کمپانی نام آشنای فیسبوک در حال حاضر سه برنامه پیام رسان محبوب را تحت مالکیت خود دارد: مسنجر فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام. البته محبوبیت این برنامهها در همه مناطق یکسان نیست؛ مسنجر در آمریکا کاربرد بیشتری دارد، واتس اپ برنامه مورد علاقه اروپاییها و هندیها است و البته اینستاگرام توانسته به محبوبیتی جهانی دست پیدا کند. با توجه به همین تفاوت میزان محبوبیت بر اساس مناطق جغرافیایی، فیسبوک نمیخواهد هیچ کدام از پیام رسانهای خود را کنار بگذارد اما در عین حال در نظر دارد تا آنها را از پراکندگی نجات داده و شکلی واحد و یکپارچه به اپهای خود بدهد. بر اساس گزارش جدیدی هم که به تازگی منتشر شده، مدیر عامل فیسبوک، مارک زوکربرگ برنامههایی برای ادغام خدمات پیام رسانی این شرکت دارد.
ارسال پیام از واتس اپ به مسنجر فیسبوک
این حرکت که در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود به سر میبرد، در واقع برنامهنویسان اپهای مذکور را مجبور میکند تا همه چیز را از نو طراحی کرده و سیستم برنامهنویسی پیام رسانها را تغییر اساسی دهند. این طور که به نظر میرسد، این فرایند در سال جاری به اتمام خواهد رسید و پس از آن با وجود اینکه مسنجر، واتس اپ و اینستاگرام کماکان به صورت مستقل فعالیت خواهند کرد اما زیرساختهای مشترکی خواهند داشت.
اگر بخواهیم از دید کاربران معمولی به قضیه نگاه کنیم، چنین کاری به افراد اجازه میدهد تا به سادگی هر چه تمام از واتس اپ برای کسانی که تنها مسنجر فیسبوک را بر روی گوشی خود دارند، پیام ارسال کنند و بر عکس. این قابلیت همچنین با سیستم پیام رساتی دایرکت اینستاگرام هم سازگار خواهد بود. هر چند که به نظر میرسد سرویس پیام رسان اینستاگرام در آینده و با اتمام پروژه به یک اپ مستقل و جدا تبدیل شود.
با توجه به دردسرهای سال گذشته فیسبوک در زمینه حفظ حریم خصوصی، زاکربرگ دستور داده تا در فرایند ادغام پیام رسانها، رمزگذاری در سراسر زیرساخت آنها به صورت کامل اعمال شود. این بدان معنی است که غول شبکههای اجتماعی قادر به سوء استفاده از دادههای کاربران خود نخواهد بود. با این حال، انتظار می رود سیستم تبلیغات هدفمند در هر سه پلتفرم همچنان وجود داشته باشد.
ظاهراً فیسبوک قصد دارد با طراحی زیرساخت جدید، جنبههای پیام رسانی فیسبوک و رسانهای اینستاگرام را با یکدیگر متحد کرده و هر دو برنامه را کاملتر از گذشته کند. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، در این صورت کاربران این دو پلتفرم قادر خواهند بود به راحتی استوریها و پستهای شخصی خود را با دوستانشان و از طریق هر یک از این دو برنامه به اشتراک بگذارند. البته این کار یک نفع دیگر هم برای فیسبوک دارد و آن اینکه با وصل شدن سرویس پیام رسان به پروفایلهای شبکه اجتماعی، سیستم تبلیغات هدفمند بسیار بهتر از قبل عمل خواهد کرد.
حال باید دید فیسبوک چگونه میخواهد سرویسهای خود را یکپارچه کند. در حال حاضر واتس اپ برای ثبت نام کاربران به یک شماره تلفن نیاز دارد، در حالی که اینستاگرام و مسنجر از کاربران تقاضای آدرس ایمیل و اطلاعات هویتی را دارند.
یکی دیگر از مسائل پیش روی فیسبوک، نحوه طراحی استوریها در سیستم جدید است. در حال حاضر هر سه برنامه مذکور قابلیت خاص خود را در این زمینه دارا هستند و منطقیترین راه این است که رویکرد هر سه با هم ادغام شده و یک سیستم جدید برای استوریها شکل بگیرد. اما این کار میتواند لطمه بزرگی به اینستاگرام زده و فعالیت کاربران را به شدت کاهش دهد. بنابراین راهی نمیماند جز اینکه سیستم استوری از واتس اپ و مسنجر به طور کلی حذف شده و یا به همین شکل فعلی خود باقی بماند.
پروژه یکپارچهسازی پیام رسانها چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟
بر اساس گزارش امروز، این تصمیم باعث ایجاد یک سری درگیریهای داخلی در فیسبوک شده است. در واقع، گفته میشود که دهها تن از کارکنان واتس اپ ماه گذشته با زاکربرگ جلسهای داشته و در مورد برنامههایشان با وی بحث کردهاند.
در حال حاضر، فیسبوک قصد دارد تا ادغام پیام رسانها را تا پایان سال جاری یا حداکثر اوایل 2020 به پایان برساند. این غول رسانههای اجتماعی با انتشار بیانیهای، تأیید کرده که با شروع روند بررسی جزئیات کار، بحثها و گفتگوهای زیادی پیش میآید که باید به آنها رسیدگی شود.
در مجموع با اینکه زاکربرگ اعلام کرده این شرکت در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای کسب درآمد از طریق یکپارچهسازی پیام رسانها ندارد اما همان طور اشاره کردیم، مواردی مانند بهبود دادههای مربوط به استفاده کاربران از اپها، دیر یا زود میتواند به یک منبع درآمد جدید برای فیسبوک بدل شود.