پسرعموهای چینی مزدا و فولکسواگن حالا که از ایران سردرآوردهاند با استقبال قابل قبولی از سوی مشتریان ایرانی مواجه شدهاند. خرید و فروش بسترن در هر دو مدل B30 و B50 روی سایت دیوار حکایت از آن دارد که با وجود رکود نسبی حاکم بر بازار خودروی کشور، این سدانهای چینی همچنان مشتریان خود را دارند.
اوایل آبان ماه ۱۳۹۷ بود که اکبر دیزهچیان، رئیس یکی از اتحادیههای نمایشگاهداران اتومبیل اعلام کرد با تغییر قیمت خودروهای خارجی از حدود ۲۵۰ میلیون تومان به قیمتی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان، «توجیه اقتصادی» خرید این خودروها از بین رفته است. با این حال، بیشتر تولیدکنندگان چینی توانستهاند قیمت خودروهای خود را همچنان زیر ۲۰۰ میلیون تومان نگه دارند و مشتریان خود را نیز حفظ کنند.
گروه خودروسازی بهمن که مونتاژ و عرضه خودروهای بسترن در ایران را بر عهده دارد، این روزها برنامهای برای فروش بسترن ندارد و خرید و فروش و تعیین قیمت این خودرو روی سایتهای اینترنتی و در نمایشگاههای اتومبیل انجام میشود.
بر اساس قیمتهای درج شده روی سایت دیوار، بسترن B30 صفر در بازه قیمتی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در معرض فروش قرار گرفته. برای مدل B50 این خودرو نیز، که فقط انواع کارکرده آن در بازار موجود است، قیمتگذاریهای اینترنتی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان انجام میشود.
اما چه دلیلی وجود دارد که مشتریان ایرانی به سمت این خودرو جذب شوند و به بازار فروش این سدان چینی پاسخ مثبت بدهند؟
خودروی بسترن که محصولی از گروه خودروسازی فا در کشور چین است، در یک دهه گذشته تغییرات زیاد داشته. با وجود آنکه اولین مدل عرضه شده از این خودرو در ایران با استقبال چندانی مواجه نشد، تغییرات ایجاد شده در طراحی خارجی و پیشرانه این خودرو، ایرانیها را به خرید بسترنهای B30 و B50 F مشتاق کرده است.
همون طور که در ابتدای این مطلب نیز عنوان شد، خیلیها بسترن را پسرعموهای چینی دو خودوری مزدا و فولکسواگن میدانند. گروه فا برای تولید مدلهای مختلف B50 از پلتفرمهای مزدا استفاده کرد و در ساخت مدل B30 – که در ایران طرفداران بیشتری دارد – پلتفرم فولکسواگن را به کار گرفت. همین موضوع نیز به رونق فروش بسترن کمک شایانی کرد.
نکته جالب توجه دیگری که به خصوص در بسترن B30 به مذاق مشتریان ایرانی خوش میآید، طراحی اتاق و داخل کابین است. کشیدگیهای به کار رفته در طراحی داشبورد، نصب نمایشگر لمسی هفت اینچی و استفاده از صندلیهای خوشفورم و راحت از مزیتهای اصلی طراحی داخل اتاق این خودرو است. البته هنوز مواد به کار رفته در داخل اتاق این خودرو با دیگر خودروهای خارجی فاصله بسیار دارد.
از نظر قدرت موتور هر دو مدل B30 و B50 کما بیش مشابه هم عمل میکنند. بسترن B30 با حجم موتور ۱۵۹۸ سیسی و وزن ۱۲۷۰ کیلوگرم کمی سریعتر از مدل دیگر به نظر میرسد. بسترن B50 F دارای موتوری با حجم ۱۷۹۸ سیسی است و وزن آن نیز ۱۳۹۵ کیلوگرم مشخص شده.
نکته مثبت دیگری که در بسترن B30 دیده میشود، به عملکرد بهتر پیشرانه آن باز میگردد که کارشناسان خودرو دلیل آن را در استفاده از پیشرانه ۱۶ سوپاپه و گیربکس شش سرعته اتوماتیک – محصول آیسین ژاپن – میدانند. همه این نکات فنی موجب شده است خودروی بسترن به رقیبی جدی برای دیگر محصولات چینی تبدیل شود.
هرچند اما و اگرها در مورد خودروهای چینی هنوز هم بین مشتریان ایرانی وجود دارد اما گرم بودن بازار فروش بسترن در ایران نشان میدهد که باید نگاهی تازه به خودروهای چینی و آینده حضور آنها در بازار ایران داشت.