دوچرخه از اوایل قرن 19 به یکی از شیوههای متداول حمل و نقل تبدیل شد. اما با گذشت سالها پس از اختراع دوچرخه، طراحی آن دستخوش تغییرات بسیاری شده، عملکرد آن بهبود یافته و تک تک اجزای آن جهت دستیابی به سرعتهای بالاتر ارتقاء پیدا کردهاند.
آیا میدانید چه کسی دوچرخه را اختراع کرد؟ یا اولین مدل آن در چه سالی تولید شده است؟ در صورتی که جواب این سوالها برایتان جذاب است، در این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا مروری بر تاریخچه دوچرخه داشته باشیم.
چه کسی اولین دوچرخه را اختراع کرد؟
ساختار دوچرخه طی دو قرن اخیر بسیار تکامل یافته، اما نقطه آغاز سیر تحولی آن به سال 1817 باز میگردد.
کارل وون درایس، بارون فرانسوی، در سال 1817 وسیلهای را طراحی نمود که از اولین دوچرخههای تولید شده در جهان محسوب میشود. این دوچرخه از چوب ساخته شده بود و پدال، ترمز یا زنجیر نداشت! دوچرخه سوار بایستی سوار وسیله میشد و با فشار پا، وسیله را به حرکت وا میداشت. این اختراع با اسامی زیادی همچون اسب چوبی، ماشین متحرک و دوچرخه پایی خوانده میشد.
درایس به عنوان «پدر دوچرخه» شناخته میشود.
نقطه عطف طراحی دوچرخه به چه زمانی باز میگردد؟
از دهه 1860 بود که دوچرخه به شکل امروزی خود درآمد. در این دهه، مخترعین فرانسوی پیر لالمنت، پیر میخای و ارنست میخای برای ساختن دوچرخههای پدالی تلاشهایی انجام دادند. در طراحیهای اولیه پدال به چرخ جلو متصل بود و تفاوت اندازه چرخهای آن بسیار زیاد بود و به اصطلاح به آنها پنی-فارتینگ میگفتند (سکه پنی در مقایسه با فارتینگ بسیار کوچک است).
در آن سالها چرخ جلو به طور قابل ملاحظهای بزرگتر از چرخ طراحی میشد و پدالها و زین کوچک و دسته دوچرخه بر روی چرخ جلویی نصب میشدند. دوچرخههایی با این سبک طراحی را به سبب تکانها و لرزش زیادی که داشتند، با لقب «استخوان لرزان» هم میشناختند!
این دوچرخهها در دهههای 1870 و 1880 رونق بیشتری گرفتند و تاسیس باشگاههای دوچرخهسواری و برگزاری مسابقات مختلف نیز از همان زمان کلید خورد.
در سال 1884 توماس استیونز انگلیسی با دوچرخهای از مدل پنی-فارتینگ سفر به دور دنیا را آغاز کرد.
چگونه دوچرخه «استخوان لرزان» مسیر طراحی دوچرخه را تحت تاثیر قرار داد؟
با اینکه دوچرخههای پنی-فارتینگ نقطه عطفی در طراحی دوچرخه بودند، اما راندن آنها حقیقتاً مشکل بود. زین این دوچرخهها در ارتفاع 1.2 متری قرار داشت و به همین علت سوار شدنش دشوار بود و در صورت زمین خوردن نیز ممکن بود به شخص آسیب برساند.
بنابراین در سال 1885، طراح انگلیسی، جان کمپ استارلی، دوچرخهای ایمن به نام «کروزر» را اختراع نمود. این تغییر، پیشرفت عظیمی در طراحی دوچرخه تا آن زمان بود. دوچرخه کروزر دارای چرخهایی هم اندازه بود و سیستم محرکه آن دارای زنجیر بود، که به فاصله کوتاهی از طراحی آن، ترمز و تایر هم به این مجموعه اضافه شد.
این طراحی در واقع الگویی برای ساخت دوچرخههای کنونی محسوب میشود. در دهه 1890 دوچرخهها به یک مد در اروپا و آمریکا تبدیل شدند. اولین دوچرخه ایمن برای زنان نیز در سال 1889 ساخته شد و به این ترتیب استفاده از دوچرخه برای همگان میسر شد. طراحی دوچرخه ایمن، سرعتبخش تحولات در طراحی وسایل حمل و نقل با نیروی محرکه انسان بود.
تک چرخها چه زمانی اختراع شدند؟
تک چرخها در کمال تعجب پس از دوچرخه اختراع شدهاند! اولین طراحی برای تک چرخ در سال 1869 ثبت شد و بر پایه طرح دوچرخه پنی-فارتینگ بود.
راندن تک چرخها به مراتب سختتر از راندن دوچرخه است و به همین علت بیشتر در نمایشهای سرگرمی از آن استفاده میشود. از آنجا که این وسیله فرمانی برای حفظ تعادل ندارد، سوار شدن و راندن آن نیاز به مهارت بالایی دارد و افراد معدودی قادر به انجام آن هستند.
دوچرخههای الکتریکی، ترکیبی از سنت و مدرنیته
ممکن است فکر کنید که دوچرخههای الکتریکی نسخه پیشرفتهای از دوچرخههای اصلی هستند، اما آنها هم به اندازه دوچرخههای معمولی قدمت دارند!
به فاصله کوتاهی پس از طراحی دوچرخه ایمن، توسعه انواع مختلف دوچرخه آغاز گردید و اولین دوچرخه الکتریکی در تاریخ 31 دسامبر 1895 توسط محققی آمریکایی با نام اوگدن بولتون جونیور ثبت اختراع شد. در طراحی این دوچرخه از یک باتری 10 ولت که حدودا 100 آمپر جریان داشت، استفاده شده بود.
در سال 1897 هوسئا لیبی دوچرخهای الکتریکی دارای موتور الکتریکی دوگانه را اختراع کرد. کارخانه اتومبیل ژاپنی یاماها نیز یکی از اولین نسخههای دوچرخه الکتریکی را در سال 1989 تولید نمود.
توسعه و ارتقای دوچرخههای الکتریکی چندین سال در آمریکا ادامه داشت تا آنکه در دهه 1990 پیشرفت شگرفی در این زمینه حاصل گردید.
چه کسی دوچرخه تاشو را اختراع کرد؟
اوایل قرن بیستم مردم به مفهوم دوچرخه تاشو علاقه نشان دادند. مهندسی دانمارکی به نام میکائیل پدرسون اولین دوچرخه تاشو را در سال 1900 در انگلستان به ثبت رساند. این دوچرخه برای استفاده در ارتش بریتانیا طراحی شده بود و 6.8 کیلوگرم وزن و چرخهایی 60 سانتی متری داشت.
با وجود اینکه دوچرخه تاشو برای کاربری نظامی طراحی شده بود، اما در میان عموم مردم نیز شهرت و محبوبیت پیدا کرد. طراحی این دوچرخه اولین نسخه از دوچرخههای تاشو بود؛ اگر چه که در حقیقت تا نمیشد و فقط قابل جداسازی به دو قسمت بود!
میزان تولید دوچرخه تاشوی نظامی پدرسون طی 4 سال از ساخت اولین نسخه آن به تدریج کاهش یافت و در نهایت متوقف شد. اما 60 سال بعد در سال 1962 شرکت مولتون با ارائه دوچرخههای تاشوی مدل «استووی» جان تازهای به طراحی این دوچرخهها بخشید.
به طور کلی چند نوع دوچرخه وجود دارد؟
برآورد تعداد طرحهای مختلف دوچرخه که اکنون در دسترس هستند، کار دشواری است، چرا که برندهای مختلفی در سرتاسر جهان در حال تولید دوچرخه هستند. با این حال، متداولترین انواع دوچرخه شامل این موارد است: دوچرخه کوهستان، دوچرخه جاده، دوچرخه ساحلی، دوچرخه دونفره، دوچرخه BMX و غیره. این دوچرخهها برای استفاده در زمینها، آب و هوا و سرعتهای مختلف طراحی شدهاند.
برای هر حالتی از دوچرخه سواری که بخواهید میتوانید گزینه مطلوبتان را پیدا کنید و علاوه بر آن، کارخانجات بسیاری هستند که ساخت سفارشی دوچرخه مطابق نیاز مشتریان را انجام میدهند.
در حال حاضر صدها طراح و تولیدکننده دوچرخه در سرتاسر جهان در حال فعالیت هستند و در آمریکا به طور متوسط سالانه چیزی بین 15 تا 20 میلیون دوچرخه به فروش میرسد.
دوچرخهها شیوه مهمی از حمل و نقل با نیروی محرکه انسان هستند. بدون دوچرخه بایستی تنها به گزینههای پیادهروی، استفاده از قطار و خودرو اکتفا نمود که مشخصاً در مواردی لذت سفر را محدود مینماید. با استفاده از دوچرخه نه تنها میتوان از نظر اقتصادی در حمل و نقل و گشت و گذار صرفهجویی نمود، بلکه استفاده روزانه از آن فعالیت بدنی لازم را نیز برای انسان فراهم میکند.
مطالب عالییییییییییییییییییییییی بود