قاصدک 24

مایکروسافت کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 میلیارد دلار می‌خرد!

این طور که به نظر می‌رسد، مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌های بازی عزمی جدی برای غلبه بر کمپانی ژاپنی سونی دارد و کلید این کار را هم در خریدن تعداد هر چه بیشتر استودیو می‌داند! این غول دنیای فناوری امروز اعلام کرد، در جدیدترین اقدام خود، قصد دارد یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه بازی یعنی اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را با قیمت سرسام‌آور 68.7 میلیارد دلار خریداری کند.

با این خرید، بازی‌های بسیار محبوبی مانند Call of Duty ،World of Warcraft و عنوان موبایلی Candy Crush زیر پرچم مایکروسافت قرار می‌گیرند و به عنوان بخشی از قرارداد، بازی‌های اکتیویژن بلیزارد به سرویس گیم پس (Game Pass) اضافه خواهند شد. با دیجی رو همراه باشید.

به گفته مایکروسافت، بازی‌های موبایلی اکتیویژن بلیزارد نیز عامل و انگیزه مهمی در این خرید بوده‌اند. در واقع، این کمپانی به واسطه چنین خریدی قادر خواهد بود بازی‌هایی مانند Halo و Warcraft در پلتفرم‌های بیشتری عرضه کرده و توسعه دهد.

اکتیویژن بلیزارد

انتظار می‌رود در صورتی که قانون‌گذاران و سهامداران اکتیویژن بلیزارد چراغ سبز نشان دهند، این خرید در سال مالی 2023 مایکروسافت (تا ژوئن 2023) نهایی شود. البته، هیئت مدیره هر دو شرکت پیش‌تر این معامله را تأیید کرده‌اند.

در شرایطی که اکتیویژن بلیزارد هنوز درگیر بحث رسوایی‌های اخلاقی مدیران رده بالای خود است، نمی‌توان انتظار تغییرات قابل توجهی در تیم رهبری این شرکت داشت. بابی کوتیک علیرغم درخواست‌ها برای استعفا، همچنان مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد باقی خواهد ماند و البته گزارش کاری خود را به فیل اسپنسر، مدیر بخش بازی‌های مایکروسافت، ارائه خواهد کرد. کوتیک در متنی، اقدام مایکروسافت را فرصتی برای «تقویت بیشتر» فضای کاری اکتیویژن بلیزارد و «تعیین استانداردی جدید» برای فراگیری توصیف کرده است. او به جزئیات مشخص و دقیقی اشاره نکرده، اما گفته است که پس از تکمیل فرایند معامله، «تغییرات حداقلی» در تعداد کارکنان ایجاد خواهد شد.

خرید اکتیویژن بلیزارد به مایکروسافت کمک می‌کند تا بتواند با شرکت‌های بزرگ حوزه بازی همچون تنسنت و سونی که هر دو در ماه‌های اخیر خریدهای زیادی داشته‌اند، رقابت کند. کوتیک همچنین اشاره کرده که این امر به شرکت متبوع او کمک خواهد کرد تا در مبحث نوظهور متاورس و بازیسازی بر اساس این فناوری نوین نیز بهتر رقابت کند؛ نکته‌ای که ممکن است بیش از هر چیز دیگری برای آینده مایکروسافت مفید و تأثیرگذار باشد.

اکتیویژن بلیزارد

با این حال، هنوز برخی از سوالات اساسی بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. به عنوان مثال، مایکروسافت نگفته که چه تعداد از بازی‌های اکتیویژن بلیزارد انحصاری ایکس باکس یا ویندوز خواهند بود. همچنین مشخص نیست که مایکروسافت تا چه حد بر توسعه فرنچایزهای کلیدی این کمپانی تأثیرگذار خواهد بود. با اینکه چنین معامله‌ای زمینه انحصاری کردن بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را برای پلتفرم‌های مایکروسافت مهیا می‌کند اما بسیار بعید است که عناوینی مانند Call of Duty، حداقل در آینده‌ای نزدیک، به انحصاری ایکس باکس تبدیل شوند. چرا که فروش این سری در کنسول‌های پلی استیشن بخش بزرگی از درآمد اکتیویژن بلیزارد را به خود اختصاص می‌دهد و حذف آن در مقطع فعلی می‌تواند صدمه‌ای بزرگی بر درآمدزایی شرکت داشته باشد.

نظر شما چیست؟ آیا مایکروسافت با چنین خریدهایی می‌تواند بازار گیم را به تسلط خود در بیاورد؟ یا حداقل در نسل نهم بتواند سونی را شکست دهد؟ نظرات خود را از طریق بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع engadget
مطالب پیشنهادی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها