رونمایی خصوصیات پروژه اسکورپیو ابهامات را در مورد برنامهی طولانی مدت مایکروسافت افزایش می دهد!
مایکروسافت از خصوصیات پروژه اسکورپیو را مخصوصاً در یک همکاری نامعمول و جامع با Digital Foundry رونمایی کرد. ویدئو ها و مطالب زیادی به جزئیات ریز CPU و GPU و جنبه های فنی مختلف دیگر کنسولی که در راه است، پرداخته اند، و گمانه زنی ها تا جایی پیش رفته اند که Project Scorpio چقدر شدید میتواند بازی های Xbox One و Xbox 360 را تقویت کند. اما بر اساس گزارشات، رونمایی خصوصیات و یک دموی فنی، ابهاماتی را بر می انگیزد.
بعضی از این ابهامات ساده اند مثل اینکه قیمت چقدر است، در حالی که بقیه مربوط به تمایلات بلند مدت مایکروسافت می شود مثل نقش پروژه اسکورپیو در دنیای ویندوز چیست. ما 6 سوال بزرگ خود را گرد آورده ایم که امیدواریم در طول مدتی که مراسم های بزرگ Project Scorpio در E3 ژوئن امسال توسط مایکروسافت برگزار می شوند پاسخ داده شوند.
قیمت چیست؟
روی کاغذ، پروژه اسکورپیو قویترین کنسول بازی های رایانه خواهد بود. اما قدرت ارزان نیست. قیمت Xbox One S هم اکنون 249 دلار است، و PS4 Pro که قویتر است 399 دلار قیمت دارد. در توضیحات سخت افزاری آن، Digital Foundry گمان می کند که این سیستم به قیمت 499 به فروش برود؛ یعنی قیمت اولین فروش Xbox One در 2013.
این ماشین چقدر بزرگ خواهد بود؟
بیشتر چیزی که امروز می شد فهمید درباره این بود که مایکروسافت در حال متعادل کردن انرژی و ظرفیت گرمایی است، البته که این مشکل مشابهی است که گریبان گیر اکثر تولید کننده های سخت افزار کامپیوتری است، اما دقیقاً به همین دلیل قضاوت طراحی فنی Scorpio تا زمان دیدن ماشین نهایی که به دست مشتریان خواهد رسید سخت است. و ما نمی توانیم از گذشتهی مایکروسافت در زمینه چشم پوشی کنیم: پس از مشکلات مزمن گرم شدن که همراه Xbox 360 بود، شرکت بنظر می رسید که این مشکل را با شاسی حجیم و جا دار Xbox One جبران کرده باشد. Xbox One در مقایسه با PlayStation 4 بزرگ تر بود، حتی با وجود اینکه به یک آداپتور برق خارجی بزرگ نیاز داشت.
“طراحی پروژه اسکورپیو ممکن است به Xbox One S نزدیک تر باشد تا Xbox One”
اگر این حرف Digital Foundry را باور کنیم، Scorpio احتمالاً نسبت به گذشته تفاوت های را به ارمغان بیاورد. “شما از طراحی Scorpio زمانی که در ماه ژوئن در E3 رونمایی بشود بخوبی غافلگیر خواهید شد” .جزئیات کمی که می دانیم اشتیاق برانگیز هستند. Scorpio از کابل برق شکل 8 معمولی استفاده می کند، برعکس PS4 Pro و پی سی های Gaming که از کابل های Kettle lead بهره می برند. و منبع تغذیه 245 واتی آن داخلی است، این به معنی است که دیگر نیازی نیست که یک آجر منزجرکننده در کنار تلویزیون شما قرار بگیرد! Digital Foundry می گوید که مایکروسافت فکر می کند که Scorpio برای AV setup بار سنگین تری نسبت به Xbox One S باریک نخواهد بود، که این می تواند به این معنی باشد که کنسول طبق انتظارات ما از اینکه یک کنسول بازی باید چه شکلی باشد خواهد بود.
آیا تحقیق و نرم افزار طراحی شده برای پروژه اسکورپیو به ویندوز 10 کمک می کند تا بازی های Xbox را اجرا کند؟
مایکروسافت با دو طرح خود اقدام مهمی انجام داده است: Xbox Play Anywhere و قابلیت تطبیق نسخه های قدیمی. Xbox Play Anywhere به افراد این اجازه را می دهد تا بازی های Xbox One را انتخاب کنند و بخرند و آن ها را هم روی کنسول و هم روی پی سی های ویندوز 10 قابل تطبیق بازی کنند. این قابلیت save های بازی ها، Achievement ها و DLC ها را به اشتراک می گذارد و اجازه می دهد بدون مشکل بین کنسول و کامپیوتر جابجا شوید. مایکروسافت همچنین تلاش کرده است تا بیش از 300 بازی Xbox 360 را قابل تطبیق روی Xbox One بکند.
این دو هدف برنامهی مایکروسافت را برای قابل خرید کردن بازی ها فراتر از چرخه عمر یک کنسول محقق میسازد. چیزی که روی Xbox One می خرید روی Xbox One S کار خواهد کرد (روی کاغذ حتی بهتر کار خواهد کرد)، روی Project Scorpio و هر چه بعد از آن بیاید هم کار خواهد کرد.
اما با کمرنگ کردن خط بین کنسول و کامپیوتر توسط مایکروسافت این دور از ذهن نیست که در در نقطه ای تمام بازی های Xbox قابلیت اجرای بر روی پی سی های ویندوز 10 را داشته باشند و البته مایکروسافت قبلاً به این احتمال اشاره کرده است.
برنامه برای واقعیت مجازی چیست؟
“همکاری مایکروسافت و Oculus بنظر می رسد که در حال محو شدن باشد”
ما امروز از برنامهی مایکروسافت برای واقعیت مجازی چیز زیادی نفهمیدیم. اما ماه گذشته گفته شد که پروژه اسکورپیو و Xbox One از محتوای واقعیت آمیخته (Mixed Reality) در سال 2018 پشتیبانی خواهند کرد. مایکروسافت اکنون در حال همکاری با Acer، ASUS، Dell، HP، Lenovo و 3Glasses بر روی هدست های واقعیت آمیختهی ویندوز است(واضح تر یعنی این ها جدای از HoloLens است؛ یک وسیلهی خودپردازشگر که برای حرفه ها طراحی شده). مزیت بزرگ این هدست ها جهت یابی درونی-بیرونی است که نیاز به دوربین و نشانگر های خارجی را از بین می برد. اما آن ها هنوز در مرحلهی ساخت و توسعه هستند و با توجه به اینکه مایکروسافت گفته است که یک بازهی متغیر برای خصوصیات و قیمت ها وجود دارد، ممکن است که فقط انواع انتخاب شده روی Scorpio یا Xbox One کار کند.
در همین حین، کمتر و کمتر بنظر می رسد که همکاری مایکروسافت و Oculus برنامه ای داشته باشد. دو شرکت در سال 2015 به هم نزدیک بنظر می رسیدند و Oculus Rift همراه یک گیمپد Xbox One عرضه می شود. مایکروسافت اخیراً برنامه ای منتشر کرده است که به بازی های Xbox اجازه می دهد تا روی Rift بر روی یک پی سی پخش(Stream) شوند؛ اگرچه همراه یک تاخیر(delay) طولانی. بزرگترین بحث برای کنار گذاشتن Rift از Scorpio منطقی است؛ دوربین های خارجی Rift به 1 تا 3 پورت USB نیاز دارند، به علاوهی یک پورت برای هدست. این به سختی برای یک پی سی کافی است، کنسول که دیگر جای خود دارد. و ساختن چیزی مثل یک Dedicated connector box، شبیه به آنچه سونی برای PlayStation VR انجام داد به معنی صرف کار زیادی برای یک شریک ثالث جانبی است. البته این به این معنی نیست که این اتفاق غیرممکن است، بلکه فقط دیگر گزینهی بدیهی که قبل از واقعیت آمیختهی ویندوز بنظر می رسید باشد نیست.
آیا پروژه اسکورپیو پایان Xbox به عنوان یک ماشین سرگرمی all-in-one است ؟
مایکروسافت Xbox One را با یک معارفهی جامع رونمایی کرد که تقریباً تماماً روی همکاری های رسانه ای و قابلیت های سخت افزاری مانند HDMI pass-through و Kinect 2.0 تمرکز داشت. در تصویر Xbox One از آینده این کنسول باید مرکزی برای جعبهی کابل شما، پخش کردن(Stream) اپ ها، تلویزیون تعاملی و برنامه های ورزشی زنده باشد. بجز نگاه کوتاهی به Quantom Break و Forza، یک دمو از EA Sports و یک نمایش فنی از Call of Duty شامل یک سگ مجازی، بازی های به طرز سوال برانگیزی غایب بودند.
ما هنوز از عناوین منحصر به فرد مایکروسافت که در راه هستند چیز زیادی نمی دانیم، ما ندیده ایم که یک تجربه Project Scorpio چه شکلی است. اما همین اطلاعات نسبتاً خشک و خالی سخت افزاری از این نکته پرده برمیدارد که مایکروسافت بر روی سخت افزار هایی که برای بازی های کامپیوتری به کار گرفته می شوند بیشتر از هر چیزی متمرکز است. بنظر می رسد که این کنسول برای یک هدف مشخص نهایی طراحی شده باشد؛ بهتر کردن ظاهر بازی های Xbox و اجرای روان تر آن ها.
یک استثنای عجیب وجود دارد: Project Scorpio قرار است HDMI Pass-through کنسول های قبلی را نگه دارد. کسی چه می داند، شاید مایکروسافت هنوز برای ماشین سرگرمی all-in-one ای که هیچ وقت به وجود نیامد شمعی روشن نگه داشته است.
آیا بازی های Scorpio افکت های گرافیکی خاصی خواهند داشت یا فقط رزولوشن 4K و Frame rate را فراهم خواهند کرد؟
یکی از قول های متعدد مایکروسافت همراه Xbox One اصلی بازی کردن با کیفیت 1080p بود. عناوین اولیه به همچین قابلیتی دست نیافتند، به جز استثنای Forza MotorSport 5، و حتی امروزه بیشر بازی ها تقلا می کنند تا به کیفیت 1080 در fps 60 دست پیدا کنند. یک نمایش فنی از Forza در 4K اصلی اجرا می شود و روی fps 60 می تواند ثابت باشد، تنها با 60 تا 70 درصد بکار گیری پردازندهی گرافیک.
این بدین معنی است که Project Scorpio توانایی بالایی دارد، اما یک نمایش فنی مایکروسافت مشابه با یک بازی از یک سازندهی ثالث که روی کنسول اجرا می شود یکی نیست. مانند Xbox One عادت کردن به بکارگیری توان Project Scorpio و تصمیم گیری برای رزولوشن 4K و fps بر عهده سازندگان خواهد بود. این می تواند تعادل خوبی بین افکت های گرافیکی بازار پسند برای رزولوشن یا حالتی که 4K کامل نیست باشد. حتی پی سی های گیمینگ high-end هم با بازی کردن در کیفیت 4K با fps 60 مشکلاتی دارند، پس ممکن است برای Scorpio دست یافتن به این دشوار باشد با وجود اینکه تلاش می شود تا گرافیک آن نسبت به بازی های Xbox One ارتقا یابد.
تاریخچهی وعده های کارایی بی سرانجامی که هم سونی و هم مایکروسافت در سال های گذشته دارند این ایده را تقویت می کند که بازی کردن با کیفیت 4K بر روی یک Xbox یا Playstation هنوز راه پر پیچ و خمی دارد.در هر صورت ما وقتی که بازی هایی برای پروژه اسکورپیو اعلام می شوند اطلاعات خیلی بیشتری خواهیم داشت و می فهمیم که عناوین اولیه آیا واقعاً می توانند کیفیت بازی کردن 4K با fps 60 در اختیار بازیکنان قرار دهند یا خیر.وDMI pass-throughمانند رونمایی کرد که تقریباً تماماً روی همکاری رسانه ای و قابلی از واقعیت امیختهی ویندوز بنظر می رسید باشد نی