پس از موفقیت چشمگیر و جهانی Baldur’s Gate 3، استودیوی لاریان (Larian Studios) بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است. در جریان مراسم The Game Awards 2025 که در شب گذشته برگزار شد، این استودیوی بلژیکی با یک تریلر سینمایی جذاب و خیره کننده، رسماً از پروژه بعدی خود رونمایی کرد: یک بازی جدید Divinity. این خبر به تمام شایعات و گمانهزنیها پایان داد و طرفداران را برای بازگشتی دوباره به دنیای غنی و پرجزئیات «ریولان» (Rivellon) هیجانزده کرد.
این رونمایی که با صحنههایی تکان دهنده از یک مرد در حال سوختن، یک گردهمایی عجیب و در نهایت به هرج و مرج کشیده شدن دنیای بازی همراه بود، تأیید کرد که لاریان قصد دارد تجربهای تاریکتر و جاهطلبانهتر از همیشه ارائه دهد. اما این بازی جدید Divinity دقیقاً چیست و چه تفاوتی با عناوین قبلی این مجموعه خواهد داشت؟ با دیجی رو همراه باشید.
نه یک دنباله، بلکه یک تکامل
یکی از اولین نکاتی که لاریان به صراحت اعلام کرد این بود که این بازی، Divinity: Original Sin 3 نیست. این استودیو پیش از مراسم به طرفداران هشدار داده بود که فعلاً برنامهای برای ساخت دنباله مستقیم برای سری تحسین شده Original Sin ندارد. با این حال، آنها تأکید کردند که بازی جدید Divinity، ادامهای بر خط اصلی این مجموعه محسوب میشود.
این تمایز بسیار مهم است. سری Divinity: Original Sin با احیای سبک نقشآفرینی نوبتی شناخته میشود؛ سبکی که در آن بازیکنان در مبارزات، به نوبت حرکات خود را انجام میدهند و استراتژی و برنامهریزی نقشی کلیدی دارد. از آنجایی که لاریان این بازی را خارج از زیرمجموعه Original Sin معرفی کرده، بسیاری از تحلیلگران گمان میبرند که این عنوان جدید ممکن است به سمت یک گیمپلی اکشنمحورتر حرکت کند؛ مشابه عناوین قدیمیتر سری Divinity مانند Divine Divinity یا Divinity II.
در حال حاضر، با توجه به اینکه تنها یک تریلر سینمایی از بازی منتشر شده، تمام این موارد در حد حدس و گمان باقی میماند. اما با توجه به سابقه لاریان در نوآوری، میتوان انتظار داشت که آنها فرمول آشنای خود را با المانهای جدید و هیجانانگیزی ترکیب کنند.
فلسفه لاریان: اعتماد کامل به بازیکن
چیزی که مجموعه Divinity و به دنبال آن Baldur’s Gate 3 را از سایر بازیهای نقشآفرینی متمایز میکند، سطح بینظیری از آزادی عمل و اعتمادی است که به بازیکن داده میشود. در حالی که بسیاری از بازیهای مدرن گزینههای پیش روی مخاطب را سادهسازی میکنند، دنیای بازی جدید Divinity (و نسخههای قبلی آن) پر از راههای خلاقانه و غیرمنتظره برای پیشبرد داستان و حل معماهاست.
در این بازیها، تقریباً هر مأموریتی را میتوان به روشهای مختلفی به پایان رساند. ممکن است یک معما را حل کنید چون به یاد حرفی افتادهاید که یک سگ به شما زده بود (بله، در سری Divinity میتوانید با حیوانات صحبت کنید!)، یا شاید با تلهپورت کردن یک گوی گدازه به مکانی غیرمنتظره، راهی جدید برای خود باز کنید. این فلسفه طراحی، بازیکن را تشویق میکند تا خارج از چارچوب فکر کند و با محیط بازی به شکلی عمیق و معنادار تعامل داشته باشد.
این سطح از تعاملپذیری، داستانگویی مبتنی بر انتخاب و سیستمهای عمیق کلاسی، امضای کار استودیوی لاریان است و بدون شک در بازی جدید Divinity نیز با قدرتی بیشتر حضور خواهد داشت. سوئن وینکه (Swen Vincke)، بنیانگذار لاریان، در مصاحبهای کوتاه پس از مراسم اشاره کرد که این بازی «بزرگترین و جاهطلبانهترین عنوان نقشآفرینی است که تاکنون ساختهایم» و این ادعا، با توجه به مقیاس عظیم Baldur’s Gate 3، انتظارات را به شدت بالا میبرد.
آیندهای هیجانانگیز برای یک مجموعه محبوب
رونمایی از بازی جدید Divinity نه تنها خبری خوش برای طرفداران قدیمی این مجموعه، بلکه برای تمام علاقهمندان به سبک نقشآفرینی است. استودیوی لاریان با موفقیت بیسابقه Baldur’s Gate 3 ثابت کرد که هنوز عطشی سیریناپذیر برای تجربههای عمیق، پیچیده و بازیکنمحور وجود دارد.
بازگشت به دنیای Divinity فرصتی است تا بازیسازان لاریان داستانها و ایدههایی را که در جهان خودشان خلق کردهاند، گسترش دهند و با تکیه بر تجربیات ارزشمندی که از ساخت Baldur’s Gate 3 به دست آوردهاند، یک شاهکار دیگر خلق کنند. اگرچه هنوز تاریخ انتشار یا پلتفرمهای این بازی مشخص نیست، اما یک چیز قطعی است: ماجراجویی بزرگ بعدی از استادان سبک نقشآفرینی مدرن، ارزش صبر کردن را خواهد داشت.
