شرکتهای اکتیویژن و بلیزارد از شناختهشدهترین نامها در صنعت بازیهای ویدیویی هستند و ادغام این دو شرکت در سال 2008 باعث شد تا یکی از غولهای دنیای گیم تحت عنوان اکتیویژن بلیزارد شکل بگیرد؛ غولی که مایکروسافت در اقدامی شگفت انگیز قصد تصاحب آن را دارد و پیشنهادی 68.7 میلیارد دلاری را برای خرید این شرکت ارائه کرده است! البته، این قرارداد هنوز مراحل قانونی را طی میکند و گفته میشود که به زودی نهایی خواهد شد. با دیجی رو همراه باشید.
مایکروسافت قبل از اینکه بتواند به طور رسمی مدیریت اکتیویژن بلیزارد را در دست بگیرد، باید منتظر مجوز کمیسیون تجارت فدرال آمریکا باشد تا قرارداد بین این دو شرکت را تأیید کند. این خرید 68.7 میلیارد دلاری، حق امتیاز تمام بازیهای اکتیویژن بلیزارد، از جمله فرنچایزهای محبوب Diablo، World of Warcraft و Call of Duty را به مایکروسافت میدهد که میتواند یک برگ برنده بزرگ برای این شرکت در رقابت با سونی باشد.
بر اساس قوانین، اگر کمیسیون تجارت فدرال آمریکا طی یک ماه آینده اطلاعات بیشتری را از مایکروسافت درخواست نکند، معامله به طور خودکار نهایی خواهد شد. مایکروسافت قصد دارد تا اکتیویژن بلیزارد را حداکثر تا تابستان سال 2023 به لیست برندهای تحت مالکیت ایکس باکس اضافه کند. البته، تصمیمات احتمالی دولت ایالات متحده میتواند به شرکتها اجازه دهد تا خیلی زودتر هم به این تیم بپیوندند.
در حال حاضر، مشخص نیست که تیم ایکس باکس چه برنامهای برای بازیهای اکتیویژن بلیزارد دارد. در حالی که میتوان تصور کرد برخی از بزرگترین عناوین دو کمپانی اکتیویژن و بلیزارد تبدیل به عناوین انحصاری مایکروسافت در نسل نهم شوند، اما از سوی دیگر بسیار بعید به نظر میرسد که مایکروسافت از سود سرشاری که این بازیها بر روی کنسولهای دیگر میتوانند داشته باشند به همین راحتی بگذرد.
اما در هر حال، احتمال زیادی وجود دارد که بازیهای Diablo ،Overwatch و Call of Duty در آینده محتوایی اختصاصی برای ایکس باکس و ویندوز داشته باشند و گیمرهای سراسر جهان را ترغیب به کوچ کردن به سمت کنسولها و پلتفرمهای مایکروسافت کنند. البته تا زمانی که قرارداد خرید نهایی نشده و مایکروسافت کنترل اکتیویژن بلیزارد را به طور رسمی در دست نگرفته، هیچ یک از این اتفاقها رخ نخواهد داد.
سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) یکی از موفقیتهای بزرگ مایکروسافت در این نسل بوده و مجموعهای جذاب از بازیهای بزرگ و کوچک را با هزینهای اندک در اختیار گیمرها قرار میدهد. حال، تصویر کنید که بازیهای اکتیویژن و بلیزارد هم در آینده به این سرویس اضافه شوند (که کاملاً محتمل به نظر میرسد) و ایکس باکس گیم پس را به کاتالوگی بینظیر از بازیهای ویدیویی تبدیل کنند. همانطور که گفتیم فعلاً مایکروسافت هیچ یک از کارها را نمیتوانند انجام دهد، اما احتمالاً تا یکی دو ماه آینده شرایط تغییر خواهد کرد و کم کم میتوانیم از استراتژی این غول نرم افزاری در خصوص عناوین بزرگ اکتیویژن بلیزارد آگاه شویم.