اپل همیشه نسبت به علائم تجاری و مسئله مالکیت معنوی (IP) خود بسیار جدی و حساس بوده است. با این حال، به نظر میرسد که این شرکت در جدیدترین شکایت خود کمی زیادهروی کرده باشد!
طبق گزارشی که توسط Wired منتشر شده، اپل به تازگی شکایتی را تنظیم کرده است که در صورت پیروزی در آن، یک شرکت 111 ساله میوهفروشی سوئیسی را مجبور خواهد کرد لوگوی خود را عوض کند! Fruit Union Suisse، شرکتی که بیش از یک قرن پیش تأسیس شده، لوگوی خود را به شکل یک سیب قرمز همراه با یک صلیب سفید انتخاب کرده که در واقع نماد پرچم سوئیس است. اما اپل این لوگو را شبیه به لوگوی معروف خود میداند و از همین جهت پروندهای علیه شرکت سوئیسی تشکیل داده است. بنابراین، اگر این شرکت قدیمی پرونده تشکیل شده علیهاش را ببازد، مجبور خواهد شد لوگوی خود را تغییر دهد.
جیمی ماریتوز، مدیر Fruit Union Suisse به Wired گفته:
ما در درک این موضوع مشکل داریم. زیرا اینطور نیست که آنها (مدیران اپل) سعی در حافظت از سیب گاز زده خود داشته باشند. بلکه هدف آنها در اینجا در واقع به دست آوردن حقوق استفاده از علامت سیب به هر شکلی از آن است. چیزی که به نظر ما یک نماد تقریباً جهانی است و باید برای استفاده همه رایگان باشد.
ما نگران این هستیم که هرگونه نمایش بصری یک سیب ممکن است به طور بالقوه تحت تأثیر قرار گرفته و مورد ادعای اپل باشد. این یک محدودیت بسیار بسیار بزرگ برای ما خواهد بود. از نظر تئوری، هر بار که ما از یک سیب در تبلیغات خود استفاده کنیم، ممکن است وارد قلمروی اپل شویم!
این اولین بار نیست که اپل تلاش میکند بر علیه شرکتی که از سیب به عنوان نماد خود استفاده میکند، کاری انجام دهد. طبق گزارش موسسه مالکیت معنوی سوئیس (IPI)، اپل سال گذشته نیز شکایتی را در مورد یک تصویر سیاه و سفید از سیب سبز ارسال کرده بود. این درخواست تقریباً توسط مقامات سوئیس تأیید شد، اما آنها خاطرنشان کردند که تصاویر عمومی مانند تصویر یک سیب در مالکیت عمومی هستند. با این حال، اپل در آوریل 2023 علیه این تصمیم درخواست تجدیدنظر کرده است. علاوه بر این، طبق سوابق سازمان جهانی مالکیت معنوی، اپل درخواستهای مشابهی را برای علامتهای تجاری در کشورهای دیگر مانند ژاپن، ترکیه و ارمنستان ارسال کرده است.
اپل در گذشته نیز در کشور سوئیس جنجالهای زیادی داشته است. به عنوان مثال در سال 2010، این شرکت با یک تعاونی کوچک خواربارفروشی سوئیسی قراردادی خارج از دادگاه امضا و از آنها تضمین گرفت که هرگز علامت گاز گرفتن را به لوگوی سیب خود اضافه نکنند! با این حال، همه پروندهها هم به نفع اپل نبوده است. در سال 2012، اپل مجبور شد حدود 20 میلیون دلار به راه آهن فدرال سوئیس بپردازد، زیرا ثابت شد که این شرکت از طراحی ساعت راه آهن سوئیس در محصولات خود کپیبرداری کرده است.
در سالهای اخیر تلاش شرکتهای فناوری برای گرفتن حق مالکیت برخی کلمات و تصاویر رایج که در حالت ایدهآل باید مالکیت عمومی و استفاده رایگان داشته باشند، افزایش یافته است. با این حال، اپل همواره در زمینه ثبت علائم تجاری در لیگ دیگری بازی کرده است! طبق گزارش پروژه شفافیت فناوری، اپل بیش از مجموع مایکروسافت، فیسبوک، آمازون و گوگل علائم تجاری ثبت کرده است! با این حال، اپل در این زمینه تنها نیست و شرکتهای دیگر هم کلماتی عمومی مانند Windows ،Nest و Prime را به عنوان علامت تجاری خود ثبت کردهاند.