عادت بسیار خوب و کارامد است. مطمئناً این موقعیتی که الان در آن قرار دارید پایان دنیا نخواهد بود. همچنین استرس و نگرانی از وضعیتی که در آن قرار دارید هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و به شما کمکی نخواهد کرد، پس در مورد آن فکر نکنید و رهایش کنید. هر چند باید بدانید که رها کردن آسان نیست و نیاز به تمرین و به دست آوردن مهارت دارد.

5. از مسیر لذت ببرید

4. از مسیر لذت ببرید

تمرکز روی نتیجه نهایی، طاقت فرسا و استرس آور خواهد بود. دنبال کردن اهداف و به دست آوردن نتیجه به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد. اهداف بزرگتان را به چندین هدف کوچک‌تر تقسیم کنید تا انگیزه بیشتری برای ادامه راه پیدا کنید.

تمرکز روی افکار منفی را متوقف کنید. بازخورد مثبت و جایزه به خودتان بدهید تا بتوانید استرس را از خود دور کنید و آرام باشید. توجه به مسیر و روند دستیابی به هدف باعث می‌شود که شادی و انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهدافتان داشته باشید.

6. به آینده فکر کنید

5. به آینده فکر کنید

هنگامی که با موقعیتی استرس‌زا روبه‌رو می‌شوید، نفس عمیقی بکشید و از خود بپرسید: “آیا این موضوع در هفته آینده، ماه آینده، سال آینده و 10 سال دیگر برای من مهم خواهد بود؟”

خیر، مسلماً این طور نخواهد بود، مواردی که برایشان امروز استرس دارید، مطمئناً هفته آینده یا حتی روز دیگر برایتان اصلاً مهم نخواهند بود.

7. کمال‌گرا نباشید

6. کمال‌گرا نباشید

فکر کردن در مورد کمال و بی‌نقص بودن را متوقف کنید. هیچ کس در این دنیا کامل و بدون نقص نیست. کمال‌گرایی و تلاش برای کامل شدن، فقط به شما استرس می‌دهد. همیشه نقص‌ها و کاستی‌های خود و دیگران را بپذیرید، این کار سبب آرامش و خونسردی شما خواهد شد.

8. صبور باشید

“پس از دشواری آسانیست ناچار *** ولیکن آدمی را صبر باید”  «سعدی»

7. صبور باشید

صبور بودن باعث آرامش و خونسردی بیشتر در شما می‌شود. برای اینکه بتوانید صبورتر باشید و توانایی کنترل استرس و نگرانی‌های خود در موقعیت‌های استرس‌زا را داشته باشید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • دفعه بعدی که به فروشگاه رفتید، در طولانی‌ترین صف قرار بگیرید.
  • به جای اینکه از طریق همراه بانک کارهای خود را انجام دهید به بانک بروید و در صف منتظر بمانید.
  • از مسیر دورتر و طولانی‌تر برای رسیدن به محل کارتان استفاده کنید.
  • و ….

این روش‌ها باعث خونسردی و صبر بیشتر در شما می‌شود. حتماً پیشنهاد می‌کنیم برای چند روز از این روش‌ها استفاده کنید تا نتایج آن را در زندگیتان ببینید.

منبع lifehack
مطالب پیشنهادی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments