روز دوشنبه چهارم فوریه، پانزدهمین سالگرد تاسیس شبکه اجتماعی فیسبوک بود. مارک زاکربرگ در سال 2004 فیسبوک را پایه گذاری کرد و حالا پس از یک و نیم دهه، این پروژه دانشگاهی در هاروارد به یکی از غولهای اینترنتی جهان تبدیل شده است که بیش از 2.7 میلیارد نفر عضو آن هستند.
واضح است که رسیدن به این نقطه کار سادهای نبوده است اما زاکربرگ به ویژه در چند سال اخیردر این مورد با مشکلات متعددی مواجه شده و به شخصیتی دو قطبی تبدیل شده است. او و دیگر شرکتهای تکنولوژی، با چالش زیر پا گذاشتن حریم شخصی کاربران روبرو بودهاند، از هکهای گستردهای که در حسابهای کاربری رخ داد تا سرقت اطلاعات شخصی استفاده کنندگان از فیسبوک. زاکربرگ و تیم او توسط مقامات سیاسی مورد انتقاد قرار گرفتند و پای آنها به کنگره هم باز شد. هنوز هم نگرانیها و بحثهایی درباره استفاده از فیسبوک برای مداخله در نتایج انتخابات روسیه در جریان است.
اما مارک زاکربرگ روز گذشته گفت: “اینها همه مشکلاتی جدی هستند، ما این مسئولیت را داریم که این شبکهها را حرفهایتر مدیریت کنیم و از آسیبهای احتمالی جلوگیری نماییم.” او اشاره کرد که فیسبوک بودجه مربوط به امنیت را افزایش داده و به رقم 5.1 میلیارد دلار رسانده است. البته او نگاه خوشبینانهای به قضیه دارد و میگوید اگرچه برخی از مردم از تغییراتی که شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره ما به وجود آوردهاند راضی نیستند اما در نهایت به این رضایت دست پیدا خواهند کرد.
او میگوید: “پیش از دوران اینترنت، اگر علایق شما با افراد دور و برتان متفاوت بود پیدا کردن کسانی که با شما همفکر باشند و علایق مشترکی داشته باشند کار بسیار دشواری بود. اگر کسی که میشناختید از نزدیکی شما نقل مکان میکرد ارتباط با او دشوار میشد و بیشتر اوقات این ارتباط از بین میرفت. اگر قصد داشتید توجه مردم را به یک مشکل و موضوع جلب کنید چارهای جز متوسل شدن به سیاستمداران و رسانههای قدرتمند را نداشتید. اگر میخواستید مشتریان جدیدی برای کسب و کار خود پیدا کنید مجبور بودید از تبلیغات گرانقیمت و بیلبورد استفاده کنید. اما حالا میتوانید با هر کسی که دوست دارید و با صدا و پیام خودتان، ارتباط برقرار کنید.”