تسلا موتورز از سال 2006 فعالیت خود را برای ساخت خودروهای عملکردی الکتریکی آغاز کرد. خودروی Roadster تسلا که در سال 2008 رونمایی شد، محدوده حرکتی 244 مایل (390 کیلومتر) و االبته قیمت عجیب 100 هزار دلاری داشت. این اولین قدم برای تحقق رویای ایلان ماسک برای توسعه خودرو های الکتریکی با عملکرد بالا بود و حالا به نظر می رسد این رویا محقق شده است.
امسال تسلا به چیزی بیش از یک استارت آپ برای توسعه خودروهای الکتریکی بدل شده است. ساخت کارخانه عظیم گیگافکتوری که به ساخت باتری ها می پردازد، آغاز شده است. ایلان ماسک همچنین توانست نظر سهامداران تسلا را برای خرید سولار سیتی جلب کند. این خرید 2.6 میلیارد دلار هزینه داشته و تسلا با خرید آن قصد یکپارچه سازی روند تولید باتری برای خودرو هایش و همچنین ساخت پانل های خورشیدی را دارد.
در همین حال تسلا با معرفی مدل 3، سر و صدای زیادی را به پا کرد. خودرویی که ماسک 10 سال پیش از آن صحبت می نمود. تسلا مدل 3، برد حرکتی 220 مایل (350 کیلومتر) و قیمت 35 هزار دلار بدون اعمال مالیات خواهد داشت. تسلا مدل 3 همان خودرویی است که مدتها منتظرش بودیم.
تسلا بیش از 373000 ثبت پیش سفارش برای مدل 3 داشته که این تعداد تقریبا به اندازه جمعیت یک شهر کوچک است. البته اگر یکی از آنها را سفارش داده اید، نباید پیش از سال 2018 منتظر تحویل آن باشید. ما امیدواریم تسلا راهی برای سرعت بخشیدن به تولید خودروی محبوب خود پیدا کند.
یکی از روش های سرعت بخشیدن به تولید، ساخت باتری ها توسط خود کمپانی است و این جا است که نقش گیگافکتوری مشخص می شود. اوایل امسال، تسلا به خبرنگاران و مردم اجازه بازدید از کارخانه در حال ساخت گیگافکتوری واقع در صحرای نوادا را داد. ایلان ماسک بیان می کند که تسلا به جایی برای ساخت باتری های مورد نیاز برای بیش از نیم میلیون خودرو نیاز دارد تا آن ها را در میدان رقابت نگاه دارد.
این کارخانه برای بسیاری از کمپانی ها کافی به نظر می رسد اما ایلان ماسک افکار بلند پروازانه تری دارد. در سال 2015 تسلا سیستم باتری خود با نام Powerwall را معرفی نمود. با خرید سولار سیتی ساخت پانل های خورشیدی هم محقق خواهند شد. با این وجود این کمپانی اکوسیستم خود را برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق طراحی نمود.
سال 2016 ، تسلا به ساخت و توسعه زیر بناهای خود مشغول بود و این اطمینان را به خریداران مدل 3 داد که به وعده های خود در مورد این خودرو عمل خواهد کرد. علاوه بر خودرو، تسلا تلاش خود برای استقلال را انجام داد و بدین منظور کارخانه گیگافکتوری را برای ساخت باتری تاسیس نمود و همچنین دست به خرید سولار سیتی زد. با خرید سولار سیتی تسلا ساخت پانل هایی را در برنامه خود دارد که در سقف خانه ها جای می گیرند و تمام برق خانه را تامین می کنند.
این ها بخشی از تلاش های ایلان ماسک برای توسعه انرژی های پاک و توسعه تکنولوژی خودران است. و احتمالا می توانیم با خرید خودرو های الکتریکی ، با حذف بنزین، در مورد هزینه های خود صرفه جویی کنیم.
البته در طی سال گذشته، تسلا با مشکلاتی هم رو به رو بوده است. از جمله عدم رضایت مشتریان از درب های فالکون مدل اکس (Model X) و نیز تصادف خودروی تسلا هنگام استفاده از سیستم خودران که باعث شد امنیت این سیستم کمی زیر سوال برود و نیاز به موشکافی های دقیق پیدا کند.
اما به عنوان یک کمپانی خودروساز نوپا، تسلا عملکرد فوق العاده ای در 12 ماه گذشته داشته و باید منتظر ماند تا تسلا به وعده های خود در سال 2017 جامه عمل بپوشاند. اگر تسلا با همین روند پیش برود باید شاهد قدرتی نوظهور در در بازار خودرو باشیم