تکنولوژی در چند دههی گذشته رانندگی با اتومبیلها را آسانتر و ایمنتر کرده است. ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش، هدایت گشتاور و دیگر تکنولوژیهایی که خودرو را در جاده نگه میدارند و از منحرف شدن آن جلوگیری میکنند. به همین دلیل است که خودروهای جدید بسیار بهتر از خودروهای قدیمی از پس پیچها بر میآیند.
شرکت لامبورگینی نیز با سیستم جدید LDVI خود یک گام دیگر به جلو برداشته است. واحد کنترل موتور (ECU) دادهها را از کل اتومبیل دریافت میکند و از آنها برای تنظیم هدایت اوراکان ایوو اسپایدر جدید این شرکت در زمان واقعی استفاده میکند (در واقع 20 میلیثانیه تأخیر دارد اما نمیتوان بیش از این به زمان واقعی نزدیک شد). اتومبیلها مدتها است که نوعی از این سیستم را پیادهسازی کردهاند اما این خودروساز ایتالیایی باید بتواند این کار را در سرعتهای بسیار زیاد و محیطهایی انجام دهد که خودروهای سواری یا شاسی بلند معمولی با آنها مواجه نمیشوند.
لامبورگینی میتواند با استفاده از این تکنولوژی قدرت خام اتومبیل سوپر اسپورت تمام چرخ خود را که به موتور V10 و 630 اسب بخار مجهز است، رام کرده و به حدی برساند که یک رانندهی معمولی (که توان پرداخت 287 هزار دلار را دارد) بتواند از رانندگی با این خودرو لذت ببرد و از جاده منحرف نشود.
سیستم LVDI در واقع یک واحد پردازندهی مرکزی بسیار سریع است که دادههای سطح جاده، تنظیمات اتومبیل، چرخها و نحوهی رانندگی راننده را میگیرد و سپس از این دادهها برای کنترل جنبههای مختلف اوراکان استفاده میکند.
این سیستم در هماهنگی با حسگرهای سختافزاری LPI نسخهی 2 کار میکند. در این سیستم از چرخشنماها و شتابسنجهای قرار گرفته در مرکز جرم اتومبیل استفاده میشود. این سیستم حرکات اتومبیل را میسنجد و دادهها را با پردازندهی LVDI به اشتراک میگذارد.
لامبورگینی میگوید این سیستم آنقدر با تمام جنبههای رانندگی هماهنگ است که میتواند بهترین تنظیمات رانندگی را برای لحظهی بعد تشخیص دهد. به عبارت دیگر اگر پشت فرمان و در حال عبور از پیچهای جاده هستید این سیستم رفتار شما را در رابطه با پیچها تشخیص میدهد و خودش را با آن هماهنگ میکند.
موریزیو ریگیانی، مسئول ارشد فناوری در شرکت خودروسازی لامبورگینی، میگوید «در آینده میتوان با استفادهی هوشمندانه از گشتاور و هدایت تمام چرخ و حرکت و کنترل گشتاور هر چرخ، به سیستمی با قابلیت پیشبینی بیشتر دست یافت و این همان چیزی است که در اوراکان ایوو به دنبال آن هستیم.»
لامبورگینی جهانی بدون موتورهای احتراق گازی را تصور میکند، خطهای تولیدی برای اتومبیلهای هیبرید و الکترونیکی راهاندازی کرده است. اما ریگیانی به این نکته اشاره میکند که احتمالاً لامبورگینی آخرین شرکتی خواهد بود که استفاده از موتورهای احتراق قدرتمند و پر سر و صدای گازی را متوقف میکند.
کنترل کردن این حجم از قدرت موتور نیازمند تکنولوژی فوقالعادهای است و این همان جایی است که LVDI و دیگر تکنولوژیهای مرتبط به میان میآیند. این شرکت اتومبیلسازی بر این باور است که نتیجهی استفاده از این سیستم، صرف نظر از شرایط اتومبیل، دستیابی به همان چیزی است که راننده میخواهد. با هر خودرویی که مواجه باشید، اتومبیلتان باید بتواند نیازهای شما را (به شیوهای کنترل شده) بهتان ارائه دهد.
این کنترل راننده را قادر میسازد تا کاری را انجام دهد که به ماهها یا سالها تمرین نیاز دارد: دریفتینگ. این کار خلاف خواستههای این اتومبیل است و پردازندهی اتومبیل باید برای انجام آن از کشش چرخها صرف نظر کند. اما در حالت اسپورت میتوانید این کار را انجام دهید. برای انجام چنین کاری اتومبیل باید (در زمان واقعی و به شیوهای امن) مواردی همچون زاویهی لغزش خود را اندازهگیری کند. اوراکان ایوو اسپایدر باید تمایل شما به دریفت کردن را درک کند و به مبارزه با آن نپردازد. اگر با این کار راننده مبارزه کند، خودرو و راننده با تکانی سخت به حالت معمولی باز میگردند.
برای اینکه به رؤیای سریع و خشمگین خود دست پیدا کنید، این خودروساز کار خود را از همانجایی شروع کرده است که شرکتهای دیگر نیز در مواجه با تکنولوژیهای جدید سراغ آن میروند: در شبیهساز. اما یک کامپیوتر نمیتواند دنیای واقعی را با جزئیات دقیق آن بازسازی کند. بیشتر این جزئیات نیز به تایرها برمیگردد، متغیری که پیشبینی آن به دلیل مواد سازنده و پوشش آن سخت است.
و البته که راننده نیز وجود دارد. هر کدام از ما به شیوهی متفاوتی رانندگی میکنیم اما تجربهی رانندگی باید برای همهمان یکسان باشد. باید به این نکته توجه کنیم که با وجود تمام این تکنولوژیها باز هم با یک تجربهی رانندگی مواجه هستیم. ریگیانی میگوید «نمیخواهیم این سیستم را جایگزین راننده کنیم. میخواهیم اتومبیلی داشته باشیم که خواستههای راننده را درک میکند.»
شرکت لامبورگینی به خاطر موتورهای احتراق قدرتمند، سر و صدای زیاد، طراحی فوقالعاده و قیمتهای سرسامآور خود شناخته میشود. اما حقیقت این است که اگر راننده نتواند از اتومبیلهای این شرکت استفاده کند تمام این قدرت بدون استفاده خواهد ماند. آخرین سیستم طراحی شده توسط این شرکت کنترل این قدرت شگفتانگیز را در اختیار رانندگان قرار میدهد. البته که فقط افراد معدودی میتوانند یک لامبورگینی داشته باشند اما همهی ما دید مثبتی در رابطه با سیستمی داریم که رانندگی را ایمنتر و البته جذابتر میکند.