درایوی را که می‌خواهید نامش را تغییر دهید، انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید. سپس از منوی ظاهر شده روی Change Drive Letter and Paths کلیک کنید.تغییر نام درایو

در پنجره جدیدی که ظاهر می‌شود، بر روی درایو مورد نظر کلیک کرده و سپس دکمه Change را بزنید. در مرحله بعد اطمینان حاصل کنید که گزینه Assign the following drive letter در حالت انتخاب شده قرار داشته باشد و سپس از منوی روبروی آن یکی از حروف آزاد را برای درایو خود انتخاب کنید.

نکته: متأسفانه امکان تعویض مستقیم حروف دو درایو وجود ندارد. برای مثال، اگر بخواهید جای دو درایو E و F را عوض کنید، ابتدا باید حرف یکی از آن‌ها، مثلاً درایو E را به یک حرف سومی که آزاد است، مثلاً K تغییر داده و سپس حرف درایو F را به E تغییر دهید. در ادامه می‌توانید حرف درایوی که الان با عنوان K شناخته می‌شود به F تغییر دهید.

آیا تغییر حرف درایو ویندوز (C) امکان‌پذیر است؟

شما برای تغییر حرف درایو ویندوز که اغلب همان درایو C است، مجبور به نصب مجدد ویندوز خواهید بود و همان‌طور که گفتیم با تغییر حرف این درایو، ویندوز عملاً از کار خواهد افتاد. بنابراین، بهتر است تغییری در درایو ویندوز ایجاد نکنید و آن را به همان شکلی که هست، رها کنید.

آیا روند کار در ویندوز 10 و 11 تفاوتی با هم دارد؟

خیر، هیچ تفاوتی در روند تغییر حرف درایوها در ویندوز 10 و 11 وجود ندارد. در ضمن، اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید و حروف درایوها را به دلخواه خود تغییر داده‌اید، پس از ارتقاء به ویندوز 11 نیز این تغییرات همچنان پابرجا خواهند بود و مشکلی ایجاد نمی‌شود.