شاید شما هم شنیده باشید که میگویند: اولین برداشت مهمترین برداشت است. اگر بخواهیم رو راست باشیم این گفته کاملا درست است. اولین لحظاتی که با کسی وقت صرف میکنید بسیار مهم است چراکه این لحظات تعیین کنندهی سمت و سوی مکالمه و حتی رابطهی شما خواهند بود.
فرقی نمیکند مصاحبهٔ کاری دارید، با مشتریای میخواهید رو به رو شوید یا اصلا با کسی قرار دارید، نکتهی مهم این است که در 30 ثانیهٔ اول تاثیر خوبی بگذارید. تاثیری که میگذارید باید با بکارگیری زبان بدن، ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطیتان باشد. اگر شما بتوانید این ۳ المان را به خوبی با یکدیگر بکار برده و ارائه کنید، مسلما تاثیرگذاری بیشتری خواهید داشت.
به طور متوسط یک نفر میتواند توجه فرد دیگری را به اندازهی ۸ تا ۱۰ ثانیه جلب کند و پس از آن توجه شخص به چیزهای دیگری که دور و برش وجود دارد جلب میشود. برای اینکه توجه افراد را به شدت به خودتان جلب کرده و تاثیرگذار عمل کنید، دیجی رو در ادامه 5 راهکار به شما معرفی میکند؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.
۱.از زبان بدن یا بادی لنگوییجتان به خوبی استفاده کنید
قبل از اینکه بخواهید راحت و آزادانه با یک نفر گفت و گو گنید لازم است که از زبان بدنتان استفاده کنید. زبان بدن و حرکاتتان برای یک تاثیرگذاری خوب، بسیار مهم و حیاتی است.
قبل از شروع گفت و گو باید یک نفس عمیق بکشید، سعی کنید اعتماد بنفستان را تقویت کرده و شانههای خود را صاف کنید. این کار باعث میشود که شما قویتر بنظر برسید.
یک شخص با اعتماد بنفس و ریلکس میتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. اگر شما خیلی تحت تنش باشید نمیتوانید تاثیرگذاری موردنظرتان را داشته باشید.
۲. ارتباط چشمی برقرار کنید
مردم دوست دارند با افرادی که کاملا حضور ذهن داشته و توجه دارند صحبت کنند نه با اجسام بیروح! برقراری ارتباط چشمی برای ایجاد ارتباط اولیه به منظور تاثیرگذاری بر دیگران بسیار مهم است.
شاید برایتان دشوار باشد که مدام در چشم دیگران نگاه بیندازید اما این کار تاکید بیشتری بر حضور شما دارد. این کار به شما کمک میکند که بیکلام ارتباط برقرار کنید و یکی از بهترین راهها برای شروع یک ارتباط است.
افرادی که ار برقراری ارتباط چشمی اجتناب میکنند، معمولا افرادی هستند که اعتمادبنفس کافی ندارند. بنابراین اگر میخواهید در نگاه اول قوی بنظر برسید، برقراری ارتباط چشمی را فراموش نکنید.
۳. راجع به وجوه مشترکتان صحبت کنید
وقتی برای اولین بار است که با کسی صحبت میکنید، شاید شروع کردن گفت و گو برایتان دشوار باشد. اما یک راه بسیار عالی برای شروع یک گفت و گو این است که راجع به وجوه مشترکتان صحبت کنید. مثلا اگر شما توسط دوستتان به یک نفر معرفی شدهاید، میتوانید گفت و گو را راجع به دوستتان شروع کنید. همچنین شما میتوانید راجع به علایق مشترک کاری یا حرفهایتان به صحبت بپردازید.
۴. لبخند بزنید
یک لبخند دوستانه هنگام صحبت کردن میتواند قلب دیگران را به لرزه بیندازد. لبخند زدن باعث میشود گفت و گویتان دوستانهتر باشد و بنابراین تمایل به ادامهٔ گفت و گو در هر دو طرف بیشتر شود.
بنابراین یک لبخند واقعی و دوستانه بر چهرهتان نگه دارید. این کار باعث میشود شما آدمی بنظر برسید که نزدیک شدن به او راحت است و دوستانه بنظر میآید. درواقع باعث میشود انسان گرمی بنظر برسید.
۵. اجازه دهید دیگران هم صحبت کنند
وقتی شما ۳۰ ثانیه فرصت تاثیرگذاری دارید، سخت است که بخواهید تمام مدت خودتان صحبت کنید، اما شما میخواهید بهرحال تاثیرگذار باشید مگرنه؟ خب لازم نیست در کل مدت شما صحبت کنید، میتوانید به دیگران هم مجال صحبت کردن دهید. گفت و گو و برقراری ارتباط یک پروسهٔ یک نفره نیست و هر ۲ طرف باید فرصت برابری برای صحبت کردن داشته باشند.
اگرچه این شما هستید که باید گفت و گو را شروع کنید، اما پس از مدتی به طرف مقابلتان هم اجازهٔ صحبت کردن دهید؛ وقتی که وی صحبت میکند گوش داده و با زبان بدن مناسب پاسخ دهید تا بتوانید تاثیرگذاری مناسبی داشته باشید.
شما باید در لحظات درست پلک بزنید، سرتان را تکان دهید و لبخند بزنید. اعمال این چنینی به طرف مقابلتان نشان میدهد که شما متوجه حرفهای او هستید. این همچنین باعث میشود رابطهای با احترام متقابل ایجاد کنید. علاوه بر این شما میتوانید سول بپرسید. سوال پرسیدن هم به نوبهٔ خود نشان دهندهٔ این است که شما به صحبتهای طرف مقابلتان علاقهمند هستید. حتی اگر نظرتان با طرف مقابل هم سو نیست، لازم است که واکنشهای استراتژیک نشان دهید.