آیا اخیراً شارژ گوشی اندروید شما دچار مشکل شده است؟ این مشکل رایج بسیاری از کاربران اندروید است. اما خوشبختانه، چند راه برای پیدا کردن علت شارژ نشدن گوشی اندروید و نحوه رفع آن وجود دارد، که در ادامه به آنها میپردازیم. با ما در دیجی رو همراه باشید.
1- راهاندازی مجدد (Restart) تلفن همراه
اگر گوشی خود را به پریز برق وصل کردهاید و مطمئن شدهاید که از هر دو طرف به طور ایمن متصل شده است ولی هنوز شارژ نمیشود، اولین چیزی که باید امتحان کنید راهاندازی مجدد تلفن است. برخی از برنامههایی که در پسزمینه اجرا میشوند، ممکن است بر باتری تأثیر بگذارند.
راهاندازی مجدد، این سرویسها را از بین میبرد و به تلفن اجازه میدهد تا از نو شروع به کار کند. برای راهاندازی مجدد تلفن، دکمه روشن/خاموش (Power) را نگه دارید تا منویی روی صفحه ظاهر شود که به شما امکان میدهد گزینه Restart را انتخاب کنید.
2- قرار دادن تلفن در حالت ایمن (Safe Mode)
اگر تلفن خود را راهاندازی مجدد کردهاید، اما گوشی شما هنوز شارژ نمیشود، تلفن خود را در حالت ایمن قرار دهید. این کار به شما امکان میدهد تعیین کنید که آیا برنامههای شخص ثالث در تلفن شما باعث ایجاد این مشکل شده است یا خیر! زیرا در حالت ایمن، تلفن شما تنها محدود به اجرای نرمافزارهایی است که از ابتدا در آن وجود داشتهاند.
برای ورود به حالت ایمن در اکثر اندرویدها، دکمه روشن/خاموش را فشار داده و نگه دارید. روی صفحه، دکمه خاموش را فشار دهید و نگه دارید تا به حالت ایمن بروید. پس از اتمام کار با حالت ایمن، تلفن خود را طبق معمول راه اندازی مجدد کنید.
اگر میبینید که تلفن شما در حالت ایمن در حال شارژ شدن است، احتمالا یکی از برنامههای شخص ثالث در تلفن شما باعث مشکلات شارژ میشود. بنابراین، برخی از برنامههایی را که اخیراً دانلود کردهاید حذف نصب کنید و ببینید آیا این مشکل را برطرف می کند یا خیر!
3- امتحان کردن یک کابل شارژ دیگر
کابل شارژ معولا مسیری با پیچ و تاب زیاد دارد و اکثر اوقات با احتیاط از آن استفاده نمیشود. اگر کابل شارژ به راحتی به دستگاه شما متصل نشود، ممکن است به این معنا باشد که آسیب دیده است. خوشبختانه به احتمال زیاد بیش از یک کابل در اطراف شما قرار دارد، بنابراین سعی کنید کابلها را عوض کنید تا ببینید آیا مشکل از آن است!
4- اصلاح پورت USB
اتصال و عدم اتصال مداوم به پریز برق ممکن است برخی از سطوح فلزی داخل پورت USB را مختل کرده باشد. در این صورت، اتصال به خوبی برقرار نمیشود و بدیهی است که تلفن شما شارژ نمیشود یا به آرامی شارژ میشود.
دستگاه خود را خاموش کنید (و اگر مدل تلفن اجازه میدهد، باتری را نیز جدا کنید). از یک چیز کوچک مانند خلال دندان استفاده کنید و زبانه کوچک داخل پورت USB دستگاه خود را “بالا بکشید”. اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است با ملایمت این کار را انجام دهید. پس از اتمام کار، دوباره تلفن را به برق وصل کرده و ببینید آیا شروع به شارژ شدن می کند یا خیر!
بهتر است درگاه شارژ را هم تمیز کنید، مخصوصاً اگر رسوبات با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد. قبل از اتصال مجدد سیم شارژ، میتوانید از یک سواب پنبهای خشک برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
5- کار نکردن آداپتور دیواری
اگر نوع شارژر شما قابلیت جدا شدن از کابل را دارد، این احتمال دیگری است که باید در نظر بگیرید. جدا کردن مداوم کابل ممکن است باعث آسیب به پورت USB شود. برای بررسی اینکه آیا مشکل از آداپتور است، سعی کنید آداپتورها را عوض کنید.
میتوانید از آداپتور دوستان خود استفاده کنید یا میتوانید یک مورد جدید بخرید. همچنین سعی کنید دستگاه خود را به رایانه یا پاوربانک متصل کنید. اگر شارژ می شود، احتمالاً لازم است که سریعاً یک آداپتور جدید بخرید.
6- پاک کردن پورت ها (Port)
احتمالاً شگفتزده خواهید شد اگر بدانید که چقدر گرد و غبار و ذرات دیگر میتوانند وارد تلفن شما شوند. شاید شما گوشی خود را در جیبی که خوراکی میگذارید قرار ندادهاید ، اما همیشه مقداری از آلودگی از منابع دیگر به آنجا راه مییابد.
به همین دلیل است که شما باید مرتباً پورتهای تلفن خود را تمیز کنید. برای این کار، استفاده از قوطی هوای فشرده بهترین گزینه است. در غیر اینصورت، سعی کنید به درون پورت ها بدمید و سعی کنید بقایای کوچکی را که به آنجا راه یافتهاند بیرون بیاورید.
7- نصب Ampere
برای اطمینان کامل از شارژ شدن گوشی اندروید خود، برنامه Ampere را نصب کنید. این برنامه را میتوانید به صورت رایگان از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده و انواع اطلاعات مربوط به سلامت و عملکرد باتری را دریافت کنید. میتوانید مواردی مانند میزان جریانی که کشیده میشود، شناسه ساخت، نسخه اندروید، دما و اینکه آیا شارژ با باتری یا AC انجام میشود را مشاهده کنید.
اگر تلفن شما در حال شارژ شدن است اما آیکون شارژ را در قسمت بالا آنطور که باید نشان نمیدهد، احتمالاً گوشی شما با یک اشکال نرم افزاری روبرو شده است. در این حالت، برای رفع این مشکل، گوشی خود را ریست فکتوری کنید. اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید، دستورالعمل کامل را در بخش 10 این مقاله مطالعه کنید.
8- استفاده از شارژر اوریجینال
این اشتباهی است که همه ما آن را انجام میدهیم. وقتی نمیتوانیم شارژر مخصوص تلفن خود را پیدا کنیم، یک شارژر دیگر را برمیداریم و فکر میکنیم که میتواند همان کار را به خوبی انجام دهد. شارژرها مطابق با مشخصات ولتاژ و آمپراژ مخصوص گوشیهایی که با آنها عرضه میشوند، ساخته میشوند و لزوماً یکی نیستند.
اگر از شارژر اوریجینال استفاده نکنید، ممکن است گوشی شما به کندی شارژ شود، یا ممکن است اصلا شارژ نشود. تلفنهای خاصی وجود دارد که اگر از شارژر اصلی استفاده نکنید، شارژ و یا حتی روشن هم نمیشوند.
9- بررسی رطوبت
یکی از دلایلی که گوشی اندروید شما شارژ نمیشود ممکن است مرطوب بودن آن باشد. ممکن است به طور تصادفی روی گوشی شما آب پاشیده شده باشد. برخی از مدلهای تلفن هوشمند، مانند گلکسی سامسونگ، میتوانند آب یا رطوبت را تشخیص دهند و نماد قطره آب را روی صفحه و بالای درگاه شارژ نشان میدهند. اگر این نماد را در گوشی گلکسی خود دیدید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که تلفن خود را برای چند ساعت کنار بگذارید تا خشک شود.
این کار معمولاً مسئله رطوبت را رفع میکند. اگر مشکل نفوذ آب شدیدتر است، می توانید آن را به آرامی دمیده یا در معرض هوای خشک و خنک قرار دهید.
اگر دستگاهتان از نوع دیگری است، دستورالعملهای iFixit را برای جابجا کردن آب داخل با استفاده از 90٪ الکل ایزوپروپیل+ و مسواک دنبال کنید.
10- بردن تلفن همراه به یک مرکز خدمات
اگر هیچ یک از این روشها برای شما موثر نبود، باید دستگاه خود را برای تعویض باتری به مرکز خدمات ببرید. مدلهای قدیمی تلفن همراه با باتری قابل جابجایی عرضه میشدند. بنابراین از لحاظ تئوری، میتوانید باتری خود را در خانه جایگزین کنید، اگرچه این روش میتواند عواقب ناخواستهای به همراه داشته باشد.
مدلهای جدیدتر دیگر باتری قابل جابجایی ندارند، بنابراین باید به مرکز خدمات موبایل که در آنجا ابزار لازم برای تعویض باتری در دسترس هستند، مراجعه کنید. در صورت مراجعه به این مراکز شاید حتی آنها بتوانند تشخیص دهند که مشکل، چیز دیگری مانند مشکل سخت افزاری باشد. اگر تلفن شما هنوز تحت ضمانت است، میتوانید آن را به تعمیرگاه مجاز ببرید، جایی که باید بدون هزینه اضافی آن را تعمیر کنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از تعمیرگاه غیر مجاز برای رفع مشکل ممکن است ضمانت دستگاه شما را باطل کند.
سوالات متداول
1- آیا میتوانم از آداپتور شارژ متفرقه استفاده کنم؟
اگر با آداپتور شارژ اوریجینال مشکل دارید، میتوانید از آداپتورهای شارژ متفرقه که توسط شرکتهای شخص ثالث تولید میشوند، استفاده کنید تا ببینید آیا کار میکند یا خیر!
اما اگر تاکنون از آداپتور شارژ متفرقه استفاده میکردید و به مشکل برخوردهاید، بهتر است به آداپتور شارژ اصلی برگردید و ببینید آیا مشکل را حل میکند یا خیر!
2- آیا میتوانم باتری را در صورتی که پلمپ شده است عوض کنم؟
بله، میتوانید، اما برای انجام این کار به صورت ایمن و بدون آسیب رساندن به دستگاه خود، باید به یک مرکز مجاز تعمیرات تلفن همراه بروید. اگر خودتان این کار را انجام دهید، باعث باطل شدن گارانتی دستگاه خواهید شد.
3- آیا نیاز به عوض کردن گوشی دارم؟
در مواقعی که گوشی اندرویدی شما شارژ نمیشود، به ندرت نیاز به عوض کردن آن دارید. اگرچه، اگر همه روشهایی که در بالا ذکر کردیم مشکل را حل نکنند و گوشی شما قدیمی باشد و گارانتی آن هم منقضی شده باشد، ممکن است بهترین گزینه شما تهیه گوشی جدید باشد.
جمع بندی
وقتی گوشی اندروید شما شارژ نمیشود و شارژ باتری کم است، میتواند آزاردهنده باشد. با نکاتی که در اینجا گفته شد، شما یاد گرفتهاید تا در صورت بروز این وضعیت مشکل را تاحدودی زیادی ریشهیابی کنید. اگر میخواهید از باتری خود مراقبت بهتری داشته باشید، میتوانید یکی از برنامههایی را که هنگام پر شدن باتری اندروید به شما اطلاع میدهد، نصب کنید. روش دیگر این است که در مورد نحوه جلوگیری از خالی شدن باتری توسط خدمات گوگل پلی اطلاعات کسب کنید.