هر سال اصطلاحات فنی جدیدی در حوزه فناوری مطرح میشود که عموم مردم نیاز دارند نسبت به آنها اطلاعات لازم را به دست بیاورند. سال 2020 هم به تازگی شروع شده و مطمئناً از این قاعده مستثنی نیست. جالب اینجاست که یکی از بزرگترین ترندها یا سوژههای داغ صنعت گوشیهای هوشمند که به صفحه نمایش این محصولات مربوط میشود درست به همان اندازه خود نمایشگر قدمت دارد و اصلاً موضوع جدیدی نیست!
تولیدکنندگان مطرح گوشیهای هوشمند از قبیل سامسونگ، گوگل و وان پلاس در یکی دو سال اخیر اقدام به معرفی گوشیهایی با نرخ تازهسازی یا رفرش ریت (Refresh Rate) بالا کردهاند و این روند همچنان ادامه دارد. گوگل پیکسل 4 از صفحه نمایش 90 هرتزی بهره میبرد و این در حالی است که گفته میشود جدیدترین گوشیهای پرچمدار سامسونگ و وان پلاس به نمایشگری با نرخ تازهسازی 120 هرتز مجهز خواهند بود.
اگر نمیدانید منظور از نرخ تازهسازی یا رفرش ریت چیست، زیاد ناراحت نباشید چون تنها نیستید و این سؤالی است که به خصوص در ماههای اخیر برای بسیاری از کاربران گوشیهای هوشمند مطرح شده است. با اینکه نرخ تازهسازی اصولاً مقوله جدیدی نیست و پیش از این در مورد انواع نمایشگرها از قبیل مانیتور رایانه، تلویزیون یا هر نوع صفحه نمایش دیگری مطرح بوده، اما شاید تا این زمان زیاد در مورد آن صحبت نشده است. اما از آنجا که شرکتهای تولید کننده گوشی در بازاریابیهای اخیر خود بر روی این فاکتور توجه و تمرکز ویژهای دارند، بهتر است با آن آشنا شده و آگاهی خود را افزایش دهید. اگر با ما موافق هستید، در ادامه مطلب حتماً با دیجی رو همراه باشید.
رفرش ریت یا نرخ تازهسازی چیست؟
جری کانگ، یکی از تحلیلگران فناوری در مؤسسه IHS Markit است و جزو متخصصین حوزه فناوریهای نمایشگر محسوب میشود. به گفته آقای کانگ، نرخ تازهسازی بسیار سادهتر از آن چیزی است كه شما تصور میكنید. در واقع، منظور از نرخ تازهسازي تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش در یک ثانيه چشمك ميزند. با اینکه چشم انسان به راحتی قادر به تفکیک این چشمکهای متوالی نیست اما نمایشگرای متداول امروزی معمولاً 60 بار در ثانیه این کار را انجام میدهند.
بنابراین، وقتی میگوییم یک تلویزیون 4K یا گوشی آیفون دارای صفحه نمایش 60 هرتزی است، منظورمان این است که نمایشگر این دستگاهها قادر به 60 بار چشمک زدن در ثانیه هستند. در صورتی که اطلاع ندارید باید بگوییم که هرتز واحد فرکانس بوده و خود فرکانس هم معیار اندازهگیری تعداد تکرار یک رخداد در واحد زمان (مثلاً ثانیه) است. فرکانس 60 هرتز برای یک صفحه نمایش بسیار خوب است و چشم انسان هم تصاویر متحرک را در آن به شکلی روان و لذت بخش مشاهده میکند، اما بدیهی است که در این بین شرکتهایی مانند سامسونگ و وان پلاس معتقدند که هنوز جا برای بهتر شدن در این زمینه وجود دارد.
به طور کلی، هر چه نرخ تازهسازی بیشتر باشد، ویدیوها و گیمپلی بازیها نرمتر و روانتر به نظر میرسند. بنابراین، اگر در حال خواندن یک متن در آیفون 11 باشید، ممکن است تفاوت آن را با پیکسل 4 متوجه نشوید. در واقع، این تفاوت به حدی کوچک است که حتی افراد آموزش دیده و متخصص هم به راحتی قادر به تشخیص آن نمیباشند. نرخ تازهسازی زمانی نمود پیدا میکند که بخواهید در مورد پخش محتوای ویدیویی و به خصوص اجرای بازیها صحبت کنید. چرا که در اینگونه موارد سرعت حرکت و یا به عبارتی تغییر تصاویر نمایش داده شده، زیاد بوده و هرگونه وقفهای کاملاً مشهود و قابل لمس خواهد بود.
فرق رفرش ریت و فریم ریت
همان طور که گفتیم منظور از رفرش ریت تعداد دفعاتی است که نمایشگر تصویر را بهروز میکند و یا به اصطلاح چشمک میزند. اما در همین زمینه اصطلاح دیگری به نام فریم ریت هم وجود دارد که ممکن است بعضیها آن را با رفرش ریت اشتباه بگیرند. فریم ریت در واقع به تعداد فریمهایی اشاره دارد که یک فایل ویدیویی یا یک بازی در یک ثانیه نمایش میدهد. واحد اندازهگیری نرخ فریم یا فریم ریت، “فریم در ثانیه” یا به اختصار FPS است. فیلمها به طور سنتی با سرعت 24 فریم در ثانیه نمایش داده میشوند، در حالی که بازیهای ویدیویی معمولاً روی سرعت حداقل 30 فریم در ثانیه یا در حالت مناسبتر 60 فریم بر ثانیه قفل میشوند.
آقای کانگ نیز در این باره معتقد است:
نرخ فریم بالا برای کسانی که اهل انجام بازیهای ویدیویی و یا تماشای فیلم هستند، ملموستر و قابل درکتر است، چرا که این محتواها معمولاً سرعت تعویض فریم بالایی دارند و در هر ثانیه چندین و چند بار تصویر روی نمایشگر را تغییر میدهند.
البته علیرغم آنچه که آقای کانگ میگوید، از تبلیغات شرکتهای تولید کننده نمایشگر و گوشی هم کاملاً مشخص است که نرخ فریم بالا بیش از اینکه برای دوستداران فیلم و سینما مهم باشد، برای گیمرها و علاقهمندان بازیهای ویدیویی حیاتی و ضروری است. برخی از فیلمها مانند Gemini Man که با بودجه هنگفت تولید شدهاند و از نرخ فریم بالا در هنگام ضبط استفاده کردهاند، چندان با استقبال مواجه نشدهاند و همین مسئله نشان میدهد که برای فیلم دیدن، فریم ریت بالا چندان هم مهم نیست. اما در مقابل، اگر یک رایانه به حد کافی قدرتمند داشته باشید و بازیها را با نرخ 60 فریم بر ثانیه یا بالاتر اجرا کنید، به وضوح متوجه نرمتر و روانتر بودن گیمپلی شده و چشمانتان هم در هنگام انجام بازی کمتر اذیت خواهد شد.
اینجاست که نرخ تازهسازی بالا هم اهمیت پیدا میکند. اگر فریم ریت (تعداد تصاویری که توسط محتوا و در یک ثانیه به نمایشگر ارسال میشود) با رفرش ریت (تعداد تصاویری که نمایشگر میتواند در یک ثانیه نمایش دهد) متفاوت باشد، خروجی دارای ایرادهایی مانند بریده بریده شدن تصویر یا وقفههای گاه و بیگاه خواهد شد که به هیچ وجه خوشایند نیست. در واقع، یک بازی ویدیویی که با نرخ 120 فریم در ثانیه اجرا میشود، در یک صفحه نمایش 60 هرتزی دچار مشکلی خواهد شد که در اصطلاح به آن “پاره شدن صفحه” یا اسکرین تیرینگ میگویند. اتفاقی که باعث نمایش خطوط افقی بر روی صفحه نمایش شده و انگار تصویر به چند قسمت بریده شده است.
بنابراین برای داشتن بهترین خروجی تصویری ممکن، نرخهای تازهسازی و فریم ریت باید کاملاً با هم هماهنگ باشند. یک بازی ویدیویی با نرخ 60 فریم در ثانیه که در صفحه نمایش 120 هرتزی اجرا میشود بسیار روانتر و بهتر از بازی 60 فریم در ثانیه در یک صفحه نمایش 60 هرتزی، به نظر میرسد. به همین دلیل است که شرکتهای تولید کننده گوشی در کنار افزایش قدرت پردازشی به دنبال افزایش نرخ تازهسازی هستند تا از نرخ فریم بالای بازیها نهایت استفاده را برده و ویدیوها و بازیها را نرمتر و روانتر جلوی دید کاربران قرار دهند.
آیا واقعاً به گوشی هوشمندی با نرخ تازهسازی بالا نیاز داریم؟
اگر تا به حال درباره آنچه که گفتیم هیچ اطلاعاتی نداشتید، پس احتمالاً نیازی هم به یک گوشی هوشمند با نرخ تازهسازی بالا ندارید! در حالی که نمایشگرهای 90 هرتزی و 120 هرتزی در گوشیها میتوانند هیجان انگیز و مدرن به نظر برسند، اما از طرف دیگر قاتل باتری هم هستند. بنابراین، فایدهای که یک صفحه نمایش 90 هرتزی یا بالاتر در دستگاهی مانند گوشی میتواند داشته باشد، مستقیماً به نحوه استفاده شما از آن دستگاه مربوط میشود.
گیمرهایی که به طور حرفهای با موبایل خود به انجام بازیهای روز دنیا میپردازند، مطمئناً از دیدن گوشیهای هوشمندی با نرخ تازهسازی بالا بسیار هیجانزده خواهند شد. در حال حاضر، برخی از بازیهای موبایلی این قابلیت را دارند که با نرخ فریم بالاتر از 60 نمایش داده شوند و شرکتهایی مانند ریزر هم گوشیهایی ساختهاند که از چنین بازیهایی پشتیبانی کنند. بنابراین در مجموع اگر کیفیت گرافیکی بازیها برایتان در اولویت است و در مورد روان اجرا شدن آنها هم وسواس دارید، گوشی هوشمندی با صفحه نمایش 90 یا 120 هرتزی کاملاً باب میل شما خواهد بود.
بنظرم اول اشتباهات وحشتناک تایپی متنتونو درست کنید واجبتره