در فوریه سال گذشته میلادی، تعدادی از کاربران آیفون 6 و آیفون 6 پلاس پس از تلاش برای نصب iOS 9.2.1 با از کار افتادن گوشی خود مواجه شدند. البته در همین حین کاربران پیام خطای “error 53” را نیز دریافت میکردند.
حال این طور که مشخص شده، تمامی این گوشیها دارای مشکلاتی در ماژول Touch ID خود بودهاند و توسط تعمیرگاههای غیرمجاز تعمیر شدهاند. در واقع پیام خطای error 53 مربوط به سنسورهای ویژهای است که توسط اپل در Touch ID تعبیه شده و ناهماهنگی این سنسورها با قطعاتی که توسط تعمیرگاههای غیر مجاز استفاده شده، باعث نمایان شدن این پیام شده است.
اپل به تازگی توسط یک سازمان نظارتی استرالیا و به این دلیل که کاربران آیفون در این کشور اجازه ندارند ماژول Touch ID را از طریق تعمیرگاههای دلخواه خود تعمیر کنند، مورد شکایت قرار گرفته بود. کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا (ACCC) این شکایت را مطرح کرده و اپل را متهم به از کار انداختن صدها دستگاه آیفون و آیپد، به علت مورد تعمیر قرار گرفتن توسط مراکز شخص ثالث، نموده است.
با وجود انتقادات و اقدامات قانونی انجام شده بر علیه اپل، این شرکت همچنان به سیاست پیشین خود ادامه داده و اقدام به غیرفعال نمودن آیفون 7 و آیفون 7 پلاس هایی نموده که مراکز تعمیر شخص ثالث بر روی دکمه Touch ID آنها کار کردهاند. اگر این قطعه نیاز به تعویض داشته باشد، دکمه جدید باید در فروشگاه اپل دوباره تنظیم شود. بر خلاف مدلهای پیشین، دکمه Touch ID در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس به صورت ثابت بوده و مکانیکی نیست.
مخالفان این سیاست اپل معتقدند، این شرکت با چنین روشی قصد دارد تا تمام پولی را که مشتریان بابت تعمیر گوشیهای آیفون هزینه میکنند، به خود اختصاص دهد. البته اپل نیز در پاسخ میگوید که این اقدامات تلاشی برای اطمینان حاصل کردن از این بابت است که گوشیهای آیفون به درستی و توسط افرادی که توسط شرکت مورد تأیید قرار گرفتهاند، تعمیر شوند.