سامسونگ کمتر از 12 ماه پس از بستن یکی از کارخانههای خود در تیانجین، این بار میخواهد تولید گوشیهای خود را در تنها کارخانهی گوشی هوشمند در هویژو چین نیز کاهش دهد. طبق گزارش رویترز، یکی از دلایلی که این شرکت به این اقدام دست زده این است که در مدت پنج سال گذشته در چین، سهم بازار گوشیهای هوشمند سامسونگ از بیش از 20 درصد به کمتر از 1 درصد کاهش یافته است.
سامسونگ مدت زمان بسیار زیادی در بازار تلفنهای هوشمند چین فعالیت داشته و هم اکنون با چالش روبرو شده است. در واقع، حدود شش ماه پیش، این شرکت یکی از کارخانجات خود را در این کشور تعطیل کرد. در حال حاضر نیز با وجود اینکه این شرکت اذعان داشته که همه چیز کمی بهبود یافته اما تایید کرده است که تولیدات خود را در تنها کارخانه تولید گوشی هوشمند باقیمانده در چین کاهش میدهد.
سامسونگ با شرکتهای داخلی چین رقابت سختی دارد
سامسونگ در اوج دوران خود در سال 2013، 20 درصد از سهم بازار تمامی گوشیهای هوشمند را در چین به خود اختصاص میداد. اما وقتی رقبای داخلی با حاشیه سود کمتر وارد میدان رقابت شدند، فروش این شرکت به سرعت شروع به کاهش کرد. در طی سال گذشته، سامسونگ در تلاش بود تا یک درصد سهم بازار را حفظ کند و در حالی که فروش گلکسی اس 10 به بهبود این وضعیت کمک کرد اما به نظر میرسد فروش آن هنوز هم به سطح مورد نیاز شرکت نرسیده است. پیش از این، کارخانههای این شرکت در چین به بازارهای محلی و بین المللی خدمت میکردند اما طی چند سال گذشته سامسونگ بخش اعظمی از تولید خود را به کشورهایی مانند هند انتقال داده و کارخانههای چینی را تنها برای تقاضای داخلی پوشش میدهد. به این ترتیب، این کاهش تولید نشان میدهد که استراتژی احیاء شرکت در این کشور چندان امیدبخش نیست.
در نهایت، باید منتظر ماند و دید که سامسونگ در ماههای بعد به چه صورتی به کار خود ادامه میدهد. به هر روی، این شرکت به شدت به فروش سری گلکسی A مطمئن است و امیدوار است که فروش این گوشیها در ماههای آتی، افزایش فروش در چین را به دنبال داشته باشد. احتمالا عرضهی گلکسی نوت 10 و نوت پرو در کنار نسخههای 5 جی آن در ماه سپتامبر، رشد و فروش مناسب گوشی برای سامسونگ را به همراه داشته باشند.
سامسونگ میتواند در مقیاس بینالمللی افزایش فروش چشمگیری داشته باشد
شاید سامسونگ هرگز نتواند مثل روزهای اول در چین عمل کند یا به دوران اوج خود بازگردد اما این غول کره جنوبی میتواند در طول ماههای آینده به فروش چشمگیری در سطح بینالمللی دست یابد. طبق گفتهی برخی تحلیلگران و سرمایهگذاران، رقیب چینی سامسونگ یعنی هواوی در سال جاری به دلیل تحریم تجاری آمریکا و عدم توانایی آن برای عرضه گوشیهای هوشمند با سرویسهای گوگل، فروش 90 میلیونی فروش گوشی هوشمند را از دست میدهد.
این احتمال وجود دارد که کمپانی هواوی با انتشار یک جایگزین برای اندروید مانع از کاهش فروش زیاد گوشیهای خود شود اما اگر نتواند این کار را انجام دهد سامسونگ از این وضعیت سود زیادی خواهد برد. در واقع، به لطف افزایش سهم بازار در اروپا و سایر بازارهای بینالمللی، ممکن است تا پایان سال 2019، این شرکت بتواند 30 میلیون دستگاه بیشتر بفروشد. در مجموع، افزایش سهم بازار به فروش 320 میلیون واحدی سامسونگ در پایان ماه دسامبر و پیشی گرفتن از اپل که در جایگاه دوم پرفروشترین شرکتهای گوشی هوشمند قرار دارد میانجامد. در همین سناریو، اپل میتواند 200 میلیون واحد گوشی عرضه کند. از سوی دیگر، هواوی ممکن است با فروش 180 میلیون واحدی به جایگاه سوم سقوط کند.
دربارهی سالهای آینده، افزایش فروش گوشی سامسونگ ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. یک تحلیلگر به نام کو معتقد است که اعتبار هواوی در سال جاری به خاطر اتفاقات اخیر لطمه زیادی خواهد خورد چرا که برخی از مصرف کنندگان ممکن است بار دیگر به این برند اعتماد نکنند. این شرکت همچنین با مشکل مهم عدم دسترسی به سرویسهای آمریکایی روبرو است که نقطه عطف عمده فروش گوشیهای هوشمند در سطح بینالمللی به حساب میآید. همه اینها اساسا بدان معناست که اگر تحریم شرکت هواوی مدتها ادامه داشته باشد شرکتهای رقیب مانند سامسونگ میتوانند از این فرصت استفاده کرده و سهم بازار هوآوی را از آن خود کنند تا جایی که دیگر هواوی یک بازیگر بزرگ در بازار گوشی هوشمند نباشد.