اگر مدتی است که از اینستاگرام خود استفاده نمیکردید، اولین چیزی که احتمالا بعد از بازگشت به این اپ از خود میپرسید این است که “چه بلایی بر سر IGTV اینستاگرام آمده؟!” در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اینستاگرام نیز مانند هر پلتفرم شبکه اجتماعی دیگری که در حال فعالیت است مدام در حال تغییر بوده و با گذشت زمان بهبود و ارتقاء پیدا میکند و گاها این به معنی حذف کردن یکسری از قابلیتهایی است که قبلا از آن استفاده میکردیم.
IGTV هم یکی از این موارد است که اخیرا اینستاگرام تصمیم بر این داشته که سربرگ IGTV را کنار گذاشته و بیشتر روی محتوای ویدیویی خود متمرکز شود. در حال حاضر بخش IGTV با ویدیوهای فید داخلی اینستاگرام یکی شده است. در ادامه بیشتر در مورد فرمت ویدیوهای اینستاگرام و ویدیوهای آن صحبت میکنیم.
چرا اینستاگرام IGTV را حذف کرد؟
قبل از اینکه IGTV اینستاگرام حذف شود این کمپانی اعلام کرد که قرار است اپ اینستاگرام دچار تغییراتی شود و همانطور که میدانیم، بیشتر روی محتواهای ویدیویی تمرکز کرده و همراه سایر تغییرات دیگر محتواهای عکسی را کمتر کند. اینستاگرام تا جایی پیش رفت که از تیک تاک (TikTok) و یوتیوب (YouTube) به عنوان رقیب یاد کرد و خاطر نشان کرد که این کار را برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود در بازار سرگرمی انجام میدهد.
اما چرا اینستاگرام IGTV را حذف کرد؟ در واقع باید گفت که قابلیت ویدیوهای طولانی مدت موفقیت آمیز نبود به همین دلیل هم اینستاگرام تصمیم به حذف IGTV گرفت و سعی کرد تا روی ویدیوهای کوتاه اینستاگرامی بیشتر تمرکز کند.
IGTV هیچگاه واقعا حذف نشد
اینستاگرام در سال 2018 برای اولین بار از IGTV رونمایی کرد و امیدوار بود که این ویژگی بتواند به رقیب نسخه موبایل یوتیوب تبدیل شود. با این حال فرمت ویدیوهای طولانی هیچگاه صد درصد موفقیت آمیز واقع نشد، مخصوصا بعد از اینکه تیک تاک دو ماه بعد در ایالات متحده آمریکا رسما شروع به فعالیت کرد، معلوم شد که محتوای ویدیویی کوتاه تیک تاک بیشتر مورد پسند و توجه مخاطبین شبکههای اجتماعی قرار میگیرد.
اینستاگرام از آن پس شروع به ارائه فرمت ویدیوهای کوتاه خود یعنی ریلز اینستاگرام (Instagram Reels) و رقابت با تیک تاک کرد.
تفاوت ویدیوهای اینستاگرام با IGTV در چیست؟
حالا سوال اصلی اینجاست که ویدیوهای اینستاگرام با IGTV چه فرقی میکنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ویژگی ویدیوی اینستاگرام (Instagram Video) دارای قابلیتهایی نظر ابزار کوتاه کردن، فیلتر، توانایی تگ کردن افراد و موقعیتهای مکانی مختلف است. همچنین به کمک این قابلیت شما میتوانید پیشنمایش 60 ثانیه از ویدیو مورد نظرتان را در قسمت فید مشاهده کنید.
راههای بیشتر برای گشت و گزار و دیدن محتواهای ویدیویی
در حال حاضر سربرگ Video در اپ اینستاگرام تمامی محتواهای ویدیویی به غیر از ریلز را درون خود جای داده و به کاربران کمک میکند تا ویدیوهای سازندگان محبوب خود را سریعتر پیدا کنند. ولی این قضیه به معنای دیدن محتواهای سایر سازندگانی که آنها را دنبال نمیکنید هم هست که بعد از دیدن ویدیوهایشان احتمال اینکه متوجه شوید از محتواهایشان لذت میبرید وجود دارد. به کمک این ویژگی شما میتوانید تولیدکنندگان محتوای جدید را پیدا و دنبال کنید و همچنین برای ایجاد محتوای جدید نیز شما را تشویق خواهد کرد.
ویدیوهای موجود در فید شما میتواند تا 60 دقیقه زمان داشته باشد و دیگر نیازی نیست مانند IGTV کاربران مدام اپ اصلی را برای مشاهده این دسته از ویدیوها ترک کنند. حالا میتوانید با ضربه زدن روی هر بخشی از ویدیو آن را در حالت کامل مشاهده کنید. اگر به یاد داشته باشید قبلا انجام این کار باعث میشد تا ویدیو به حالت بیصدا در بیاید. اینستاگرام به طور کلی دسترسی به محتویات اینستاگرام و آنالیز پستها و ویدیوهایتان را بسیار سادهتر کرده است.
محدودیت زمانی تنظیم شده برای ویدیوهای تبلیغاتی
اینستاگرام تبلیغات IGTV را به “تبلیغات ویدیویی در جریان” تغییر داده و کسب و کارهایی که قصد دارند از این ویژگی استفاده کنند باید توجه داشته باشند که زمان ویدیوی آنها از 60 ثانیه بیشتر نشود.
ویدیوهای پروفایل اینستاگرام خود را کجا پیدا کنیم؟
با حذف IGTV اینستاگرام همچنان سربرگ Video را داخل پروفایل اینستاگرامی شما حفظ کرده است و شما میتوانید این بخش را مستقیم زیر قسمت بایو بین سربرگ Reels و محتواهای تگ شده مشاهده کنید. قبل از این تغییر محتوهای ویدیویی پروفایلتان پراکنده بود و میتوانستید در قسمت فید و صفحه Explore آنها را مشاهده کنید اما اکنون یک محل اختصاصی برای محتواهای ویدیویی وجود دارد که تولید و گشتوگذار در محتواهای ویدیویی را برای مخاطب و کاربران راحتتر میکند.
اینستاگرام همیشه در حال توسعه و تکامل است
از آنجایی که بازار شبکههای اجتماعی این روزها بسیار رقابتی بوده جای تعجبی نیست که اینستاگرام نیز با حذف IGTV، ویرایش و اضافه کردن سایر ویژگیها سعی دارد تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کرده و افراد را تشویق کند تا از این پلتفرم برای سرگرمی و به اشتراکگذاری لحظات خود استفاده کنند.
در ابتدا اینستاگرام فقط به عنوان اپلیکیشن به اشتراکگذاری عکس شناخته میشد و هماکنون این پلتفرم به جایی رسیده که تمرکز کمتری روی محتواهای عکسی داشته و بیشتر روی محتواهای ویدیویی خود کار میکنند. در آینده نیز مسلما شاهد تغییراتی در این شبکه اجتماعی پرطرفدار خواهیم بود و همگی مشتاقانه منتظریم تا ببینیم اینستاگرام در آینده تا چه اندازه تفاوت پیدا خواهد کرد.
به نظر شما چشمانداز این پلتفرم در آینده به چه سمتی خواهد رفت؟ این اپ پرطرفدار چقدر از زندگی روزمره شما را به خود اختصاص داده است؟ نظرات خود را با ما در دیجی رو به اشتراک بگذارید.