محصولات اپل معمولاً نسبت به سایر رقبا گرانتر هستند. در نگاه اول ممکن است به نظرتان برسد که اپل از محبوبیت برند خود سوء استفاده میکند اما دلیل این گرانی از آنچه که فکر میکنید فراتر میرود. عواملی نظیر اکوسیستم انحصاری اپل، سیاست حفظ حریم شخصی، هزینههای مارکتینگ و ارزش فروش مجدد بالا باعث شده تا قیمت محصولات اپل بالاتر از سایر دستگاههای همرده خود باشد. در لیست امروز به دلایل اصلی گران بودن محصولات اپل میپردازیم پس با ما همراه شوید.
1- اکو سیستم محصولات اپل
در صنعت تکنولوژی، اکوسیستم به مجموعهای از دستگاههای مستقل گفته میشود که همدیگر را تکمیل میکنند تا یک واحد بزرگتر و مفیدتر را ایجاد کنند. برای مثال آیفون و مک بوک اپل را در نظر بگیرید؛ هر دو این محصولات مستقل و جدا از یکدیگر هستند و اگر باهم استفاده شوند قابلیت استفاده آنها بالاتر رفته و باعث میشود تا فرد به طور کلی تجربه کاربری کاملتر و بهتری داشته باشد.
اکوسیستم اپل با سایر کمپانیهای دیگر متفاوت است چراکه دیوایسهای اپل فقط به دستگاههای اپل دیگر متصل شده و به خوبی نیز در این زمینه کار خواهند کرد. یکی از یوتیوبرهای حوزه تکنولوژی به نام MKBHD این قضیه را به وضوح توضیح میدهد.
هرچقدر کاربر بیشتر در این اکوسیستم بماند (با خرید بیشتر محصولات اپل) ارزش آن بیشتر خواهد شد. این قضیه و انحصاری بودن سیستم اپل همانطور که MKBHD میگوید تا حد زیادی باعث شده تا قیمت محصولات اپل بالا بماند چراکه کاربران تمایل دارند برای داشتن تجربه بهتر با دیوایسهای فعلی خود، برای خرید گجتهای جدید هزینه کنند.
2- کیفیت بالا و دوام طولانی
محصولات اپل به خاطر کیفیت بالای سختافزاری و نرمافزاری خود، طول عمر و دوام خیلی بیشتری نسبت به رقبایشان دارند. سختافزار محصولات اپل با دقت طراحی و تولید شده و با استفاده از موادی نظیر آلومینیوم مونتاژ میشوند. نرمافزار این محصولات (سیستم عامل و سایر برنامههای بومی) نیز برای استفاده کامل از سختافزار آنها بهینهسازی میشوند.
در نتیجه تمامی این کارها، محصولات نهایی اپل نه تنها ظاهر خوبی داشته و حس متفاوتی برای خریدار ایجاد میکنند بلکه دوام و کارایی بالایی هم دارند. سختافزار و نرمافزار اپل تجربه کاربری باکیفیت و بینقصی را به کاربر میدهند که باعث شده تا او وادار به پرداخت مبلغ بیشتری شود!
3- نوآوری
نوآوری و خلاقیتی که در ساخت محصولات اپل مشاهده میکنیم یکی دیگر از دلایلی است که این شرکت قیمت بیشتری روی محصولات خود میگذارد. برای نمونه میتوان ظهور تراشههای M1 CPU ساخت این کمپانی را مثال زد. با جایگزینی تراشههای اینتل با تراشه اختصاصی بر پایه ARM نه تنها دستگاههای مک و آیپد اپل عملکرد بهتری از خود نشان دادند بلکه صنعت CPU نیز با تغییر و تحولات زیادی روبهرو شد. عرضه آیپادها نیز یکی دیگر از مثالهای خلاقیت و نوآوری اپل است که باعث شده این کمپانی رهبر فکری ایدههای خلاقانه باشد!
برای اینکه اپل بتواند همچنان در صنعت فناوری عملکرد برجستهای از خود نشان دهد باید سرمایهگذاری زیادی در بخش تحقیق و توسعه فناوریهای جدید انجام دهد و به تبع هزینه این سرمایهگذاری نیز از طریق افزایش قیمت محصولاتش تامین خواهد شد. طبق گفتههای Statista بودجه تحقیق و توسعه کمپانی اپل اخیرا به 20 میلیارد دلار رسیده است!
4- حریم شخصی
یکی دیگر از دلایل زیاد بودن قیمت محصولات اپل این است که مانند شرکتهای دیگر اطلاعات کاربران خود را نفروخته و نرمافزار ردیابی از پیش بارگذاری شده هم ندارد و به همین دلیل نیز قیمت بیشتری روی محصولات خود اعمال میکند. در واقع میتوان گفت اپل به ازای حفظ حریم شخصی هزینه بیشتری نیز از کاربران خود دریافت میکند.
اما در نهایت توجه داشته باشید که این بدین معنا نیست که اپل به هیچ عنوان شما را ردیابی نمیکند، بلکه برای بهبود خدمات و محصولاتش این کار را انجام میدهد که منطقی هم هست؛ چراکه بدون بازخورد این کمپانی قادر نیست تا محصولات خود را مطابق سلیقه کاربران خود طراحی کند.
5- آپدیتها، اپلیکیشنها و سیستم عاملهای رایگان
سیستم عامل اپل، هر سال یک بار ارتقای اساسی داشته و دهها بهروز رسانی کوچکتر برای کاربران خود فراهم میکند. اگر اپل را از این نظر با ویندوز مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که ویندوز هر چند سال یکبار آپدیت جدید برای سیستم عامل خود منتشر میکند که دسترسی به آنهم با پرداخت هزینه برای کاربران امکانپذیر است. با وجود اینکه اخیراً مایکروسافت ارتقاء ویندوزهای قدیمیتر به ویندوز 11 را رایگان کرده اما همچنان باید خریدهای درونبرنامهای بسیار زیادی مثل Office Suite انجام دهید.
اگر روی لپتاپ از ویندوز استفاده میکنید، باید ابتدا Office Suite را خریداری کنید تا به ابزارهای کاری دسترسی پیدا کنید؛ البته نسخههای جدید آن نیز رایگان نیستند و باید آنها را خریداری کنید! درحالی که اگر از macOS استفاده میکنید ابزارهایی نظیر Pages، Numbers و Keynote کاملاً رایگان بوده و آپدیتهای آنها را هم به راحتی دریافت خواهید کرد.
کمپانی اپل برای اینکه بتواند نرمافزار و سایر موارد را رایگان نگه دارد، سرمایهگذاری زیادی انجام داده است و این سرمایهگذاری تنها با بالابردن قیمت محصولات امکانپذیر خواهد بود.
6- هزینههای مارکتینگ و پشتیبانی
هزینه نهایی محصولات به طور کلی ترکیبی از هزینه مواد اولیه به کار رفته، هزینه نیروی کار و مخارج کلی تولید آن است. همانطور که میبینید صحبتی از هزینههای بازاریابی و هزینه خدمات پس از فروش در عوامل بالا نیست اما یک شرکت نیاز دارد برای فروش محصولات و حفظ مشتریان خود از این روشها نیز استفاده کند. همان اندازه که بخش تولید هزینههایی را در بر دارد، بازاریابی و ارائه خدمات پشتیبانی نیز برای شرکت و محصولات اپل هزینه در پی خواهد داشت.
برای مثال تمامی فروشگاههای اپل ویترینی برای بازاریابی محصولات این شرکت هستند و هزینه زیادی برای ساخت و توسعه آنها شده است؛ چرا که علاوه بر داشتن زیرساخت عالی، افراد متخصص نیز در آن برای ارائه بهترین خدمات برای خریداران حضور دارند. همچنین بخش پشتیبانی اپل (Apple Support) نیز وجود دارد که شما میتوانید با نمایندگان خدمات فنی آن تماس بگیرید و مشکلات دستگاههای خود را ریشهیابی کرده و سوالاتتان را با آنها درمیان بگذارید.
علاوهبراین موارد اپل به انتشار برخی از موثرترین و خلاقانهترین تبلیغاتی که تابهحال دیدهایم هم بسیار معروف بوده و همه این موارد به اضافه بسیاری از عوامل دیگر باعث شده تا قیمت محصولات اپل خیلی بیشتر از سایر شرکتها باشد. اگر بخواهیم سادهتر بگوییم، هزینه ساخت گوشیهای آیفون 400 دلار بوده و 600 دلار دیگری که پرداخت میکنیم به خاطر سایر عوامل موثر در تولید این محصول است!
7- برندینگ
کمپانی اپل در تمامی دستهبندیها از جمله ساعت، گوشی هوشمند، کامپیوتر، گوشی، نوتپد و حتی ماسکهایی برای ویروس کرونا محصول تولید میکند. همین موضوع باعث شده تا حس برتری، داشتن جزئیات بیشتر و ارزش درک شده به محصولات اپل اضافه شود. اپل یک برند لوکس بوده که داشتن محصولات آن هم به عنوان نمادی از موقعیت و سبک زندگی لوکس خواهد بود.
کاربرانی که به این سبک زندگی علاقه دارند، میتوانند محصولات اپل را خریداری کرده و از قیمت بالای آن نیز رضایت کامل داشته باشند. حتی کسانی که از قیمت بالای محصولات اپل راضی نیستند به خاطر جذابیت زیادی که محصولات لوکس این کمپانی دارند همچنان حاضر به پرداخت هزینه بالای آنها هستند.
8- ارزش بازفروش
هر دو گوشی گلکسی اس 9 و آیفون 10 در تاریخ 2018 وارد بازار شدند و به ترتیب 700 و 1000 دلار قیمتگذاری شده بودند. اما امروز یک گوشی گلکسی S9 کار کرده قیمتی معادل 50 تا 150 دلار دارد (14 درصد ارزش بازفروش) در حالی که برای خرید یک گوشی آیفون X کر کرده باید بین 140 تا 400 دلار هزینه کنید (27 درصد ارزش بازفروش).
مصحولات اپل به خاطر دلایلی که امروز در این مقاله باهم بررسی کردیم ارزش بازفروش خیلی بیشتری نسبت به رقبای خود دارند. از آنجایی که ارزش محصولات اپل حفظ شده و بعداً با قیمت بیشتری نسبت به محصولات همرده به فروش میرسند، به تبع در زمان خرید اولیه نیز قیمت بالاتری دارند.
9- وفاداری مشتری
مهم نیست دلیل شما برای بالا بودن قیمت اپل چه چیزی باشد، یکی از عواملی که باعث میشود این کمپانی هیچگاه در قیمتگذاری محصولات اپل تجدید نظر نکند مشتریان وفداری هستند که همیشه آماده پرداخت قیمت بیشتر میباشند. طی چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت زیادی در محصولات و درآمدهای این کمپانی بودیم اما همچنان میزان فروش و محبوبیت اپل پابرجا بوده و حتی بیشتر هم شده است.
آیا خرید محصولات اپل ارزش دارد؟
در این مقاله همه دلایلی که باعث شده محصولات اپل قیمت بالایی داشته باشند را برایتان توضیح دادیم. قیمت بالای محصولات اپل همیشه قابل توجیه نیست اما آنچهکه مسلم است پرفروش بودن محصولات این شرکت بوده که باعث شده به یکی از محبوبترین برندها در صنعت تکنولوژی تبدیل شود.
با این حال، همیشه نیاز نیست برای خرید محصولات اپل هزینه زیادی پرداخت کنید؛ برای مثال میتوانید آیفون مدلهای پایینتر را با قیمتی پایینتر تهیه کرده و با این کار در هزینههایتان برای خرید گوشی صرفهجویی نمایید؛ با وجود اینکه گوشی کاملاً جدید نیست اما تجربه کاربری کاملی را در اختیارتان قرار خواهد داد.
مزخرفه