تاریخ دریانوردی پر از داستانهای اسرارآمیز و شگفتانگیزی است که برخی از آنها همچنان پس از گذشت سالها ذهن بشر را به خود مشغول کردهاند. از جمله این داستانها، کشتیهایی هستند که به دلایل مختلف هیچوقت به مقصد نرسیدند و به جای آن، در صفحات تاریخ به عنوان کشتیهای ناپدید شده یا غرق شده جاودانه شدند. این کشتیها هر کدام داستانی اسرارآمیز و منحصر به فرد دارند، پر از رمز و راز و گاهی تراژدی و ترسناک. در این مقاله، به بررسی ده کشتی میپردازیم که هیچگاه به مقصد نرسیدند و داستانهای آنها را مرور میکنیم. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.
1. کشتی تایتانیک (RMS Titanic)
سال غرق شدن: 1912
کشتی تایتانیک یکی از مشهورترین و تراژیکترین کشتیهای تاریخ دریانوردی است که داستان غرق شدن آن همچنان مورد توجه و بررسی قرار دارد. این کشتی عظیم و لوکس که به عنوان “غیرقابل غرق” شناخته میشد، در اولین سفر خود با فاجعهای وحشتناک مواجه شد که منجر به غرق شدن آن و مرگ بیش از 1500 نفر شد.
کشتی تایتانیک توسط شرکت هارلند و ولف در بلفاست، ایرلند شمالی ساخته شد. این کشتی بخشی از پروژهی بلندپروازانهی شرکت وایت استار لاین برای ساخت سه کشتی بزرگ و لوکس بود: المپیک، تایتانیک و بریتانیک. ساخت تایتانیک در مارس 1909 آغاز شد و در می 1911 به آب انداخته شد. این کشتی با طول 269 متر و وزن 46,328 تن، یکی از بزرگترین کشتیهای زمان خود بود.
تایتانیک به عنوان یک کشتی لوکس طراحی شده بود و امکانات بسیاری برای مسافرانش فراهم میکرد. این کشتی دارای اتاقهای مجلل، رستورانهای شیک، استخر، سالن ورزش و حتی یک پیست دوچرخهسواری بود. علاوه بر این، تایتانیک به آخرین فناوریهای ایمنی مجهز شده بود، از جمله 16 محفظه ضد آب که قرار بود کشتی را از غرق شدن حفظ کنند.
تایتانیک در 10 آوریل 1912 از ساوتهمپتون، انگلستان به سوی نیویورک سیتی، آمریکا به راه افتاد. این کشتی در طول مسیر در شهرهای شربورگ، فرانسه و کوئینزتاون، ایرلند نیز توقف کرد تا مسافران بیشتری سوار کند. تعداد کل مسافران و خدمه تایتانیک در این سفر بیش از 2200 نفر بود.
در شب 14 آوریل 1912، تایتانیک در اقیانوس اطلس شمالی با یک کوه یخ برخورد کرد. برخورد به طور دقیق ساعت 11:40 شب رخ داد و باعث شکافتن بدنه کشتی در سمت راست شد. با وجود تلاشهای خدمه برای نجات کشتی، تایتانیک در کمتر از سه ساعت به زیر آب رفت. این فاجعه منجر به مرگ بیش از 1500 نفر شد، زیرا تعداد قایقهای نجات به اندازه کافی برای همه مسافران نبود.
دلایل غرق شدن تایتانیک متنوع و چند بعدی است. برخی از این دلایل شامل سرعت بالای کشتی در آبهای خطرناک، کمبود قایقهای نجات، و عدم آمادگی کافی خدمه برای مواجهه با چنین فاجعهای است. همچنین، تحقیقات نشان داده است که برخی از مواد استفاده شده در ساخت کشتی نیز به ضعف سازهای آن منجر شده است.
پیامدها و تأثیرات
غرق شدن تایتانیک تأثیرات بزرگی بر دنیای دریانوردی داشت. این حادثه منجر به تغییرات عمدهای در قوانین و مقررات ایمنی دریایی شد. از جمله این تغییرات میتوان به افزایش تعداد قایقهای نجات، نیاز به تمرینهای منظم نجات و ایجاد سیستمهای رادار و ارتباطات بهتر برای هشدارهای زودهنگام اشاره کرد.
شایعات و افسانههای مرتبط با تایتانیک:
کشتی تایتانیک که به عنوان یکی از بزرگترین تراژدیهای دریانوردی در تاریخ شناخته میشود، همیشه منبع شایعات، افسانهها و نظریههای توطئه بوده است. این شایعات و افسانهها گاه از حقایق موجود در آن زمان ناشی شدهاند و گاه از تصورات و تخیلات مردم. در ادامه به برخی از مشهورترین شایعات و افسانههای مرتبط با تایتانیک میپردازیم.
- کشتی جایگزین: یکی از مشهورترین نظریههای توطئه این است که تایتانیک واقعی هرگز غرق نشده است، بلکه کشتی دیگری به نام المپیک (که خواهر تایتانیک بود) به جای آن غرق شد. این نظریه مطرح میکند که شرکت وایت استار لاین برای دریافت بیمه، کشتی آسیبدیده المپیک را به جای تایتانیک به دریا فرستاده و تایتانیک واقعی را با نام دیگری به کار گرفته است.
- نفرین مومیایی: شایعهای وجود داشت که یک مومیایی مصری که به عنوان بار در تایتانیک حمل میشد، باعث غرق شدن کشتی شد. این افسانه میگوید که مومیایی به دلیل داشتن نفرین، باعث شد کشتی با کوه یخ برخورد کند و غرق شود. البته این شایعه هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ مومیاییای در تایتانیک حمل نمیشد.
- کتاب پیشبینی کننده فاجعه: در سال 1898، نویسندهای به نام مورگان رابرتسون کتابی به نام “Futility, or the Wreck of the Titan” نوشت که در آن داستان یک کشتی بزرگ به نام تایتان که در اولین سفر خود با یک کوه یخ برخورد میکند و غرق میشود، توصیف شده است. بسیاری از شباهتهای بین این کتاب و فاجعه تایتانیک واقعی باعث شده که برخی باور کنند رابرتسون به نوعی آینده را پیشبینی کرده است.
- نظریههای توطئه بانکداران: برخی معتقدند که غرق شدن تایتانیک نتیجه یک توطئه توسط بانکداران بزرگ آن زمان بوده است. این نظریه میگوید که برخی از سرنشینان ثروتمند تایتانیک، که مخالف تأسیس بانک فدرال رزرو ایالات متحده بودند، به عمد در این فاجعه کشته شدند. البته این نظریه نیز هیچ سندیت و مدرکی ندارد.
- اشتراکات عجیب: یکی از شایعات دیگر این است که برخی از افراد به طور عجیبی از سفر با تایتانیک منصرف شدند و این تغییرات ناگهانی زندگی آنها را نجات داد. برخی از این افراد شامل شخصیتهای مشهور و ثروتمند بودند که به دلایل مختلف از سوار شدن به کشتی منصرف شدند.
- کوتاهی در هشدارهای کوه یخ: برخی از نظریهها مطرح میکنند که هشدارهای کوه یخ که به تایتانیک ارسال شده بود، به عمد نادیده گرفته شد یا به درستی منتقل نشد. این نظریهها معمولاً به کوتاهیهای انسانی و ضعف در ارتباطات آن زمان اشاره دارند.
- تایتانیک و مثلث برمودا: برخی شایعات به اشتباه معتقدند که تایتانیک در مثلث برمودا غرق شده است. اما واقعیت این است که تایتانیک در اقیانوس اطلس شمالی و به دور از منطقه مثلث برمودا غرق شده است.
این شایعات و افسانهها بخشی از جذابیت تاریخی تایتانیک را تشکیل میدهند. با وجود اینکه بسیاری از این شایعات پایه و اساسی ندارند، اما همچنان در ذهن مردم باقی مانده و به عنوان بخشی از داستان تایتانیک شناخته میشوند.
2. کشتی مری سلست (Mary Celeste)
سال ناپدید شدن: 1872
مری سلست یک کشتی تجاری بود که در سال ۱۸۶۱ ساخته شد. این کشتی به طور ویژه به خاطر حادثهای که در سال ۱۸۷۲ برایش رخ داد و تا به امروز به عنوان یکی از مرموزترین داستانهای دریایی شناخته میشود، معروف است.
کشتی مری سلست در سال ۱۸۶۱ در نووا اسکوشیا، کانادا ساخته شد. این کشتی ابتدا با نام “آمازون” شناخته میشد و پس از چندین تغییر مالکیت و تغییر نام به “مری سلست” شناخته شد.
در نوامبر ۱۸۷۲، کشتی مری سلست از بندر نیویورک به سمت جنوا، ایتالیا حرکت کرد. این کشتی با بار الکل صنعتی سفر میکرد و توسط کاپیتان بنجامین بریگز هدایت میشد که همسر و دختر کوچکش نیز همراه او بودند.
در دسامبر ۱۸۷۲، کشتی بریتانیایی دیگراتیا، مری سلست را در اقیانوس اطلس بدون هیچ خدمهای پیدا کرد. تمامی خدمه و مسافران ناپدید شده بودند و هیچ نشانهای از درگیری یا حادثهای که منجر به ناپدید شدن آنها شده باشد، وجود نداشت. کشتی به خوبی نگهداری شده بود و بار آن نیز به جز چند بشکه الکل که در شرایط طبیعی آسیب دیده بودند، سالم بود.
پس از پیدا شدن کشتی، تحقیقات گستردهای انجام شد، اما هیچ نظریهی قطعی برای توضیح ناپدید شدن خدمه ارائه نشد. برخی از نظریات شامل شورش خدمه، حملهی دزدان دریایی، یا حتی عوامل فراطبیعی بودند.
نظریات پیرامون ناپدید شدن خدمه:
- گازهای سمی: برخی نظریهها مطرح میکنند که ممکن است بخارات سمی از بشکههای الکل منتشر شده و باعث ترس و فرار خدمه به قایق نجات شده باشد.
- مشکلات فنی: ممکن است کشتی دچار مشکلات فنی شده و خدمه مجبور به ترک کشتی شده باشند.
- حمله دزدان دریایی: نظریههایی وجود دارد که شاید دزدان دریایی به کشتی حمله کرده و خدمه را به اسارت گرفته باشند.
- نظریات فراطبیعی: برخی افراد معتقدند که عوامل فراطبیعی ممکن است در این حادثه نقش داشته باشند، هرچند که این نظریهها کمترین پذیرش را دارند.
تا به امروز هیچ یک از این نظریهها به صورت قطعی تأیید یا رد نشدهاند و معمای کشتی مری سلست همچنان یکی از جذابترین رازهای دریایی باقی مانده است.
3. کشتی یواساس سایکلوپ (USS Cyclops)
سال ناپدید شدن: 1918
یواساس سایکلوپ (USS Cyclops) یکی از معروفترین کشتیهای نیروی دریایی ایالات متحده است که به دلیل ناپدید شدن مرموزش در سال ۱۹۱۸، به یک موضوع جذاب و مرموز تبدیل شده است. این کشتی به ویژه به دلیل ارتباطش با مثلث برمودا شناخته میشود.
یواساس سایکلوپ در سال ۱۹۱۰ در فیلادلفیا ساخته شد. این کشتی یکی از چهار کشتی کلاس پروتئوس (Proteus-class) بود و به عنوان کشتی باربری و زغالکش برای نیروی دریایی ایالات متحده خدمت میکرد. سایکلوپ دارای طول ۵۴۲ فوت (حدود ۱۶۵ متر) و وزن تقریبی ۱۹۰۰۰ تن بود. این کشتی با سرعتی حدود ۱۵ گره دریایی حرکت میکرد و میتوانست تا ۱۲۵۰۰ تن زغال یا مواد دیگر را حمل کند.
در مارس ۱۹۱۸، یواساس سایکلوپ از بندر سالوادور، برزیل به سمت بالتیمور، ایالات متحده حرکت کرد. این کشتی با ۳۰۹ خدمه و مسافر و بار منگنز برای تولید فولاد در حال سفر بود. در طول سفر، کشتی پس از عبور از جزیره باربادوس ناپدید شد و هرگز به مقصد نرسید. هیچ سیگنال اضطراری ارسال نشد و هیچ اثری از کشتی یا خدمهاش پیدا نشد. با وجود جستجوهای گسترده، هیچ اثری از سایکلوپ پیدا نشد. تحقیقات بعدی نیز نتوانستند علت ناپدید شدن کشتی را مشخص کنند.
نظریات پیرامون ناپدید شدن:
- مثلث برمودا: ناپدید شدن سایکلوپ به یکی از معروفترین اسرار مربوط به مثلث برمودا تبدیل شده است. برخی معتقدند که عوامل فراطبیعی یا شرایط جوی ویژه در این منطقه ممکن است در ناپدید شدن کشتی نقش داشته باشند.
- مشکلات فنی: برخی نظریات پیشنهاد میکنند که مشکلات فنی مانند شکستگی ساختاری یا خرابی موتور ممکن است باعث غرق شدن کشتی شده باشد.
- فعالیتهای دشمن: در دوران جنگ جهانی اول، احتمال داده شد که کشتی توسط زیردریاییهای آلمانی هدف قرار گرفته باشد، اما هیچ مدرکی در این زمینه پیدا نشد.
- توفان: امکان دیگر وقوع توفان شدید در مسیر کشتی و غرق شدن آن به دلیل شرایط جوی نامساعد است.
این حادثه هنوز هم پس از بیش از یک قرن، موضوع بحث و تحقیقهای فراوان است و به عنوان یکی از بزرگترین معماهای دریایی باقی مانده است.
4. کشتی SS Waratah
سال ناپدید شدن: 1909
کشتی SS Waratah یک کشتی مسافربری و باری بود که در سال 1908 ساخته شد و به عنوان یکی از کشتیهای لوکس آن زمان شناخته میشد. این کشتی به نام Waratah، یک گیاه بومی استرالیا، نامگذاری شده بود. SS Waratah متعلق به شرکت Blue Anchor Line بود و برای مسیرهای بین استرالیا و انگلستان طراحی شده بود. اما سرنوشت این کشتی و مسافرانش به یکی از بزرگترین معماهای دریانوردی تبدیل شد.
SS Waratah توسط شرکت Barclay, Curle & Co در گلاسگو، اسکاتلند ساخته شد. این کشتی دارای 450 فوت طول و 60 فوت عرض بود و میتوانست حدود 750 مسافر را به همراه بار حمل کند. Waratah با توجه به طراحی مدرن و امکانات لوکس، بسیار محبوب بود و به عنوان “تایتانیک استرالیا” شناخته میشد.
در 27 جولای 1909، SS Waratah از دوربان، آفریقای جنوبی به مقصد کیپتاون حرکت کرد. این کشتی هرگز به مقصد نرسید و تمام 211 نفر مسافر و خدمه آن ناپدید شدند. با وجود جستجوهای گسترده، هیچ اثری از کشتی یا سرنشینان آن یافت نشد.
نظریهها و حدسها:
با گذشت بیش از یک قرن، همچنان نظریههای مختلفی درباره ناپدید شدن SS Waratah وجود دارد. برخی معتقدند که کشتی در طوفانی شدید غرق شده است، در حالی که دیگران فکر میکنند که ممکن است به دلیل نقص فنی دچار حادثه شده باشد. همچنین نظریههایی درباره حمله دزدان دریایی و حتی بلعیده شدن توسط یک موج عظیم وجود دارد.
5. کشتی MV Joyita
سال ناپدید شدن: 1955
کشتی MV Joyita یک کشتی باربری و مسافری بود که در دهه ۱۹۵۰ به دلیل ناپدید شدن مرموزش شناخته شد. این کشتی باری در اقیانوس آرام با 25 سرنشین ناپدید شد. ماهها بعد، کشتی به طور رها شده پیدا شد، اما هیچ اثری از سرنشینان آن نبود.
کشتی MV Joyita در سال ۱۹۳۱ در لس آنجلس ساخته شد و در ابتدا به عنوان یک قایق تفریحی استفاده میشد. نام Joyita از کلمه اسپانیایی “جواهر کوچک” گرفته شده است. در طول جنگ جهانی دوم، این کشتی توسط نیروی دریایی ایالات متحده به کار گرفته شد. بعد از جنگ، کشتی به یک کشتی تجاری تبدیل شد و برای حمل بار و مسافر بین جزایر اقیانوس آرام استفاده میشد.
در ۳ اکتبر ۱۹۵۵، MV Joyita از ساموآی غربی (امروزه ساموآ) به سمت توکلاو (واقع در اقیانوس آرام) حرکت کرد. این سفر معمولاً چندین ساعت طول میکشید. پس از عدم رسیدن به مقصد و گذشت چندین روز، عملیات جستجو آغاز شد. سرانجام در ۱۰ نوامبر ۱۹۵۵، کشتی در حدود ۶۰۰ مایل دریایی از مسیر خود در حال شناور بودن پیدا شد.
وقتی که کشتی پیدا شد، هیچ یک از ۲۵ سرنشین آن (شامل ۱۶ مسافر و ۹ خدمه) در کشتی نبودند و تمام قایقهای نجات نیز مفقود بودند. کشتی به شدت آسیب دیده بود و آب زیادی وارد آن شده بود، اما هنوز شناور بود.
ماجرای MV Joyita همچنان یکی از رازهای بزرگ دریانوردی باقی مانده است و تاکنون هیچ توضیح قانعکنندهای برای ناپدید شدن سرنشینان آن پیدا نشده است. درباره ناپدید شدن مرموز کشتی MV Joyita شایعات و نظریههای مختلفی وجود دارد. این شایعات به دلیل طبیعت مرموز و غیرقابل توضیح ماجرا به وجود آمدهاند.
نظریهها دربارهی ناپدید شدن:
- مشکلات فنی: یکی از نظریهها این است که کشتی دچار مشکلات فنی شده و سرنشینان مجبور به ترک آن شدهاند. اما این نظریه با توجه به شناور بودن کشتی و عدم یافتن سرنشینان کامل نیست.
- حمله دزدان دریایی: یکی از شایعترین نظریهها این است که کشتی توسط دزدان دریایی مورد حمله قرار گرفته و سرنشینان یا کشته شدهاند یا به اسارت گرفته شدهاند. این نظریه به دلیل وجود اشیاء گمشده و نبود نشانههایی از مبارزه مطرح شده است.
- موجودات فرازمینی: برخی افراد معتقدند که کشتی و سرنشینان آن توسط موجودات فرازمینی ربوده شدهاند. این نظریه به دلیل نبود هیچ گونه نشانهای از سرنشینان و وضعیت عجیب کشتی مطرح شده است.
- شورش خدمه: نظریه دیگری این است که خدمه کشتی علیه کاپیتان و مسافران شورش کردهاند و پس از آن کشتی را ترک کردهاند. این نظریه نیز به دلیل نبود سرنشینان و شرایط خاص کشتی مطرح شده است.
- بلایای طبیعی: برخی شایعات حاکی از آن است که کشتی دچار بلایای طبیعی مانند زمینلرزه دریایی یا حمله موجهای عظیم (تسونامی) شده و سرنشینان مجبور به ترک کشتی شدهاند. با این حال، کشتی همچنان شناور باقی مانده بود و نشانهای از چنین بلایایی دیده نشد.
- دخالت نیروهای نظامی: برخی معتقدند که نیروهای نظامی به دلایلی نامعلوم با کشتی برخورد کردهاند و سرنشینان را به اسارت گرفته یا نابود کردهاند. این نظریه نیز هیچ مدرک محکمی ندارد و بیشتر بر پایه شایعات و تخیلات است.
- فعالیتهای جنایتکارانه: نظریه دیگری میگوید که کشتی برای قاچاق یا فعالیتهای غیرقانونی دیگری استفاده میشده و به همین دلیل سرنشینان ناپدید شدهاند. این نظریه نیز بر پایه شایعات و تخیلات بنا شده است.
با وجود تمام این شایعات و نظریهها، هیچ یک از آنها به طور کامل قابل اثبات نیست و ماجرای ناپدید شدن MV Joyita همچنان به عنوان یکی از رازهای بزرگ دریانوردی باقی مانده است.
6. کشتی SS Valencia
سال غرق شدن: 1906
کشتی SS Valencia یک کشتی بخار مسافربری بود که در سال 1882 ساخته شد و برای سرویسدهی در خطوط اقیانوس آرام مورد استفاده قرار گرفت. این کشتی به دلیل حادثه غمانگیز و مرگباری که در ژانویه 1906 برایش اتفاق افتاد، شهرت یافت.
این کشتی مسافربری در ساحل غربی کانادا در حالی که در آبهای ساحلی ونکوور آیلند در حال سفر بود، به یک صخره برخورد کرد و غرق شد. این حادثه منجر به مرگ بیش از 100 نفر شد و تنها 37 نفر از 173 نفر از مسافران و خدمه زنده ماندند.
این حادثه به دلیل وضعیت بد آبوهوا و عدم آمادگی مناسب کشتی برای شرایط سخت دریایی رخ داد. همچنین، عدم توانایی تیم نجات در دسترسی به کشتی و کمک به مسافران باعث افزایش تلفات شد. این حادثه به عنوان یکی از بدترین حوادث دریایی در تاریخ کانادا شناخته میشود و منجر به بهبود اقدامات ایمنی دریایی در منطقه شد.
بازماندگان این حادثه داستانهای ترسناکی از آخرین لحظات غرق شدن کشتی و تلاش ناامیدانه برای نجات خود نقل کردهاند. کشتی SS Valencia به مرور زمان به یک افسانه دریایی تبدیل شد و گفته میشود که ارواح قربانیان آن هنوز در نزدیکی محل حادثه دیده میشوند.
شایعات و افسانههای مرتبط با SS Valencia:
کشتی SS Valencia پس از غرق شدن در سال 1906، با افسانهها و شایعات مختلفی احاطه شد. یکی از معروفترین افسانهها این است که کشتیای شبحوار به همراه ارواح سرگردان مسافران در نزدیکی ساحل ونکوور آیلند دیده شده است. برخی گزارش دادهاند که قایقهای نجات خالی از این کشتی، حتی سالها پس از حادثه، به صورت مرموزی در دریا سرگردان دیده شدهاند. همچنین، ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه صداهای گریه و ناله از مکان غرق شدن کشتی شنیده میشود. این داستانها به تدریج به جذابیت اسطورهای SS Valencia افزودهاند و آن را به یکی از مرموزترین حوادث دریایی تبدیل کردهاند.
7. کشتی HMS Terror و HMS Erebus
سال ناپدید شدن: 1848
کشتی HMS Terror و HMS Erebus دو کشتی اکتشافی نیروی دریایی بریتانیا بودند که به عنوان بخشی از تلاشها برای کشف مسیر شمال غربی در قطب شمال شناخته میشوند. این کشتیها در سال 1845 تحت فرماندهی کاپیتان سر جان فرانکلین به یک سفر اکتشافی اعزام شدند که به یکی از بزرگترین معماهای دریانوردی تبدیل شد.
هر دو کشتی در ابتدا برای مأموریتهای نظامی طراحی شده بودند. HMS Terror که در سال 1813 ساخته شد، در جنگهای مختلفی از جمله جنگ 1812 شرکت کرد. این کشتی با تغییراتی که برای سفرهای قطبی به آن اعمال شد، به یکی از مقاومترین کشتیهای زمان خود تبدیل شد. HMS Erebus نیز در سال 1826 ساخته شد و به عنوان یک کشتی بمبانداز طراحی شده بود. این کشتی در سفرهای قطبی مختلفی شرکت کرد و تحت فرماندهی سر جیمز کلارک راس، به قطب جنوب نیز سفر کرد.
در سال 1845، هر دو کشتی برای مأموریت فرانکلین به قطب شمال اعزام شدند. این مأموریت با هدف کشف گذرگاه شمال غربی، یک مسیر دریایی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام از طریق مجمعالجزایر کانادا، انجام شد. اما این سفر به یک فاجعه تبدیل شد، زیرا هر دو کشتی در یخهای قطب شمال به دام افتادند.
پس از به دام افتادن در یخها، تلاشهای خدمه برای نجات ناموفق بود و تمامی 129 نفر از خدمه کشتیها جان خود را از دست دادند. جستجوها برای یافتن کشتیها و خدمه طی دههها ادامه داشت و سرنوشت این سفر تا دههها ناشناخته بود و تبدیل به یکی از بزرگترین معماهای دریانوردی شد.
اما در سالهای اخیر بود که لاشههای هر دو کشتی کشف شد. در سال 2014، لاشه HMS Erebus و در سال 2016 لاشه HMS Terror در نزدیکی جزیره کینگ ویلیام در کانادا کشف شدند. کشف لاشهها بسیاری از رازهای مربوط به این سفر را روشن کرد. با توجه به حفظ عالی لاشهها در آبهای سرد قطب شمال، محققان توانستند شواهدی از تلاشهای خدمه برای بقا، از جمله تلاش برای حرکت به سوی جنوب و ترک کشتیها، پیدا کنند. این یافتهها اطلاعات ارزشمندی درباره شرایط سخت زندگی و مرگ در قطب شمال به دست داد.
شایعات و افسانه ها در اینباره:
داستانهای مربوط به کشتیهای HMS Terror و HMS Erebus با گذشت زمان با افسانهها و شایعات مختلفی احاطه شدهاند. یکی از مشهورترین این افسانهها این است که ارواح خدمه گمشده هنوز در اطراف مکانهای غرق شدن کشتیها سرگردان هستند. همچنین برخی از این افسانهها به حضور “نفرین” اشاره دارند که به دلیل شرایط وحشتناک و مرگبار این سفر بر کشتیها سایه انداخته است.
داستانهای بومیان اینوئیت نیز به شایعات مربوط به آدمخواری و مرگ وحشتناک خدمه در تلاش برای زنده ماندن اشاره دارد. این افسانهها در ادبیات و فرهنگ عامه به کرات بازگو شدهاند و به رمزآلودگی این داستان افزودهاند.
کشف لاشه کشتیها در سالهای اخیر باعث شده تا برخی از این شایعات به واقعیت نزدیکتر شوند، اما هنوز بسیاری از پرسشها بیپاسخ باقی ماندهاند. این امر به اسرارآمیز بودن و جذابیت تاریخی این ماجرا افزوده است.
8. کشتی SS Ourang Medan
سال ناپدید شدن: 1947 (تخمینی)
کشتی SS Ourang Medan یکی از اسرارآمیزترین و ترسناکترین داستانهای دریانوردی است. طبق افسانهها، این کشتی در اواخر دهه 1940 در تنگه مالاکا دچار یک فاجعه شد.
حادثهی کشتی SS Ourang Medan در اواخر دهه 1940 رخ داد. بر اساس داستانها، این کشتی در تنگه مالاکا به مشکلاتی برخورده و پیامی رمزآلود را ارسال کرده است که محتوای آن این بود: “همه خدمه، از جمله کاپیتان، مردهاند. شاید همه مردهاند.”
هنگامی که کشتیهای نجات به محل حادثه رسیدند، با صحنهای هولناک روبرو شدند؛ تمامی خدمه کشتی به طرز عجیبی جان باخته بودند و اجساد آنها با چهرههایی وحشتزده و دستهای به سمت آسمان پیدا شدند.
نظریهها دربارهی این حادثه:
دلایل این حادثه همچنان نامعلوم است و نظریههای مختلفی برای توضیح آن ارائه شدهاند. برخی معتقدند که نشت گاز سمی یا مواد شیمیایی ممکن است علت مرگ خدمه بوده باشد. دیگران به احتمال وجود نیرویی ماوراءالطبیعه اشاره میکنند. این داستان در طول زمان با افسانهها و شایعات بیشتری همراه شده و به یکی از بزرگترین معماهای دریانوردی تبدیل شده است.
هیچ سند رسمی و مستند معتبری که وجود و غرق شدن این کشتی را تایید کند، وجود ندارد و برخی محققان حتی شک دارند که آیا SS Ourang Medan اصلاً وجود داشته است یا خیر. با این حال، این داستان همچنان در میان علاقهمندان به اسرار دریایی و تاریخچههای مرموز شهرت دارد.
9. کشتی MV Derbyshire
سال غرق شدن: 1980
کشتی MV Derbyshire یک کشتی فلهبر بریتانیایی بود که در سال 1976 ساخته شد و بزرگترین کشتی بریتانیایی بود که تا به حال غرق شده است. این کشتی در سال 1980 در حالی که بار سنگآهن را از کانادا به ژاپن حمل میکرد، در طی یک طوفان شدید در اقیانوس آرام شمالی غرق شد. تمام 42 نفر از خدمه و دو نفر از همسران خدمه در این حادثه جان باختند.
MV Derbyshire یک کشتی فلهبر (کالاهای بدون بستهبندی) عظیم بود که در سال 1976 توسط شرکت Swan Hunter در انگلستان ساخته شد. این کشتی برای حمل بارهای فلهای مانند سنگآهن طراحی شده بود و بخشی از کلاس Bridge بود که شامل چندین کشتی دیگر با طراحی مشابه بود. Derbyshire به عنوان یک کشتی مدرن و پیشرفته شناخته میشد، اما حادثه غرق شدن آن در سال 1980 نشان داد که حتی چنین کشتیهایی نیز میتوانند در برابر قدرت طبیعت آسیبپذیر باشند.
در 9 سپتامبر 1980، در حالی که MV Derbyshire در حال حمل بار سنگآهن از کانادا به ژاپن بود، در اقیانوس آرام شمالی دچار طوفان شدیدی شد. شرایط جوی بسیار نامساعد و موجهای بزرگ باعث شد که کشتی به تدریج آب بگیرد و در نهایت غرق شود. تمام 42 خدمه و دو مسافر کشتی در این حادثه جان باختند.
دلایل غرق شدن کشتی:
دلیل اصلی غرق شدن MV Derbyshire به مدت چندین سال ناشناخته باقی ماند و منجر به بحثها و تحقیقات فراوانی شد. خانوادههای قربانیان و گروههای فشار به شدت برای انجام تحقیقات دقیقتر و کشف علتهای دقیق این حادثه تلاش کردند. در دهه 1990، پس از سالها تحقیق و جستجو، لاشه کشتی در عمق 4,000 متری اقیانوس پیدا شد. این کشف به محققان اجازه داد تا به شواهد مهمی دست یابند که نشان میداد طراحی و ساختار کشتی دارای نقصهایی بوده که در شرایط بحرانی منجر به غرق شدن آن شده است.
یکی از دلایل اصلی این حادثه که بعداً در بررسیها مشخص شد، شکستهای ساختاری در کشتی بود. طراحی کشتی به گونهای بود که در برابر فشارهای شدید آب و باد نمیتوانست مقاومت کند. همچنین، بار سنگین سنگآهن در محفظههای فلهبر نیز باعث شد که کشتی بیشتر در معرض خطر قرار گیرد. این حادثه منجر به بررسیهای گستردهای در زمینه ایمنی کشتیهای فلهبر شد و تغییرات مهمی در قوانین ایمنی دریانوردی بینالمللی ایجاد کرد.
10. کشتی MV Limon (کشتی ارواح قطب شمال)
سال ناپدید شدن: 1931
کشتی MV Limon، معروف به “کشتی ارواح قطب شمال”، یکی از مرموزترین داستانهای دریایی است که به شمال کانادا مربوط میشود. در دهه 1930، این کشتی در حالی که به قطب شمال سفر میکرد، به طور ناگهانی ناپدید شد و برای مدتها هیچ اثری از آن یافت نشد.
MV Limon یک کشتی باری کوچک بود که برای حمل و نقل کالاهای تجاری در آبهای شمالی استفاده میشد. این کشتی در دهه 1930 یا 1940 در اقیانوس منجمد شمالی ناپدید شد و پس از آن، گزارشهایی مبنی بر مشاهده کشتی در حال حرکت بدون خدمه در مناطق دورافتاده قطب شمال منتشر شد. داستانهای مربوط به این کشتی به افسانهها و شایعات بسیاری دامن زده است و برخی آن را یک “کشتی نفرینشده” میدانند.
یکی از نکات مهم در این داستان، ناپدید شدن ناگهانی کشتی بدون هیچگونه هشدار یا پیامی است. برخلاف دیگر کشتیهای ناپدید شده که ممکن است به دلیل طوفان، یخزدگی یا مشکلات فنی غرق شده باشند، MV Limon هیچ نشانهای از این مشکلات نداشت.
اولین گزارشهای مربوط به مشاهده MV Limon پس از ناپدید شدن آن، از سوی کاپیتانها و خدمه کشتیهای دیگر بود که ادعا میکردند کشتی را در میان یخهای قطب شمال دیدهاند، اما هیچ خدمهای بر روی آن حضور نداشت. این گزارشها به مرور زمان بیشتر شد و برخی حتی ادعا کردند که کشتی در حال حرکت است، گویی که توسط نیرویی نامرئی هدایت میشود.
گفته میشود که این کشتی بارها به صورت سرگردان و بدون خدمه در مناطق مختلف قطب شمال دیده شده است. برخی معتقدند که کشتی نفرین شده است و به همین دلیل به عنوان یک “کشتی ارواح” شناخته میشود.
این داستان، با گذشت زمان با افسانهها و شایعات بسیاری همراه شده و هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین معماهای دریایی در مناطق قطبی شناخته میشود. تلاشهایی برای یافتن بقایای این کشتی انجام شده، اما هیچ شواهد محکمی تا کنون به دست نیامده است.
شایعات و افسانهها:
داستان MV Limon با گذشت زمان به یک افسانه بزرگ در میان دریانوردان و مردم محلی تبدیل شد. برخی معتقدند که کشتی به دلیل نفرین یا خشم ارواح دریانوردان قبلی که در این منطقه جان باختهاند، به یک کشتی ارواح تبدیل شده است. دیگران بر این باورند که این کشتی به دلیل برخورد با یک شیء ناشناس یا حتی یک موجود ماوراءالطبیعه در این وضعیت قرار گرفته است.
با وجود گزارشهای متعدد، هیچکس تاکنون نتوانسته است به صورت قطعی مکان یا وضعیت MV Limon را مشخص کند. برخی از کاوشگران و محققان سعی کردهاند با استفاده از تکنولوژیهای مدرن، این کشتی را پیدا کنند، اما تمامی تلاشها تاکنون بینتیجه مانده است.
سخن پایانی
در پایان باید گفت که کشتیهای گمشده همواره مورد توجه و تحقیق بودهاند و داستانهای آنها همچنان جذاب و اسرارآمیز باقی مانده است. این کشتیها هر کدام با داستانهای خاص و گاهی ترسناک خود، به تاریخ دریانوردی جذابیت و رمز و راز بخشیدهاند. یادآوری این حوادث نه تنها به ما نشان میدهد که دریانوردی تا چه حد میتواند خطرناک باشد، بلکه اهمیت تکنولوژیهای مدرن و پیشرفتهای امروزی در افزایش ایمنی سفرهای دریایی را نیز به ما یادآوری میکند.