از اوایل سال جاری میلادی، یوتیوب به صورت آزمایشی شروع به پنهان کردن تعداد دیسلایکها کرد تا به این وسیله حملات مغرضانه به تولید کنندگان محتوا را در این پلتفرم اجتماعی کاهش دهد. حال، پس از تجزیه و تحلیلهایی که در ماه ژوئیه انجام شد، یوتیوب به این نتیجه رسیده که راهکار پنهان کردن تعداد دیسلایکها در کاهش حجم حملات مؤثر بوده و از همین رو این ویژگی بر روی همه ویدیوها اعمال خواهد شد. با دیجی رو همراه باشید.
پنهان کردن تعداد دیسلایکها به این معنا نیست که امکان دیسلایک کردن برداشته میشود، بلکه دکمه مربوط به آن همچنان وجود دارد و شما میتوانید هر ویدیویی را که دوست نداشته باشید، دیسلایک کنید. موضوع این است که تعداد این دیسلایکها نشان داده نخواهند شد تا فرد یا افراد نتواند با اهداف غیراخلاقی از آن استفاده کرده و یک تولید کننده محتوا را تخریب کنند. تعداد دیسلایکها همچنان به صورت خصوصی برای صاحب کانال مشخص و قابل مشاهده خواهد بود.
یوتیوب میگوید با پنهان کردن تعداد دیسلایکها، میخواهد «محیطی سالم و محترمانه ایجاد کند که در آن تولید کنندگان محتوا فرصت موفقیت داشته باشند و احساس امنیت کنند و این تنها یکی از گامهایی است که بزرگترین پلتفرم ویدیویی دنیا برای محافظت از آنها برمیدارد. به گفته یوتیوب، این ویژگی به خصوص برای کانالهای نوپا و کوچک، بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود.
با اینکه دلایل مطرح شده از سوی یوتیوب منطقی و قابل تأمل به نظر میرسند، اما از سوی دیگر برخی معتقدند نمایش تعداد دیسلایکهای یک ویدیو برای کاربران مفید بوده و به آنها کمک میکند تا ویدیوهای خوب را از بد تشخیص دهند است. با این حال، مدیران یوتیوب میگویند تحقیقات آنها نشان داده، نمایش یا عدم نمایش تعداد دیسلایکها تفاوت قابل توجهی در تعداد بینندگان ویدیوها ایجاد نمیکند.
پرطرفدارترین ویدیوی کانال خود یوتیوب در حال حاضر YouTube Rewind 2018 است که تاکنون 3 میلیون بار لایک و 19 میلیون بار نیز دیسلایک شده است. حالا با سیاست جدیدی که یوتیوب در پیش گرفته، این اعداد خصوصی خواهند شد و نظر منفی بینندگان نسبت به یک ویدیو مانند این، مشهود نخواهد بود.
نظر شما چیست؟ آیا واقعاً هدف یوتیوب از پنهان کردن تعداد دیسلایکها، کمک به تولید کنندگان محتوا است؟ نظرات خود را از طریق بخش کامنتها با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.