چندی پیش بود که مدیران چیلیوری با طرح انتقاداتی در فضای مجازی از انحصار طلبی اسنپ فود پرده برداشتند تا جایی که سرانجام شکایت خود را در شورای رقابت مطرح کردند.
بر اساس اعلام چیلیوری، اسنپ فود طی قرارداد خود برای همکاری با رستورانها آنها را مجبور میکرد تا تنها با اسنپ فود همکاری داشته باشند و مانع از همکاری این رستورانها با سایر پلتفرمهای سفارش آنلاین غذا میشد و آنها را با انواع تهدیدها ملزم به قبول این شرایط مینمود.
قابل ذکر است که پیشتر نیز تپسی از اسنپ شکایت کرده بود که کار به جایی نبرد. اما با پیگیریهای قضایی چیلیوری سرانجام شورای رقابت به این پرونده رسیدگی و رای خود را به نفع چیلوری اعلام کرد.
بر اساس این رای، شرکت اسنپ فود (شرکت مدرن سامانه غذا رسان اطلس) ملزم به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاعرسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار شده و همچنین این شرکت به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد.
به همین منظور و به جهت ارائه توضیحات بیشتر، روز گذشته چیلیوری نشت خبری را با حضور مدیران شرکت آسان رسانان غذای ایرانیان (چیلیوری) و اصحاب رسانه برگزار کرد.
در این نشست خبری «علیرضا صادقیان»، مدیرعامل و موسس هلدینگ کسبوکار نوین ایرانیان (نت برگ، چیلیوری) توضیحاتی در رابطه با اینکه چه شد که به اینجا رسیدند و از اسنپ فود شکایت نمودند را بیان کرد.
وی گفت: تا اواخر سال 96 ما رقابت سالم و سازندهای بخصوص با اسنپ فود و صنعت سفارشات غذای آنلاین داشتیم و همواره این مطلب را بیان میکردیم. چرا که رقابت بر سر این بود که چه کسی میتواند محصول بهتری داشته باشد و قیمت بهتری را رائه دهد یا اینکه چه کسی زودتر غذا را به دست مشتریان میرساند. اما این روند با جذب سرمایه 70 میلیون دلاری گروه اسنپ از گروه هایپراستار تغییر کرد. به نظر میرسد اسنپ فود تلاش کرد تا این پول را در جهت ایجاد انحصار در همه زمینهها مصرف کند و این صنعت را به انحصار خود در آورد.
صادقیان در ادامه افزود: با فشار اسنپ فود بر روی رستورانها از اواخر سال 96، تعدادی از رستورانهای دارای برند و برتر اقدام به فسخ قرارداد با چیلیوری کردند و با اسنپ فود قرارداد بستند. با وجود جلساتی که با این رستورانها برگزار شد و صحبتهایی که انجام گرفت آنها اعلام کردند که این سیاست سرمایه گذارانشان است و کار تا جایی ادامه پیدا کرد که متاسفانه با گفتگوی مصالمت آمیز نیز حل نشد و منجر به شکایت چیلیوری از اسنپ فود گردید، چرا که به نظر میرسید با روندی که این پلتفورم در پیش گرفته است به زودی تمام رستورانها را در انحصار خود قرار خواهد داد.
صادقیان در این بین به این موضوع اشاره کرد مبنی بر اینکه در حال حاضر تعداد رستورانهایی که فقط با اسنپ فود کار میکنند به هزار عدد میرسد که همگی رستورانهای پر فروش و دارای برند هستند.
وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه رای شورای ملی رقابت به نفع چیلیوری بوده است، دیگر اسنپ فود نمیتواند بندهای مد نظرش در قراردادها را اجرایی کند و نمیتواند بین رستورانها تفاوت گذاشته و آنها را تحت فشار قرار دهد تا قرارداد انحصاری امضا کنند. وی در ادامه اسنپ فود را به برگزاری چالشی با عنوان رقابت سالم فرا خواند.
همچنین در ادامه این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.
صادقیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در رابطه با شرایط انحصاری چیلیوری پرسیده بود چنین گفت:
ما هیچ قرار داد انحصاری با حتی یک رستوران نداشتهایم و اگر رستورانی مدعی این موضوع است خوشحال میشویم که این موضوع را پیگیری نماییم.
در پایان صادقیان ابراز امیدواری کرد که چیلیوری بتواند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند.